Experiences of academic monitoring in the subject of digital technologies in education
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2024v10e8293Keywords:
Academic monitoring. Teaching practice. Educational technologies.Abstract
This article reports on the experiences of monitoring the subject of Digital Technologies in Education in the Pedagogy course at a university in northern Ceará. It is a descriptive study, of the experience report type, based on the experience of a student during academic monitoring, enhancing students' collaborative and self-regulated learning. Based on the notes taken in her field diary, the tutor learned about and developed activities inherent to teaching practice, under the guidance of a teacher. In addition, she experienced a more in-depth knowledge of digital technologies, promoting an understanding of different educational resources in the teaching-learning process, encouraging the development of digital skills, such as autonomy, critical reflection, the ability to analyze and make decisions when faced with problem situations, teamwork and the use of different languages. The conclusion is that the experience contributed both to the tutor's academic training and to the progress of the subject, favoring communication and the development of classroom activities and those included in Classroom.
References
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 11 jul. 2024.
CONSU-UECE. Conselho Universitário da Universidade Estadual do Ceará. Resolução Nº 1055/2014 - CONSU. Fortaleza, CE: Universidade Estadual do Ceará, 20 de março de 2014. Disponível em: https://www.uece.br/wp-content/uploads/2019/05/RES-1055-CONSU.pdf. Acesso em: 19 jul. 2024.
FONSECA, Gorete Ramos. As tecnologias de informação e comunicação na formação inicial de professores do 1º ciclo do ensino básico – fatores constrangedores invocados pelos formadores para o uso das tecnologias. Educação & Formação, v. 4, n. 11, p. 3-23, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/254. Acesso em: 23 jul. 2024.
FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo. Monitoria: uma modalidade de ensino que potencializa a aprendizagem colaborativa e autorregulada. Pro-posições, v. 27, n.1, p. 133–153, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/WsS9BVxr8VXR796zcdDNcmM/?lang=pt. Acesso em: 04 jul. 2024.
MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fábio Fernandes; ALMEIDA, Claudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práx. Educ., Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, out. 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2178-26792021000500060&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 04 jul. 2024.
NASCIMENTO, Mirtson Aécio Reis; SANTOS, Samira Mislane da Silva, SILVA, Taís Badé da; LIMA, Elioenai Alves de, NASCIMENTO, Iracema Mirella Alves Lima, LIMA, Angélica de Godoy Torres; BARBOSA, Luciana Uchôa. Monitoria de educação em saúde no ensino remoto: Um relato de experiência. Research, Society and Development, v. 10, n. 8, p. e29110817337, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/17337/15506. Acesso em: 11 jul. 2024.
NASCIMENTO, Karla Angélica Silva; FIALHO, Lia Machado Fiuza; NEVES, Vanusa Nascimento Sabino; COSTA, Maria Aparecida Alves da; PEREIRA, Arlene Stephanie Menezes. Metodologias ativas mediadas por Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação em Programa de Pós-Graduação em Educação no pós-pandemia. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, p. e024043, 2024. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18370. Acesso em: 11 jul. 2024.
PERIPATO, Andréa Cristina; VELOSO, Braian; PASIAN, Mara Silvia; MILL, Daniel. “World Café” na prática pedagógica. Imagens da Educação, v. 14, n. 1, 2024. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/8081. Acesso em: 4 jul. 2024.
SANTOS, Letícia Rodrigues; ANDRADE, Elisângela Ladeira de Moura; FERNANDES, Juliana Cristina da Costa; LIMA, Emmanuela Ferreira de. As contribuições da Teoria da Aprendizagem de Lev Vygotsky para o desenvolvimento da competência em informação. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 17, p. 1-15, 2021. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1489. Acesso em: 11 jul. 2024.
SILVA, Patrícia Grasel da; LIMA, Dione Sousa de. Padlet Como Ambiente Virtual De Aprendizagem na Formação de Profissionais da Educação. Revista novas tecnologias na educação, v. 16, n. 1, 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/86051/49407. Acesso em: 11 jul. 2024.
SIMÕES NETO, José de Caldas; ANDRADE, Iarê Lucas. A contribuição da monitoria acadêmica para o incentivo a docência. Revista Interfaces: Saúde, Humanas e Tecnologia, v. 4, n. 12, p. 93-99, 2016. Disponível em: https://interfaces.unileao.edu.br/index.php/revista-interfaces/article/view/569. Acesso em: 19 jul. 2024.
SCHNEIDER, Marcia Suely Pereira da Silva. Monitoria: instrumento para trabalhar com a diversidade de conhecimento em sala de aula. Revista Eletrônica Espaço Acadêmico, v. 65, 2006. Disponível em: https://www.academia.edu/39197262/Monitoria_instrumento_para_trabalhar_com_a_diversidade_de_conhecimento_em_sala_de_aula. Acesso em: 19 jul. 2024.
WILEY, David. Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, a metaphor, and a taxonomy. In: WILEY, David (org.). The Instructional Use of Learning Objects. Online Version, 2002. Disponível em: http://members.aect.org/publications/InstructionalUseofLearningObjects.pdf. Acesso em: 04 jul. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.