Curricular interdisciplinarity in Environmental Education in Elementary School
environmental practices and knowledge at the “Professor Reinaldo Thompson” State School, Manaus/AM
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2025v11e8385Keywords:
interdisciplinarity, environmental education, environmental awareness, curriculumAbstract
This article aims to analyze the results of the various practices in Environmental Education developed at the “Professor Reinaldo Thompson” State Public School, in the city of Manaus/AM” from the perspective of curricular interdisciplinarity. This research is characterized as qualitative research, through action research. The theoretical research was carried out through readings and indexing of articles and works on critical Environmental Education. The research was carried out with students from Elementary School II from 6th to 9th grade and occurred through practical workshops with 180 students. Data collection was done through questionnaires, observations and the construction of mental maps produced by the students after completing four workshops. When analyzing the results of the workshops, we realized the importance of pedagogical practice, involving the various curricular components, because it is from these interventions that the students begin to understand the importance of these practices, in the construction of environmental awareness, about their space and about the environment. The results presented were obtained from the practices of the workshops that were carried out during a research for the Professional Master's Degree at the Federal University of Rondônia (Unir). Through its Political Pedagogical Project, the school can add and discuss the theme of environmental education in the various projects and curricular components of each of the school's teachers.
References
ARRUDA FILHO, Marcos Tavares de, JACOBI, Pedro. A urgência de um urbanismo climático no Brasil. GV Executivo, v. 23, n. 3, 2024. Disponível em: https://periodicos.fgv.br/gvexecutivo/article/view/91906/86316. Acesso em: 20 ago. 2024.
BARBA, Clarides Henrich de; CAVALARI, Rosa Maria Feiteiro. Contribuições da pedagogia histórico-crítica na educação ambiental: aspectos teórico metodológicos. In: X Seminário HISTEDBR, 2016. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/eventos/histedbr2016/anais/pdf/1086-2882-1-pb.pdf. Acesso em: 20 ago. 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: meio ambiente. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf. Acesso em: 10 jul. 2024.
BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de1999. Dispõe sobre a educação ambiental e institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, [1999]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 29 set. 2024.
BRASIL. Agenda 21: Conferência das Nações Unidas sobre o Meio Ambiente e Desenvolvimento. Curitiba: Ipardes, 2001.
CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2012.
DIAS, Genebaldo Freire. Educação Ambiental: princípios e práticas. 13 ed. São Paulo: Gaia, 2022.
GUIMARÃES, Mauro. Situações educativas no caminho. In: GUIMARÃES, Mauro (org.). Educação Ambiental e a “convivência pedagógica”: emergências e transformações o século XXI. Campinas: Papirus, 2021. p. 79-100.
JACOBI, Pedro. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, n. 118, p. 189-205, mar. 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0100-15742003000100008. Acesso em: 31 maio 2017.
JACOBI, Pedro. Educação e meio ambiente, transformando as práticas. Revista Brasileira de Educação Ambiental, n. 0, p. 28-35, nov. 2004. Disponível em: https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=2206874. Acesso em: 31 jul. 2024.
KNECHTEL, Maria do Rosário. Educação Ambiental: uma prática interdisciplinar. Desenvolvimento e Meio Ambiente, n. 3, p. 125-139, jan./jun. 2001. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/made/article/view/3033/2424. Acesso em: 10 set. 2024.
LAYRARGUES, Philippe Pomier; TORRES, Ana Beatriz Flor. Por uma educação menos seletiva: reciclando conceitos em educação ambiental e resíduos sólidos. Revbea, São Paulo, v. 17, n. 5: 33-53, 2022. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/issue/view/858. Acesso em: 31 jul. 2024.
LOPES, Flávio Marques; NUNES, Andréia Neves. Reutilização de materiais recicláveis para incentivo à educação ambiental e auxílio ao ensino didático de Ciências em um Colégio Estadual de Anápolis – GO. Revista de Educação, v. 13, n. 15, Ano 2010, p.87-103. Disponível em: https://www.researchgate.pdf. Acesso em: 13 fev. 2024.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Complexidade e dialética: contribuições à práxis política e emancipatória em educação ambiental. Educ. Soc., Campinas, v. 27, n. 94, p. 131-152, jan./abr. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Q958B6p6Rz6vmXgHP7T5Ysy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 21 abr. 2024.
TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Pesquisa-ação: compartilhando saberes; Pesquisa e Ação Educativa Ambiental. In: FERRARO JÚNIOR, Luiz Antônio (org.). Encontros e caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2005. p. 269-276. Disponível em https://oca.esalq.usp.br/wp-content/uploads/sites/430/2020/02/encontros.pdf. Acesso em: 19 ago. 2024.
UCHÔA, Márcia. Currículo Intercultural, Alteridade e Libertação. In: UCHÔA, Márcia. Currículo na Fronteira: Políticas e práticas interculturais. Curitiba: CRV, 2022. p. 73-101.
UNESCO. Conferência Intergovernamental Sobre Educação Ambiental 1977. Tbilisi, Geórgia, ex-URSS, de 14 a 26 de outubro de 1977. Disponível em: http://igeologico.sp.gov.br/wp-content/uploads/cea/Tbilisicompleto.pdf. Acesso em: 09 jul. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.