Educational research and sustainable social development in Latin America: theoretical-practical approaches
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2025v11e8900Keywords:
educational research, education and development, social development, sustainable development, Latin AmericaAbstract
This text provides context for the Thematic Dossier entitled "Educational Research and Sustainable Social Development in Latin America: theoretical-practical approaches", which stems from internationalization initiatives developed by the Graduate Program in Education (PPGE) and the Graduate Program in Human Rights and Justice Development (PPGDHJUS), both at the Federal University of Rondônia (UNIR). These activities are led by professors Aparecida Luzia Alzira Zuin and Rafael Fonseca de Castro, in collaboration with the International Academic Network "Red de Estudios Orientados a América Latina, Caribe y España y Italia" (REOALCEI), coordinated by Professor Lisandro José Alvarado-Peña. This dossier, the result of activities, events, institutional affiliations, internships and international publications, resulting from the collaboration of these researchers, brings together a total of twelve researchers from four countries: Brazil, Colombia, Mexico, and Venezuela. It addresses several themes, such as teacher education, equity and female participation, emotional intelligence, ethnopedagogy, cultural identity, territorial sustainability, formation memorial, comprehensive education and the right to communication – within the theme ‘sustainable social development in Latin America’ scope.
References
ALVARADO-PEÑA, Lisandro J.; CASTRO, Rafael F. de; DIEZ, Rubén C. A.; FERNANDÉZ, Mario M. B.; SANTOS, Guilherme M. T.; OSUNA, Luis A. V. Desenvolvimento de capacidades investigativas em docentes do ensino superior na América Latina: uma mirada da inteligência artificial. SAPIENTIAE, v. 11, n. 1, p. 97-115, 2025a. https://doi.org/10.37293/sapientiae111.07. Acesso em: 13 set. 2025.
ALVARADO-PEÑA, Lisandro J.; DIEZ, Rubén C. A.; ESPADAS, Ricardo J.; CASTORENA, Rodolfo V. M.; ALVARADO, Sebastián R.; CASTRO, Rafael F. de. El bienestar y la salud emocional del docente universitario. Reflexión desde la ecología emocional. Telos: Revista de estudios interdisciplinarios en Ciencias Sociales, v. 27, n. 1, p. 56-72, 2025b. https://doi.org/10.36390/telos271.04. Acesso em: 10 ago. 2025.
SILVA, Rafael Pitwak Machado. Robótica Educacional como abordagem didática: uma intervenção histórico-cultural com professores de Matemática de uma escola pública de Ensino Médio de Porto Velho/RO. 2025. Tese (Doutorado Profissional em Educação Escolar) - Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, 2025.
SOUZA, Sabrina Marques. Processos de escolarização de imigrantes Venezuelanos: fronteiras subjetivas e histórico-culturais de estudantes matriculados no Ensino Fundamental I da Rede Municipal de Porto Velho. 2025. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, 2025.
TEIXEIRA, Kétila B. S.; CASTRO, Rafael F. de. Tecnologias Assistivas como instrumentos mediadores e de compensação social. Revista Rices, Cartagena, Colombia, v. 2, n. 1, 2024. Disponível em: https://revistasrices.universu.com.co/rices/article/download/34/25/90. Acesso em: 15 set. 2025.
ZUIN, Aparecida L. A.; LÓPEZ-RODRÍGUEZ, Nelly M.; ALVARADO-PEÑA, Lisandro, J.; MATARÉSIO, Larissa Z (orgs.). Proyección científica de La Red Acadêmica Internacional REOALCEI. Curitiba: Appris, 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.