Educational research and sustainable social development in Latin America: theoretical-practical approaches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2025v11e8900

Keywords:

educational research, education and development, social development, sustainable development, Latin America

Abstract

This text provides context for the Thematic Dossier entitled "Educational Research and Sustainable Social Development in Latin America: theoretical-practical approaches", which stems from internationalization initiatives developed by the Graduate Program in Education (PPGE) and the Graduate Program in Human Rights and Justice Development (PPGDHJUS), both at the Federal University of Rondônia (UNIR). These activities are led by professors Aparecida Luzia Alzira Zuin and Rafael Fonseca de Castro, in collaboration with the International Academic Network "Red de Estudios Orientados a América Latina, Caribe y España y Italia" (REOALCEI), coordinated by Professor Lisandro José Alvarado-Peña. This dossier, the result of activities, events, institutional affiliations, internships and international publications, resulting from the collaboration of these researchers, brings together a total of twelve researchers from four countries: Brazil, Colombia, Mexico, and Venezuela. It addresses several themes, such as teacher education, equity and female participation, emotional intelligence, ethnopedagogy, cultural identity, territorial sustainability, formation memorial, comprehensive education and the right to communication – within the theme ‘sustainable social development in Latin America’ scope.

Author Biographies

  • Rafael Fonseca de Castro, Universidade Federal de Rondônia (Unir)

    É Doutor e Mestre em Educação pela UFPel, tendo realizado estágio doutoral na Universität Siegen (Alemanha) e participado do III International Summer University for PhD Students na Moscow State University (Rússia). Possui Licenciatura em Pedagogia e Bacharelado em Ciência da Computação (UCPel). É Especialista em Educação (UFPel) e em Linguagens Verbais e Visuais (IF-Sul). Possui pós-doutorado em Ensino de Ciências e Humanidades pela UFAM e é pós-doutorando em Educação pela Unipampa. Professor do Departamento Acadêmico de Ciências da Educação da Universidade Federal de Rondônia (UNIR) e Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar (PPGEProf) da UNIR. É líder do Grupo de Pesquisa HISTCULT UNIR "Educação, Psicologia Educacional e Processos Formativos" da UNIR, pelo o qual desenvolve, coordena e orienta investigações sobre formação de professores, psicologia da educação, tecnologias emergentes, atuação docente e desenvolvimento humano, adotando como referencial teórico a Teoria Histórico-Cultural. Integra a Diretoria da ANPEd (Gestão 2023-205), sendo membro titular do Conselho Fiscal da atual gestão. Atua no Comitê Científico do GT 20 - Psicologia da Educação da ANPEd desde 2019 e como Coordenador deste GT na Regional Norte e na ANPEd Norte. É parecerista ad hoc de mais de 15 periódicos científicos e integra os Conselhos Editoriais das Revistas Práxis Pedagógica (PPGE/UNIR) e da Revista Brasileira de Pesquisa Sócio-histórico-cultural da Atividade (ISCAR/Brasil). Também atua como Consultor Científico da UNIR e como avaliador de programas da CAPES na área da Educação. Foi vice-coordenador do Mestrado Profissional em Saúde da Família (ProfSaúde) de 2019-2021 e Coordenador do PPGE/UNIR por 5 semestres (2022-2 a 2024-2). Integra o Fórum de Editores de Periódicos da área da Educação (FEPAE) e o Fórum de Coordenadores de Programa de Pós-Graduação da área da Educação (FORPRED) desde 2022. Participa ativamente de redes nacionais e internacionais de pesquisa, com destaque para a International Society for Cultural-Historical Activity Research (ISCAR), a Red REOALCEI - América Latina y Caribe e a Rede Internacional de Educação OnLIFE (ReOnLife).

  • Lisandro José Alvarado-Peña, Universidad Tecnológica de Escuinapa, México

    Doctor en Ciencias Sociales, mención: Gerencia. Acreditado por el Sistema Nacional de Investigadores e Investigadoras SNII, SECIHTI, México, como Investigador Nacional en el Nivel I. Investigador acreditado nivel V por el Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica, Concytec, Perú. Docente-investigador de la Universidad Tecnológica de Escuinapa, México. Forma parte del Sistema Sinaloense de Investigadores y Tecnólogos, SSIT, Sinaloa, México, acreditado como: Investigador Honorífico, México. Director e Investigador del Instituto de Investigaciones de la Red Académica Internacional REOALCEI, México-Colombia

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Published

03/11/2025

Issue

Section

Dossiê Temático “Investigación educativa y el desarrollo social sostenible en América Latina y el Caribe”

How to Cite

Educational research and sustainable social development in Latin America: theoretical-practical approaches. (2025). Revista Práxis Pedagógica, 11, e8900. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2025v11e8900