CHILDHOOD EDUCATION

AN ARGUMENTATION ABOUT REMOT E CLASSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2021v6n7e6041

Keywords:

cellular, child education, interaction, remote classes

Abstract

The present article presents a research with the objective of verifying, under the perspective of the professional and parents of a room of the Infantile education, (pre I), of an Institution of the municipal network of the city of Matupá - MT. How are remote classes going? This work will be structured in line with the National Curriculum Reference for Early Childhood Education. Do the remote classes being developed by the interviewees (parents, teacher), notice a learning happening? We seek support from authors who continue this approach, which presupposes that human beings are not only a product of their social context, but are also an active agent in the creation of this context. The methodology used was qualitative research of an interpretative nature. During the text, we talked about new technologies, (cell phone) being discussed in the pedagogical practice of this stage, making it possible to verify, through the analysis of the data collected from the participants of this study, that, in the perception of these interviewees, an interaction occurred to develop learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cleonilde Silva Frediani, Universidade do Estado de Mato Grosso - Unemat

Mestra em Ensino de Ciências e Matemática. Participante do Grupo de Pesquisa Warâ (Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Etnomatemática, Unemat – Brasil.

Claudia Regina Costa, Universidade do Estado de Mato Grosso - Unemat

Pedagoga, com pós-graduação Lato sensu em Alfabetização e Letramento, Unemat – Brasil

References

BEHAR, Patricia A. et al. A validação de objetos de aprendizagem para formação de professores de Educação Infantil. Disponível em:

<http://200.169.53.89/download/CD%20congressos/2008/V%20ESUD/trabs/t38679.pdf

>. Acesso em: 14 jan. 2011.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Ministério da Educação. Brasília. Distrito Federal, 1996.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNC C_20dez_site.pdf. Acesso em: 22 de dezembro de 2017.

______. Constituição Federal de 1988. Brasília. Distrito Federal, 1996

______. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: DF, vol. 1. Introdução, 1998.

KENSKI, V. M. O papel do professor na sociedade. In: Ensinar a Ensinar. São Paulo, Pioneira, 2001.

______. Educação e tecnologias: O Novo Ritmo da Informação. Campinas: Papirus, 2007.

KRAMER, S. MOREIRA, A. F. M. Contemporaneidade, Educação e Tecnologia. In: Revista Educação e Sociedade: Educação Escolar: Os Desafios da Qualidade. Campinas, vol. 28, n. 100 – especial, p. 1037-1057, out. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v28n100/a1928100.pdf>. Acesso em: 23 jan. 2011.

MACHADO, N. J. Conhecimento e valor. Coleção Educação em pauta: teoria e tendências. São Paulo: Moderna, 2004.

MATO GROSSO. Documento de Referência Curricular para Mato Grosso, Concepções para a Educação Infantil, 2018.

OLIVEIRA, Z. M. R. Educação infantil: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2011.

PRADO, M. E. B. B. Educação a distância via Internet. São Paulo: Avercamp, 2003. REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 2000.

PIMENTA, Selma Garrido. O Pedagogo na Escola Pública. São Paulo: Loyola, 1991.

FREIRE, Paulo Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários à prática educativa.São Paulo: Paz e Terra, 2001.

SANCHO, J. M. Para uma tecnologia educacional. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SIMÕES, C. A.; SIMÕES, A. V.; SILVA-FORSBERG, M. C. A apropriação de

tecnologias de informação e Comunicação como estratégia pedagógica para o Ensino de ciências.Disponível em:<http://colombiadigital.net/newcd/index.php?option=com_docman&task=doc

_download&gid =1032&Itemid=>. Acesso em: 25 jan. 2011.

VERASZTO, E. V.; SILVA, D.; MIRANDA, N. A.; SIMON, F. O. Tecnologia:

Buscando uma definição para o conceito. Prisma.com, nº 7, 2008. Disponível em:

<http://prisma.cetac.up.pt/60_Tecnologia_Buscando_uma_definicao_para_o_c onceito_Estefa no_Veraszto_et_al.pdf>. Acesso em: 04 mar. 2011.

VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente. São Paulo: Livraria Martins Fontes Editora Ltda., 1998.

Published

10/06/2021

How to Cite

Frediani, C. S., & Costa, C. R. (2021). CHILDHOOD EDUCATION: AN ARGUMENTATION ABOUT REMOT E CLASSES. Revista Práxis Pedagógica, 6(7), 396–418. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2021v6n7e6041

Most read articles by the same author(s)