10 YEARS OF PPGE / UNIR AND THE ETHNIC-RACIAL DEBATES

WHAT WE PRODUCE IN THIS TIME AND IN THESE (UN) OCCUPIED SPACES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2021v6n7e6201

Keywords:

indigenous, ethnic-racial, dissertation, master's in education, PPGE/UNIR

Abstract

The Postgraduate Program in Education at the Federal University of Rondônia recently completed a decade of operation. Considering the ethnic diversity in which it is located, it is important to know the research carried out on this theme, which includes indigenous and black and brown population issues. Thus, the objective of this work is to know the presence and absence of indigenous and

ethnic themes in the dissertations of PPGE / UNIR. A bibliographic survey was carried out in the program repository and the data obtained were treated under content analysis, as recommended by Bardin (2009). At the end of the research it was possible to understand that there is no research carried out on the black and quilombola population of the state, and that the research developed on the indigenous theme is done by non-indigenous women. There is also a predominance of Intercultural Education, while the works are divided almost equally into the two lines of research of the program: Teacher Education and Policies and School Management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Ademir Oliveira de Andrade, Centro Universitário São Lucas/Universidade Federal de Rondônia

Sociólogo e Mestre em Educação, Doutorando em Desenvolvimento Regional pela UNIR.

 

 

Daniela Tissuya Silva Toda, Instituto Federal de Rondônia

Mestre em Educação, bacharel em Sistemas de Informação, docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia (IFRO). Membro dos grupos de pesquisa: Gotec (IFRO) e Práxis (UNIR). Orcid https://orcid.org/0000-0003-3175-0966

References

ALVES, Maria Isabel Alonso. IDENTIDADES INDÍGENAS: UM OLHAR PARA O CURSO DE LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO BÁSICA INTERCULTURAL DE RONDÔNIA. Mestrado Acadêmico em Educação. Universidade Federal de Rondônia. Porto Velho, p. 123. 2014.

COLEN, Fernanda Ruschel Cremonese. O IDEAL E O REAL DA POLÍTICA DE COTAS PARA NEGROS E INDÍGENAS NO IFRO – CAMPUS PORTO VELHO ZONA NORTE. Mestrado Acadêmico em Educação. Universidade Federal de Rondônia. Porto Velho, p. 190. 2016.

COSTA, Regina Aparecida. POLÍTICAS PÚBLICAS DE ACESSO E PERMANÊNCIA DE INDÍGENAS NO ENSINO SUPERIOR EM RONDÔNIA. Dissertação. Mestrado Acadêmico em Educação. Universidade Federal de Rondônia. Porto Velho, p. 112. 2012.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. TupyKurumin, 2006.

NOGUEIRA, Cláudio M. Martins; NOGUEIRA, Maria Alice. Bourdieu & a educação. Autêntica, 2013.

MENDONÇA, Maria de Fátima dos Santos. POLÍTICAS PÚBLICAS DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES INDÍGENAS EM HUMAITÁ – AM. Mestrado Acadêmico em Educação. Universidade Federal de Rondônia. Porto Velho, p. 116. 2019.

MIGNOLO, Walter. Habitar la frontera: sentir y pensar la descolonialidad:(antología, 1999-2014). Cidob, 2015.

RADOMSKY, Guilherme Francisco Waterloo. Desenvolvimento, pós-estruturalismo e pós-desenvolvimento: a crítica da modernidade e a emergência de" modernidades" alternativas. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 26, n. 75, p. 149-162, 2011.

RODRIGUES, Wanda Isabel Sanatore Vargas. A ESCOLA URBANA E A INCLUSÃO DE ALUNOS INDÍGENAS: Os desafios do Currículo em Busca de um Diálogo Intercultural. Mestrado Acadêmico em Educação. Universidade Federal de Rondônia. Porto Velho, p. 112. 2015.

SANTOS, Maria Aparecida Siqueira. AS POLÍTICAS EDUCACIONAIS E SEUS IMPACTOS NA EDUCAÇÃO INDÍGENA: UM ESTUDO NAS COMUNIDADES PERTENCENTES AO MUNICÍPIO DE GUAJARÁ-MIRIM/RO. Mestrado Acadêmico em Educação. Universidade Federal de Rondônia. Porto Velho, p. 119. 2014.

SANTOS, R. A. dos, Silva, R. M. de N. B. e, & Coelho, W. de N. B. (2016). Educação e relações raciais: estado da arte em programas de Pós-graduação em Educação (2000-2010). Revista Exitus, 4(1), 111-141. Recuperado de http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/132

SANTOS, Raimunda Maria Rodrigues; SIQUEIRA, Neide Vieira. Desafios da educação indígena no Brasil: um balanço da produção acadêmica. Pesquisa em Debate, ed, v. 10, p. 1-24, 2009.

SILVA, Paulo Vinicius Baptista da; REGIS, Kátia; MIRANDA, Shirley Aparecida de. Sobre a pesquisa Educação e Relações Étnico-Raciais. Educ. rev., Curitiba , v. 34, n. 69, p. 9-16, Junho 2018 . Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script= sci_arttext & pid=S0104-40602018000300009 & lng= en nrm=iso>. Acesso em: 15 Mar. 2021. http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.57223.

SILVA, Vanderleia Barbosa. AS TECNOLOGIAS DIGITAIS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES INDÍGENAS DO CURSO DE LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO BÁSICA INTERCULTURAL DA FUNDAÇÃO UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIA. Mestrado Acadêmico em Educação. Universidade Federal de Rondônia. Porto Velho, p. 140. 2016.

STIBICH, Ivan Abreu. Esforços para a implantação de uma “nova política indigenista” pelas gestões petistas (2003-2016): etnografia de um processo a partir da Fundação Nacional do Índio (Funai). Brasília, UNB (tese de doutoramento em Antropologia Social), 2019.

Published

10/06/2021

How to Cite

Andrade, R. A. O. de, & Toda, D. T. S. (2021). 10 YEARS OF PPGE / UNIR AND THE ETHNIC-RACIAL DEBATES: WHAT WE PRODUCE IN THIS TIME AND IN THESE (UN) OCCUPIED SPACES. Revista Práxis Pedagógica, 6(7), 104–128. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2021v6n7e6201