PLAYFULNESS
A POSSIBILITY OF PEDAGOGICAL PRACTICE IN FUNDAMENTAL I OF A MUNICIPAL SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2021v7n8e7037Keywords:
education, methodological tool, importanceAbstract
Several studies have been carried out in relation to childhood, emerging new concepts related to the growth and progress of children, essentially the way they build their knowledge. It is in this context that playfulness is included with the objective of spontaneous promotion, activities of a didactic-pedagogical nature that provide the child with development in broad senses. This article aims to research on the use of playfulness as a pedagogical resource for learning in elementary school. The field research was carried out with elementary school teachers, essentially from the 1st to the 3rd year of elementary school, who make up the first cycle of elementary school, bibliographic reviews of scientific articles, books and published data were carried out to corroborate this search. Playfulness has been seen positively, as an important stimulus in the development of children in all their abilities, through encouragement and guidance, playfulness becomes a powerful tool to help, assist and facilitate the development of skills, motor skills, and fixation of children's learning. It was noted that the teachers know the importance of using recreational activities, however in the day to day of the classroom they still use this practice little, they rectify its importance, but often end up getting stuck in repetitive activities and monotonous exercises, this ends up harming the teaching-learning process, because through playful activities, children learn faster and more effectively.
Downloads
References
ALMEIDA, A. Ludicidade como instrumento pedagógico. Cooperativa do Fitness, Belo Horizonte, jan. 2009. Seção Publicação de Trabalhos. Disponível em Acesso em 01 out. de 2018.
FEIJÓ, O. G. Corpo e Movimento: Uma Psicologia para o Esporte. Rio de Janeiro: ed. Shape, 1992.
GÓMEZ, A. I. P. A aprendizagem escolar: da didática operatória à reconstrução da cultura na sala de aula. In: SACRISTÁN, J. G.; PÉREZ GÓMEZ, A. I. Compreender e transformar o ensino. 4.ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
IAVORSKI, J.; VENDITTI JUNIOR, R. A ludicidade no desenvolvimento e aprendizado da criança na escola: reflexões sobre a Educação Física, jogo e inteligências múltiplas. Efdeportes.com, Buenos Aires, abr. 2008. Disponível em: < http://www.efdeportes.com/efd119/a-ludicidade-no-desenvolvimento-e-aprendizado-da- crianca-na-escola.htm>. Acesso em: 02 set. 2018.
GONZALEZ REY, F. Pesquisa qualitativa em psicologia: caminhos e desafios. São Paulo Thomson, 2002.
PATURY, F. M.; CARDOSO, M. C. Ludicidade na Formação Profissional do Professor: Um Olhar Atentivo. Anais da Semana de Pedagogia da UESB: Memórias de um percurso formativo, 2012. Disponível em:< http://www.uesb.br/eventos/semanapedagogia/?pagina=trabalhos-aprovados> Acesso em: 08 jul. 2018.
SANTOS, S. M. P. dos. (Org.). Brinquedoteca: o lúdico em diferentes contextos. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes. 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.