THE TEACHING INTERNSHIP IN TIMES OF REMOTE TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2021v7n8e7038

Keywords:

teaching, supervised internship, remote teaching, pandemic

Abstract

In this text, the experience of supervised internship teaching for a degree in Physics, during the period of remote teaching imposed by the Covid-19 pandemic, is presented. This is a reflective report on the development of activities during this learning period, based on a report presented at the end of the teaching period, which took place at a Federal Institute of Education, in an integrated high school class. It is theoretically based on the perspective of training reflective teachers, and on the understanding of pedagogical practice in the form of a supervised internship as an opportunity to build experiential knowledge. Difficulties and challenges inherent to the adverse period of the pandemic are integrated into the narrative, with the development of Not-Presential Pedagogical Activities. A dense description of the development of the remote internship experience is presented, with reflections and questions about the process. Finally, there is a question about the lack of preparation of teachers for teaching online, and the considerable increase in working hours.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deiviti Gustavo Moreira de Candia, Universidade Federal do Rio Grande

Licenciado em Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense (IFSUL). Mestrando em Educação em Ciências na Universidade Federal do Rio Grande (FURG) e membro do Grupo de pesquisa: Comunidade de Indagação em Ensino de Física Interdisciplinar (CIEFI). Rio Grande, Rio Grande do Sul, Brasil.

Cristiano da Silva Buss, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense (IFSul), Campus Pelotas – Visconde da Graça

Licenciado em Física pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Especialista em Ensino de Ciências e Matemática pela UFPel. Mestre em Educação pela Ufpel. Doutor em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Professor de Física II, História da Física, Metodologia do Ensino de Física II, Física Experimental I e II, Práticas Pedagogicas e Estágios Supervisionados na Licenciatura em Física do CaVG/IFSul. Professor e pesquisador do PPGCITED/CaVG/IFsul. Membro do Grupo de Estudos Avançados em Pesquisa e Ensino de Ciências (GEAPEC). Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil.

Angelita Hentges, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense (IFSul), Campus Pelotas – Visconde da Graça

Lienciada em Pedagogia pela Unicruz. Mestre em Educaçao pela UPF e doutora em Educacao pela UFPel. Professora de Fundamentos da Educaçao, Práticas Pedagogicas e Estágios Supervisionados nas Licenciaturas em Ciências Biológicas, Fisica e Quimica do CaVG/IFSul. Professora e pesquisadora do PPGCITED/CaVG/IFsul. Vice-lider do Grupo de Pesquisa em Cultura, Imaginario e Educação (GPCIE). Coordenadora do curso de Formação Pedagógica EAD/UAB/IFSul. Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CP Nº: 5/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011- pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em 19 nov. 2021.

CUNHA, Leonardo Ferreira Farias da; SILVA, Alcineia de Souza; SILVA, Aurênio Pereira da. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasília, v. 7, n. 3, p. 27-37, ago. 2020. Disponível em: http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/924. Acesso em: 03 fev. 2021.

GONZATTO, Marcelo. Brasil chega a 500 mil mortos por coronavírus. Gaúcha ZH, 19 jun. 2021. Saúde. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/saude/noticia/2021/06/brasil- chega-a-500-mil-mortos-por-coronavirus-ckq2w93it00av018m332sb2pv.html. Acesso em: 21 jun. 2021.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional.11 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

ZEICHNER, Kenneth M. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação & Sociedade, Campinas, vol. 29, n. 103, p. 535-554, maio/ago. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/bdDGnvvgjCzj336WkgYgSzq/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 nov. 2021.

Published

07/10/2022

How to Cite

Candia, D. G. M. de, Buss, C. da S., & Hentges, A. (2022). THE TEACHING INTERNSHIP IN TIMES OF REMOTE TEACHING . Revista Práxis Pedagógica, 7(8), 113–130. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2021v7n8e7038