THE TEACHING INTERNSHIP IN TIMES OF REMOTE TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2021v7n8e7038Keywords:
teaching, supervised internship, remote teaching, pandemicAbstract
In this text, the experience of supervised internship teaching for a degree in Physics, during the period of remote teaching imposed by the Covid-19 pandemic, is presented. This is a reflective report on the development of activities during this learning period, based on a report presented at the end of the teaching period, which took place at a Federal Institute of Education, in an integrated high school class. It is theoretically based on the perspective of training reflective teachers, and on the understanding of pedagogical practice in the form of a supervised internship as an opportunity to build experiential knowledge. Difficulties and challenges inherent to the adverse period of the pandemic are integrated into the narrative, with the development of Not-Presential Pedagogical Activities. A dense description of the development of the remote internship experience is presented, with reflections and questions about the process. Finally, there is a question about the lack of preparation of teachers for teaching online, and the considerable increase in working hours.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CP Nº: 5/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011- pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em 19 nov. 2021.
CUNHA, Leonardo Ferreira Farias da; SILVA, Alcineia de Souza; SILVA, Aurênio Pereira da. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasília, v. 7, n. 3, p. 27-37, ago. 2020. Disponível em: http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/924. Acesso em: 03 fev. 2021.
GONZATTO, Marcelo. Brasil chega a 500 mil mortos por coronavírus. Gaúcha ZH, 19 jun. 2021. Saúde. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/saude/noticia/2021/06/brasil- chega-a-500-mil-mortos-por-coronavirus-ckq2w93it00av018m332sb2pv.html. Acesso em: 21 jun. 2021.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional.11 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
ZEICHNER, Kenneth M. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação & Sociedade, Campinas, vol. 29, n. 103, p. 535-554, maio/ago. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/bdDGnvvgjCzj336WkgYgSzq/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 nov. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.