INTERCULTURAL LITERACY AND SCHOOL NOTEBOOKS: WHAT IS THE PATH OF LEARNING FROM INITIATION TO WRITTEN CULTURE AT THE INDIGENOUS ZORÓ SCHOOL?
DOI:
https://doi.org/10.36026/rpgeo.v8i2.6147Keywords:
Alfabetização, Cultura Escrita, Cadernos escolares. Zoró Pangỹjej.Abstract
This article aims to present the partial results of the Research Project PIBIC Af Intercultural literacy: What evidences the notebooks of the indigenous children Zoró-Pangyjej and Gavião-Ikolen? An investigation carried out at UNE, Campus Urupá of Ji-Paraná in the Undergraduate Course in Intercultural Basic Education. The main purpose was to analyze how the process of acquiring written language occurs in the Zoró context, through the methodological procedures made possible by documentary and narrative research. The source of the data was ten (10) school books of indigenous children enrolled in two municipal public schools of the villages Anguj Tapua and Zawã Karej in the Zoró Indigenous Land, located in the municipality of Rondolândia, state of Mato Grosso, from 2018 to 2019. The results indicate that the literacy process takes place by prioritizing the Pangyjej indigenous language, starting with the presentation of the 20 letters of the Pangyjej alphabet, with decipherment and memorization exercises evidencing anchoring in empirical conceptions with activities based on the models of the booklets, as: dotted cover, excessive copies and phrases. On the other hand, the activities of the schoolbooks show constructivist conceptions, through the production of spontaneous texts, accompanied by drawings/illustrations related to the daily life of the village, as well as the valorization of spellings in indigenous language during the process. We conclude that it is important that literacy be present in the discussions of the community, the school and the training agencies considering the current context of written culture.
References
APIZ - Associação do Povo indígena Zoró. Diagnóstico Etnoambiental Participativo, Etnozoneamento e Plano de Gestão em Terras Indígenas. Vol. 3. Terra Indígena Zoró. Disponível Em http://www.kaninde.org.br/wp-content/uploads/2016/02/Zoro.Pdf . Acesso em 17 Jan. de 2019.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Trabalho de Campo: entrevista. In: __. Investigação qualitativa em educação: introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. MEC. Referencial Curricular Nacional para as escolas indígenas. Brasília. MEC/SEF, 1998.
BRASIL. MEC. Diretrizes para a Política Nacional de Educação Escolar Indígena. In: BRASIL. MEC. INEP. Educação Indígena. Em Aberto. Brasília, ano 14, n.63, jul./set. 1994.
BRASIL. MEC. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996.
BRASIL. MEC. Conselho Nacional de Educação. Resolução CEB Nº 5/2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Indígena na Educação Básica. Brasília. 2012. Disponível em http://portal.mec.gov.br . Acesso em 14 de maio de 2015.
BRUNELLI, Gilio. 15 grupos autônomos formam o povo Zoró. Jornal Porantim, Brasília, maio de 1985.
DAL POZ. João. A ocupação indígena nas áreas Zoró e Roosevelt - Laudo antropológico pericial. Processo 2001.36.00.001508-9, 1a. Vara da Justiça Federal - Seção de Mato Grosso. Cuiabá, 168 p., anexos, mapas. 2006.
FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. 4. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.
FERREIRO, E. Reflexões sobre alfabetização. 24.ed. São Paulo: Cortez, 2001.
GAMBINI, Roberto, JUNQUEIRA, Carmem, MINDLIN, Betty, LEONEL Jr., Mauro Mello. Parecer sobre a Área Indígena Zoró. São Paulo, FIPE/USP, junho 1985.
GAMBINI, Roberto. Segundo Relatório de Visita à Frente de Atração Zoró. São Paulo: FIPE/USP, agosto, 1984.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo indígena, [on line], 2010. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/indigenas/mapas.html#mapas>. Acesso em: 20 dez. 2015.
LAKATOS, E.M; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2011.
LISBOA, Francisco Tarcísio. Pangỹjej. A conquista da escola Zoró: o desenvolvimento e os índios: educação, cultura e cidadania. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente) Fundação Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, 2008.
MATO GROSSO. Secretaria Estadual de Educação. Governo do Estado do Mato Grosso. Projeto Político Pedagógico da Educação Básica Intercultural Específica para o Povo Indígena Zoró. Rondolândia: SEDUC/MT, 2010.
MIGNOT, A. C. V. Cadernos à vista: escola, memória e cultura escrita. Rio de Janeiro, 2008.
MINDLIN, Betty & JUNQUEIRA, Carmem. Avaliação do Parque Indígena do Aripuanã. São Paulo: FIPE/USP, datilo. 1983.
MINDLIN, Betty. Avaliação da situação da área dos Zoró. São Paulo: FIPE/USP, 1996.
MINDLIN, Betty. Diários da floresta. Ed. Terceiro nome. São Paulo. 2006.
NEVES, Josélia G. A Psicogênese na aldeia: refletindo o processo de alfabetização com professores e professoras indígenas. Revista Partes. 2005. ISSN: 1678-8419. Disponível em:
https://www.partes.com.br/tag/www-partes-com-breducacaopsicogenese-asp/ Acesso em: 20 dez. 2019.
NEVES, Josélia G. Cultura escrita em contextos indígenas. 2009. Tese (Doutorado em Educação Escolar) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras, Campus de Araraquara. Araraquara – SP, 2009.
NARAYKOPEGA, Suruí. Alfabetização Intercultural Paiter Suruí: historiografando trajetórias do tempo ágrafo à cultura escrita. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Básica Intercultural) - Fundação Universidade Federal de Rondônia. Campus de Ji-Paraná. Ji-Paraná- RO. 2015.
OPERAÇÃO ANCHIETA/CONSELHO INDIGENISTA MISSIONÁRIO. Dossiê índios no Mato Grosso. Cuiabá, 1987.
PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de; VICENTINI, Paula Perin. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto) biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 27, n.01, p.369-386, abr. 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982011000100017. Acesso em: 15 mar. 2097.
PRAXEDES, Cesarion, Primeiro encontro com os índios Zorós. Revista Geográfica Universal, n. 38. 14 nov. de 1977.
SANTOS, Vanúbia S. Alfabetização intercultural na escola indígena Zoró Pangỹjej. 2020. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Maringá, Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes. Maringá - PR, 2020.
TRESSMANN, Ismael. Pangỹjej kuesep: a nossa língua escrita no papel. Brasília: Assessoria de Educação Escolar Indígena, 1994.
WEISZ, Telma. O diálogo entre o ensino e a aprendizagem. São Paulo: Ática, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 SANDRO 'I AP ZORÓ, JOSÉLIA GOMES NEVES, VANÚBIA SAMPAIO DOS SANTOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional license.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultane ously licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional License that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (ex, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (ex.: in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Free Acess Policy).

