PERMACULTURE IN THE SCHOOL SPACE: THE SPATIAL PLANNING AT IFB CAMPUS RIACHO FUNDO/DF

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36026/rpgeo.v10i2.6794

Keywords:

Permacultura, Planejamento, Interdisciplinaridade, campus Riacho Fundo.

Abstract

This paper aims to present the results achieved with the research carried out between 2019 and 2020 at the Federal Institute of Brasília, Riacho Fundo campus, about the potential for implementing permaculture practices in the areas that make up the academic unit. Bibliographic studies, data survey with the public that make up the community served by the institution were used, as well as technical visits to obtain the data presented herein. This is a first step in order to ensure planning for the realization of permaculture considering local specificities and community expectations.

Author Biographies

  • Sabrina Alves Cardoso, Universidade de Brasília
    Técnica em Cozinha (formação técnico-integrada), pelo  Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília, graduanda em Ciência Política pela Universidade de Brasília
  • Luan do Carmo da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília
    Mestre em Geografia; docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília

References

AB’SÁBER, A. Domínios de natureza no Brasil – potencialidades paisagísticas. São Paulo: Ateliê editorial, 2003.

COELHO, D. E. P.; BÓGUS, M. C. Vivências de plantar e comer: a horta escolar como prática educativa, sob a perspectiva dos educadores. In: Saúde e Sociedade. v.25, n.3, p.761-771. São Paulo, 2016.

CRIBB, S. L. S. P. Contribuições da educação ambiental e horta escolar na Promoção de melhorias ao ensino, à saúde e ao ambiente. In: REMPEC - Ensino, Saúde e Ambiente, v.3 n 1 p. 42-60 Abril, 2010.

DOXSEY, J. R.; DE RIZ, J. Metodologia da pesquisa científica. Apostila. ESAB – Escola Superior Aberta do Brasil, 2003.

HENDERSON, D. F. Permacultura: as técnicas, o espaço, a natureza e o homem. Monografia – Instituto de Ciências Sociais, Depto. de Antropologia. Brasília: UnB, 2012.

HOLMGRENS, D. Os fundamentos da permacultura. Victoria, Holmgrens Desing Service, 2007.

MEDEIROS, J. de D. Guia de campo: vegetação do Cerrado 500 espécies. – Brasília: MMA/SBF, 2011

MOLLISON, B. A comunidade da permacultura. Panfleto XIII da Série Curso de Design em Permacultura. Wilton, Yankee Permaculture, 1981.

MOLLISON, B. Introdução à permacultura. Brasília, MA/SDR/PNFC, 1998.

MOLLISON, B. Fazendo projetos de permacultura. Panfleto VII da Série Curso de Design em Permacultura. Brasil, 2001.

MORGADO, F. S. A horta escolar na educação ambiental e alimentar: experiência do Projeto Horta Viva nas escolas municipais de Florianópolis. Monografia [manuscrito]. Florianópolis, UFSC, 2006.

NERY. D. Uma alternativa para a sociedade: caminhos e perspectivas da permacultura no Brasil. São Carlos, 2018.

ROTOLO, T. M.; PIMENTEL, G. S.; SILVA, T.F. Saberes críticos: o potencial do ensino de humanidades na formação do cozinheiro profissional. In: Revista Eixo, v. 8, n. 1. Brasília: IFB, 2019.

SHIVA, V. Monoculturas da mente: perspectivas da biodiversidade e da biotecnologia. São Paulo: Gaia, 2003.

SOARES, A. L. J. Conceitos básicos sobre permacultura. Brasília: MA/SDR/PNFC, 1998.

Published

30/07/2023

Issue

Section

Artigos

How to Cite

PERMACULTURE IN THE SCHOOL SPACE: THE SPATIAL PLANNING AT IFB CAMPUS RIACHO FUNDO/DF. (2023). Revista Presença Geográfica, 10(2), 62-77. https://doi.org/10.36026/rpgeo.v10i2.6794

Similar Articles

1-10 of 90

You may also start an advanced similarity search for this article.