Afro, Sambas, and Brazilianness
The Resistance that Forged a National Identity
Keywords:
Brazil, Africa, Sambas, Culture, HistoryAbstract
This article takes the album Os Afro-Sambas, by Baden Powell and Vinícius de Moraes, released in 1966, as a starting point to investigate the contributions of African culture to Brazilian identity, analyzing the relationship between samba, football, and Umbanda through the lens of the profound social transformations that occurred in the first half of the 20th century. Culture is understood as a front of struggle for democracy and inclusion, in a context where elites sought to construct a national identity, while marginalized populations resisted and affirmed themselves through their artistic and religious expressions. To achieve these objectives, this work engages with a series of authors, such as Rachel Soihet, Elizabeth Travassos, Lira Neto, Chris McGowan, and Ricardo Pessanha, bringing arguments that support the development of the debate and shed light on the African roots of the national sentiment. The article also highlights how cultural appropriation by elites, though contradictory, allowed elements of Black culture to become central to the construction of Brazilianness, showcasing the resistance and persistence of African influences in shaping the country.
References
BÂ, Amadou Hampaté. A tradição viva. In: KI-ZERBO, Joseph (Org.). História geral da África, I: Metodologia e pré-história da África. 2. ed. rev. Brasília: UNESCO, 2010.
BACELAR, Jeferson. O negro em Salvador: os atalhos raciais. Trabalho apresentado originalmente na Universidade da Flórida, em Gainesville, na 25ª Conferência "Black Brazil". Revista História, São Paulo, n. 129-131, p. 53-65, dez. 1994.
CASTAGNA, Paulo. Apostila do curso História da Música Brasileira do Instituto de Artes da UNESP: A modinha e o lundu nos séculos XVIII e XIX. 2003.
FORD, Clyde W. O herói com rosto africano: mitos da África. São Paulo: Summus, 1999.
KERBER, Alessander. Relações entre o regional e o nacional na música popular do Brasil e da Argentina nos anos 1920 e 1930: uma análise da obra de Carlos Gardel e de Carmen Miranda. In: NASCIMENTO, Francisco de Assis de Sousa; MEDEIROS, Hermano Carvalho (orgs.). História e música popular. Teresina: EDUFPI, 2013.
MCGOWAN, Chris; PESSANHA, Ricardo. The Brazilian Sound: Samba, Bossa Nova and the Popular Music of Brazil. Philadelphia: Temple University Press, 1998.
NETO, Lira. Uma história do samba: as origens. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
POWELL, Baden; MORAES, Vinícius de. Os afro-sambas de Baden e Vinícius. Rio de Janeiro: Forma / Companhia Brasileira de Discos (CBD), 1966. 1 LP (mono).
PRANDI, Reginaldo. Modernidade com feitiçaria: candomblé e umbanda no Brasil do século XX. 1990.
SOIHET, Rachel. O povo na rua: manifestações culturais como expressão de cidadania. In: FERREIRA, Jorge; DELGADO, Lucilia de Almeida Neves (orgs.). O tempo do nacional-estatismo: do início da década de 1930 ao apogeu do Estado Novo. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
TRAVASSOS, Elizabeth. Modernismo e música brasileira. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.
VELLOSO, Monica Pimenta. História & modernismo. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. (Coleção História &... Reflexões, 14).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rodrigo Carvalho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.