Pedagogical competences of teachers and learning process

exploratory study in a school complex of Benguela-Angola

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2024v10e4133

Keywords:

teaching skills, teachers, teaching-learning process, student

Abstract

The teaching activity has been changing greatly due to the changes in the conceptions of school and the forms of construction of knowledge, resulting in the need to rethink the didactic-pedagogical intervention of school practice. The present reflection is part of a study carried out during the academic year 2014/2015, within the scope of the Monograph of Degree in Educational Psychology, subordinated to the subject the pedagogical competences of the teachers and their influence in the teaching-learning process of the students of the 6th Class of the School Complex of Benguela-Angola. Its main objective is to analyze the influence of teachers' pedagogical competences on the teaching-learning process in the Benguela-Angola School Complex. For the present approach we use the field research method of the descriptive type, with the inspiration of the mixed approach. We also made use of the contributions of the bibliographical research, interview survey and questionnaires. To this end, 20 teachers and 40 students from the 6th grade and 2 members of the school management were selected. From the results obtained it is verified that the teachers' pedagogical competences influence the teaching-learning process in a reasonable way, taking into account many aspects that still need to be improved to improve the teaching and learning process. Thus, we dialogued with Haidt, Perrenoud, Libâneo and others who discuss the pedagogical competences of teachers in improving learning. It is hoped that this simple reflection can contribute to the debate and, perhaps, to encourage the curricular agents to revise the theoretical and methodological conceptions on the subject, with a view to improving the didactic do.

Author Biography

  • António Luis Julião, Universidade Katyavala Bwila

    Possui graduação em Psicologia Educacional (2009-2015) e Mestrado em Educação, na especialização de Desenvolvimento Curricular e Inovação Educativa (2018-2021) pelo Instituto Superior de Ciências da Educação afecto à Universidade Katyavala Bwila, Angola. É Docente do Instituto Superior Politécnico Católico de Benguela, Angola, actuando no curso de graduação em Psicologia, Ensino Primário e Filosofia, sendo coordenador para área cientifica do Curso de Psicologia. É membro e Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Curriculares GEPPC/UFPB (Universidade Federal da Paraíba). É revisor e parecista ad hoc de duas revistas científicas brasileiras e consultor de terreno. Desenvolve investigações nas áreas de Currículo, Políticas Educativas e Curriculares e Formação de Professores.

References

ALMEIDA, Leandro; FREIRE, Teresa. Metodologia da investigação em Psicologia Educacional. 3. ed. Braga: Psiquilíbrios, 2003.

CRUM, Bart. Funções e competências dos professores: consequências para a formação inicial. Boletim Curriculares Nacionais dos Cursos de Formação de Professores. Brasília, 2002.

DAY, Christopher. Desenvolvimento Profissional de Professores. Os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto, 2001.

DEMO, Pedro. Desafios modernos da educação. Petrópolis: Vozes, 1993.

MATOS, Seabra Abud. Confiabilidade e concordância entre juízes: aplicações na área educacional. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 25, n. 59, p. 298-324, set./dez, 2014.

PACHECO, José Augusto. O Pensamento e a Acção do Professor. Formação de Professores. Porto: Porto, 1995.

PERRENOUD, Philippe. A Pedagogia na Escola das Diferenças. Porto Alegre: Artmed, 1998.

PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Editora ARTMEDS, 1999.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para uma nova profissão. Genebra: Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade de Genebra, 2000.

PHILLIPE, Philippe. As competências para ensinar no século XXI. A formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PEREIRA, Aporta. Concepções e práticas metodológicas em diferentes paradigmas de investigação. In: OLIVEIRA, Lucia; PEREIRA, Anabela; SANTIAGO, Rui. Investigação em educação abordagens conceptuais e práticas. Porto: Porto, 2004. p. 49-57.

SILVA, Ezequiel Teodoro. Como ser um mau / como ser um bom professor: o professor e o combate à alienação imposta. São Paulo: Cortez, 1991.

Published

31/12/2024

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Pedagogical competences of teachers and learning process: exploratory study in a school complex of Benguela-Angola. (2024). Revista Práxis Pedagógica, 10, e4133. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2024v10e4133