THE PHILOSOPHICAL INTERDISCIPLINARITY IN MIDDLE SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n3e3428

Keywords:

philosophy of education, interdisciplinarity, philosophy in high school

Abstract

The present work is the result of a study that seeks to understand the interdisciplinarity of philosophy teaching in High School. Starting from the premise that philosophy in high school has the objective of awakening the student to a new look of the world that surrounds him, and, that the discipline of philosophy does not bring answers ready, instead, it should stimulate the student to ask himself and question reality. It is emphasized, therefore, that it is in the educational institution that the attitudes linked to thought must be developed, so that the individual can place himself in the space and time in which he lives effectively for himself and for the group that surrounds him. From this point of view, it is necessary to observe that the content of Philosophy should not be object of memorization of dates, philosophers and fragments of thoughts, but should be a constant exercise of thinking and reflecting. This article deals with the teaching of Philosophy in an interdisciplinary perspective and its objective is to reflect on the effectiveness of this methodology.

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Author Biographies

Wellington Costa de Oliveira, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM

Licenciado em Letras pela Universidade Estadual de Montes Claros (2007), Pós-Graduado em Língua Portugues pela Faculdade do Noroeste de Minas - FINOM, Pós-Graduado em Design Instrucional para EaD Virtual pela Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI, Especializando em Língua Brasileira de Sinais, pelo Instituto Cotemar. Licenciado em Filosofia pelo Centro Universitário Claretiano. MESTRE EM CIÊNCIAS HUMANAS - MPICH da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri.

Diane Aparecida Figueiredo, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Graduada em Letras Português/Francês e Direito pela Fundação Educacional Nordeste Mineiro – FENORD.  Especialista em Língua Portuguesa pela Faculdades Integradas Simonsen. Técnico Administrativo em Educação do Campus do Mucuri - UFVJM

Saulo Magno Firmo Santos, Secretaria de Educação de Minas Gerais

Graduado em Direito pela Fundação Educacional Nordeste Mineiro – FENORD.  Graduado em Filosofia pela Universidade Metropolitana de Santos - UNIMES. Professor do Ensino Médio do Estado de Minas Gerais – SER-TO

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Published

31/12/2019

How to Cite

Oliveira, W. C. de, Figueiredo, D. A., & Santos, S. M. F. (2019). THE PHILOSOPHICAL INTERDISCIPLINARITY IN MIDDLE SCHOOL. Revista Práxis Pedagógica, 2(3), 38–50. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n3e3428