THE RELATIONSHIP WITH KNOWLEDGE AND TEACHING IN DISTANCE EDUCATION: THE INSEPARABLE STRATEGIC PEDAGOGICAL RELATIONSHIP BETWEEN THE TRIAD

TEACHING MATERIAL, WEB CLASS AND TUTORING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n2e4139

Keywords:

interaction, learning, teaching, technology, material

Abstract

The present work was developed from the necessity of deepening theoretical about the teaching in distance education, web class and the role of the tutor. Aims to introduce, through a bibliographical research, the concept of DISTANCE EDUCATION teaching mode and how it has been used as a strategy of development, in the processes of teaching and learning, research and innovation in the private sector and in society, having as focus the process to generate, collect, assimilate, enjoy and share the knowledge. Presents results of recent surveys that indicate deficiencies in this sport including the avoidance of students and offer paths to improvement of services provided by higher education institutions that offer distance education, in aspects related to methodology, which promotes interaction between the subject and object of knowledge. Are studied aspects related to teaching in distance education, which tends to reproduce the problems face-to-face teaching, mentoring, and the tutor the mediator of learning, which, by means of dialogue eases the physical distance between teacher and student, E-LEARNING technology, as a possibility of interaction and communication, linguistic features of the texts online and printed materials in DISTANCE EDUCATION methodology that encourages customized learning and collective, prioritizing the knowledge network and the virtual communities, with interactive character for better assimilation of new knowledge and face-to-face meeting in EAD, which should enhance the student contact with know way, lead discussions, discussions in person and stimulate reflections about the issues covered in the courses and promoting interaction between students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bethânia Eleutério Borges

Educação a distância.

 

References

ANDRADE, Maria Margarida de. Introdução à metodologia do trabalho científico. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2001.

ARCOVERDE, Maria Divanira de Lima. Leitura, interpretação e produção textual. Campina Grande; Natal: UEPB/UFRN, 2007.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO. Tutoria em educação a distância: avaliação e compromisso com a qualidade. Disponível em: < http://www.abed.org.br/congresso2004/por/htm/155-TC-D2.htm>. Acesso em dez. 2018.

BRASIL. Referenciais de Qualidade para Cursos a Distância. Brasília. Ministério da Educação Secretaria de Educação a Distância. 2007. Disponível em: . Acesso em: 03 ago. 2018.

CENSO EAD: Relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil. 2013. Curitiba: IBPEX, 2014. Disponível em:

<http://www.abed.org.br/censoead2013/CENSO_EAD_2013_PORTUGUES.pdf>. Acesso em 20 jul. 2018.

CRESCITELLI, Mercedes Fátima Canha; CAMPOS, Karlene Socorro da Rocha. A escrita do material didático virtual. In: BASTOS, Neusa Maria de Oliveira Barbosa (Org.). Língua portuguesa - Reflexões Lusófonas. São Paulo: EDUC, 2006. p. 317- 334.

ECO, Umberto. Lector in fabula. Trad. de Attílio Cancian. São Paulo: Perspectiva, 1985.

FERREIRA, Renilze de Barros A. dos Santos (2008). Uma Dimensão Contemporânea de Ead: Discussões Monográficas de Conclusão de Curso a Distância para Tutores. Dissertação de Mestrado UFPE.

FUNDAÇÃO OSVALDO CRUZ. Elaboração de material didático impresso para programas de formação a distância, 2005. Disponível em: < http://www.ufrgs.br/nucleoead/documentos/ENSPMaterial.pdf>. Acesso em 18 jan. 2018.

HAESBAERT, R. Região, regionalização e regionalidade: questões contemporâneas, 2010. Disponível em: < https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4553781/mod_resource/content/1/3.haesbae rt.pdf>. Acesso em 18 dez. 2018.

KEEGAN, D. Foundations of Distance Education, Londres: Routledge, 1991.

LEITÃO, Cleide et al. Elaboração de material didático impresso para programas de formação a distância: orientações para os autores. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/nucleoead/documentos/ENSPMaterial.pdf>. Acesso em 04 jun. 2018.

LÉVY, Pierre (1999). Cibercultura. São Paulo: Ed. 34.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Editora Atlas, 1992.

MILL, D. et al. O desafio de uma interação de qualidade na educação a distância: o tutor e sua importância nesses processo. Texto impresso, 2007.

MORAN, J. M. O que é Educação a Distância. Universidade de São Paulo. Disponível em: . Acesso em: 14 jan. 2019.

NOGUEIRA, Simone Alves. Material impresso em EaD: construção e produção. In:GIUSTA, Agnela da Siva; FRANCO, Iara Melo (Orgs.). Educação a distância: uma articulação entre teoria e prática. Belo Horizonte: Editora PUCMINAS, 2003. p.157- 176.

OLIVEIRA, Eloiza da Silva Gomes de. Tutoria em educação a distância: avaliação e compromisso com a qualidade. Disponível em: <http://www.abed.org.br/congresso2004/por/htm/155-TC-D2.htm>. Acesso em 13 jul. 2018.

RAMAL, Andrea Cecília. Educação com tecnologias digitais: uma revolução epistemológica em mãos do desenho instrucional. In: SILVA, Marco. Educação online. São Paulo: Edições Loyola, 2003. p. 183-198.

SALGADO, M. U. C. Materiais escritos nos processos formativos a distância. Disponível em: <http://www.tvebrasil.com.br/SALTO/boletins2002/ead/eadtxt3a.htm>. Acesso em: 12 ago. 2018.

SOUZA, Tânia C. C. de. A análise do não verbal e os usos da imagem nos meios de comunicação. Disponível em <http://www.uff.br/mestcii/tania3.htm. Consulta em 03/04/07. 1997>. Acesso em 07 de ago. 2018.

TRAVAGLIA, L.C. Gramática e Interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. São Paulo: Cortez, 1997.

Published

28/11/2019

How to Cite

Borges, B. E. (2019). THE RELATIONSHIP WITH KNOWLEDGE AND TEACHING IN DISTANCE EDUCATION: THE INSEPARABLE STRATEGIC PEDAGOGICAL RELATIONSHIP BETWEEN THE TRIAD: TEACHING MATERIAL, WEB CLASS AND TUTORING. Revista Práxis Pedagógica, 2(2), 52–71. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n2e4139