Literacy and reading: reflections on their conceptions and practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26568/2359-2087.2019.4038

Keywords:

Literacy. Conceptions and practices. Reading.

Abstract

This article presents a brief qualitative reflection on the importance of reading in the first years of literacy of children from 6 to 8 years of age. Taking as reference authors such as Mortatti (2000); Freire (1994); Smith (2003); and data from the Ministry of Education concerning the situation of literacy in Brazil, we dialogued with the scholars Gatti (2009); Giroux (1999); Libâneo (2012); among others, with the main objective of understanding the teachers' conceptions about reading, as well as their practice in the classroom, guided by the hypothesis: literacy teachers have practiced reading as a simple act of codification and decoding, limiting textual meaning. We start from the understanding that the practice of reading is indispensable to any citizen for expanding the worldview by inserting a competent reader in our society. In this context, we reflect on the conceptions and practices of reading of three literacy teachers, from the 1st and 2nd year of elementary school, of a municipal public school in the interior of the state of São Paulo, and we conclude that, unfortunately, in the school context, thus preventing the formation of readers with analytical and critical capacity

Author Biographies

  • Lais Fernanda Espósito Barbosa, Universidade Estadual Paulista- FCT, Presidente Prudente
    Possui graduação em Pedagogia (2012) e especialização em Educação Infantil (2016), ambos pela Universidade Estadual Paulista, campus de Presidente Prudente. Experiência na área da educação com ênfase em alfabetização e Educação Infantil. Atualmente é mestranda em Educação da Universidade Estadual Paulista, campus de Presidente Prudente.
  • Elianeth Dias Kanthack Hernandes, Universidade Estadual Paulista -FFC, Marília
    Professora Assistente de Doutor da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP - Campus de Marília - RDIDP- lotada no Departamento de Administração e Supervisão Escolar e Professora credenciada junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE da FCT/Unesp/Presidente Prudente. Com Doutorado em Educação (2008) e Mestrado (2003), ambos realizados no Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho- Marília e Pós Doutorado em Educação realizado junto ao PPGE/FCT/UNESP/Presidente Prudente. 

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Published

13/09/2019

Issue

Section

Artigos Científicos

How to Cite

Literacy and reading: reflections on their conceptions and practices. EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 6, n. 15, p. 114–133, 2019. DOI: 10.26568/2359-2087.2019.4038. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4038. Acesso em: 25 dec. 2025.

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