THE HEALTH OF THE SCHOOL CURRICULUM IN ANGOLA
CONTRIBUTIONS TO A COMPREHENSION AND CRITICAL REFLECTION
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n2e4280Keywords:
curriculum, educational and curricular policy, context, diversity, decentralizationAbstract
Education, wich has been facing new challenges in almost everyone, is the heart that pumps blood from the development of any society. The curriculum, as the lung of the educational process, needs to be attuned to the times that swarm, taking into account the real needs of each region. Inserted in this logic, article 105 of low nº 17/16 of October 7 of the Angolan education system contrasts with this reasoning by placing the emphasis on a monocultural and mandatory curriculum for a plural and multifaceted context. In this sense, the present article proposes to launch a critical and reflective look at the vitality of the Angolan curriculum, generating new lenses of understanding and subsidies in the field of research on curricular issues. The methodological procedures that guided the research were the deductive method with qualitative approach, bibliographical and documentary research, using as data collection, primary and secondary sources through literature review. In the context of the tyranny of inevitability, the data suggest that Angolan curriculum, of centralist and monocultural tradition, needs some special care, because it has a dictatorial digital impression, because it acts as a straitjacket, because it does no dialogue with different cultures, disregarding the regional specificities, talents, and interest of booth students and contexts, imposing on them an alien culture in disguise. To this end, we propose the re- signification of curricular policies and practices based on a national curriculum of minimal and shared strength, of multicultural inspiration, opening spaces to echo the voice and cry of different cultures, if we want to develop both communities and the quality of our educational system.
References
ANGOLA. Lei de Bases do Sistema Educativo Angolano. Lei de Base do Sistema de Educação e Ensino Nº 17/16 de 7 de Outubro. Angola, 2016.
ANGOLA. Assembleia Nacional - Constituição da República. I Série-n.º 23, de 5 de Fevereiro, 2010.
AGOSTINHO, Piedade. Currículo e qualidade de ensino no contexto angolano. UDZIWI: Revista da Educação da Universidade Pedagógica, Moçambique, n. 30, pp. 1-12, 2018
ANGOLA. Ministério da Educação. Caracterização Global do Contexto Angolano e Respectivo Sistema Educativo. Reforma Curricular/INIDE. Luanda: Ministério da Educação, 2003.
AFONSO, Augusto. O papel do professor na (Re)Construção do Currículo do 1º Ciclo do Ensino Secundário em Angola: das intenções às práticas (Tese de Doutoramento). Universidade do Minho, Braga, 2014.
BORDIEU, Pierre. A miséria do mundo. Tradução Mateus Soares et. al. 2ª ed. Petrópolis: Vozes, 1997.
COUTINHO, Clara. Paradigmas, Metodologias e Métodos de Investigação.
Lisboa: Almedina, 2011.
SACRISTAN, Gimeno. Poderes instáveis em educação. Tradução de Beatriz Affonso Neves. Porto: Artmed, 1999.
JULIÃO, António. A Extensão da Unidocência no Ensino Primário em Angola: Implicações para a Qualidade de Ensino. Revista Educação Unisinos, São Leopoldo, Brasil, v. 23, n. 3, pp. 455-470, jul/set, 2019 b
______. A Autonomia Curricular do Professor em Angola: Limites, Desafios e Possibilidades. Revista Praxis Pedagógica, Brasil, v. 2, nº 1, pp. 1-14, jan/mar, 2019.
LEITE, Carlinda. Para uma escola curricularmente inteligente. Porto: Edições
ASA, 2003.
LEITE, Teresa. Diferenciação curricular na resposta às necessidades educativas especiais dos alunos. In I. Sanches, M. Costa & A. Santos (Eds). Para uma educação inclusiva: Dos conceitos às práticas. Lisboa: Edições Universitárias Lusófonas, 2012.
MOISÉS, Rosalina. "Os ritos de iniciação no distrito de Lichinga: desafios para a educação". In: Duarte, Stela e Maciel, Carla (org). Temas Transversais em Moçambique: Educação, Paz e Cidadania. Textos da Conferência Organizada pelo Centro de Estudos de Políticas Educativas. Maputo, Editora Educar, 2014.
MORGADO, José. A (des)construção da autonomia curricular. Lisboa: Edições ASA, 2000.
MARCONI, Marina e LAKATOS, Eva. Técnicas de pesquisa (7ª Ed.). São Paulo: Editora Atlas, 2009.
ROLDÃO, Maria. Os Professores e a Gestão do Currículo. Porto: Porto Editora, 1999.
ROLDÃO, Maria. (2003). Diferenciação Curricular Revisitada. Porto. Porto Editora, 2003.
ROLDÃO, Maria. Estudos de Práticas de Gestão do Currículo. Lisboa: Universidade Católica Editora, 2005.
ROLDÃO, Maria. Gestão Curricular: Fundamentos e Práticas. Lisboa: Ministério da Educação, 1999.
RIBEIRO, António. Desenvolvimento curricular (5ª Ed.). Lisboa: Texto Editora, 1995.
SOUSA, F. (2010). Diferenciação curricular e deliberação docente. Porto: Porto Editora, 2010.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Ed. Autêntica, 2005.
PACHECO, José. Currículo: teoria e práxis. Porto: Porto Editora, 2001.
TIMBANE, Alexandre. A complexidade do ensino em contexto multilíngue em Moçambique: políticas problemas e soluções. Calidoscópio. V.3, n. 1, p. 92-103, jan/abr 2015.
UNESCO. Declaração de Salamanca e Enquadramento da Acção: Necessidades Educativas Especiais. Salamanca: Unesco, 1994.
UNESCO. Declaração universal dos direitos linguísticos. Barcelona: UNESCO, 1996.
VELASCO, Marcelino e Timbane, Alexandre. O processo de ensino-aprendizagem do português no contexto multicultural moçambicano. RILP – Revista Internacional em Língua Portuguesa, nº32, pp.100-120, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.