Towards a conceptual reflection for the preparation of gamification from the socio-interactional perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26568/2359-2087.2021.6022

Keywords:

TDIC, Gamification, Sociointeractionism.

Abstract

This article aims to build the concept of Gamification from a socio-interactionist perspective. Essential aspects of Gamification will be discussed in the construction of a pedagogical proposal centered on the debate and the construction of knowledge in the Zone of Proximal Development. To this end, it discusses aspects highlighted by technology in the way access to information and knowledge has taken place in contemporary society, reflecting on its role in education to promote learning that seeks the integration between education, technologies and society. Identifies and punctuates a brief discussion about the concept of gamification in general aspects and in the educational field. Therefore, it characterizes gamification, when based on sociointeractionism, as a possible approach to promote learning in the educational scenario, with the potential to promote the integration between education, technologies and contemporary society.

Author Biographies

  • Agda Isabele Gonsalves Honorato, Universidade Federal de Alagoas
    Pós-graduação em Educação Matemática e em Estratégias didáticas com uso das Tecnologias da Informação e Comunicação para a Educação Básica. Universidade Federal de Alagoas - UFAL, Maceió, Brasil.
  • Fábio Paraguaçu, Universidade Federal de Alagoas
    Doutor em Ciência da Computação. Professor Titular do Instituto da Computação da Universidade Federal de Alagoas, Maceió, Brasil.

References

ALVES, Flora. Gamification: Como criar experiências de aprendizagem engajadoras: um guia completo do conceito à prática. 1. ed. São Paulo: DVS Editora, 2014.

ALVES, Lynn; COUTINHO, Isa de Jesus. Jogos digitais e aprendizagem: fundamentos para uma prática baseada em evidências. 1. ed. Campinas: Papirus, 2016.

BARROS, F; FRANCISCO, D; FIREMAM, E. A experiência do uso de web rádio em curso a distância. In: Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação. Maceió: EDUFAL, 2017.

BELLONI, Maria Luíza; GODOY, Gomes Nilza. Infância, Mídias e Aprendizagem: Autodidaxia e Colaboração. Educação & Sociedade, n. 104, 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v29n104/a0529104.pdf>. Acesso em 24 de abr. de 2019.

BRAZIL, André Luiz. Gamificação na produção colaborativa de conhecimento e informação. Tese (Doutorado em Ciências da Informação). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017. Disponível em:< https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/IBICT_e047970e46b9a194439b06e0d7538fb8>. Acesso em 23 de abr. de 2019.

BURKLE, B. Gamificar: como a gamificação motiva as pessoas a fazerem coisas extraordinárias. São Paulo: DVS Editora, 2015.

CARRERA, Beatriz; MAZZARELLA, Clemente. Vygotsky: enfoque sociocultural. EDUCERE, Congresso Nacional de Educação, n.13, 2001. Disponível em: <https://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=35601309>. Acesso em: 22 de jan. 2019.

SANTANA, Clésia Maria Hora; PINTO, Anamelea de Campos; COSTA, Cleide Jane de Sá Araújo. O potencial das tecnologias de informação e comunicação na educação. In: Tecnologias digitais da informação e comunicação na educação. Maceió: Edufal, 2017.

DETERDING, Sebastian et al. Gamification: Toward a Definition. In: CHI 2011 Workshop Gamification: Using Game Design Elements in Non-Game Contexts. Vancouver, 2011. Disponível em: <http://gamification-research.org/wpcontent/uploads/2011/04/02-Deterding-Khaled-Nacke-Dixon.pdf>. Acesso em: 08 out 2019.

FARDO, Marcelo Luis. A gamificação com estratégia pedagógica: estudo de elementos dos games aplicados em processos de ensino e aprendizagem. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2013. Disponível em: https://repositorio.ucs.br/handle/11338/457. Acesso em 15 de jan. de 2019.

FOSSILE, Dieysa Kanyela. Construtivismo versus sócio-interacionismo: uma introdução às teorias cognitivas. In: Revista Alpha, n. 2, ago./dez. 2010.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: O Jogo como elemento da cultura. Tradução João Paulo Monteiro. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2007. (Coleção Estudos).

KAPP, Karl. The Gamification of Learning and Instruction: Game-Based Methods and Strategies for Training and Education. San Francisco: Pfeiffer, 2012.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2012.

LÉVI-STRAUS, Claude. Natureza e cultura. Revista Antropos, Brasília, n.1, dez. 2009. Disponível em: <http://revista.antropos.com.br/downloads/dez2009/Artigo%203%20%20Natureza%20e%20Cultura %20%20Claude% 20L%E9vi-Strauss.pdf>. Acesso em: 22 de jan. 2020.

LÉVY, P. O que é o virtual. São Paulo: 34, 1996.

MACHADO, Marco Aurélio Cosmo; SANTOS, Maria Luzimar Fernandes dos. Sociointeracionismo: pressupostos teóricos para o embasamento de práticas escolares em leitura e escrita. Revista de Linguística do Departamento de Letras Vernáculas da UFC, n. 2, jul/dez. 2015. Disponível em: <http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/532/292>. Acesso em: dez. de 2019.

MCGONIGAL, Jane. Reality Is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change The World. Nova Iorque: The Penguin Press, 2011.

MIRANDA, Maria Irene. Conceitos centrais da teoria de Vygotsky e a prática pedagógica. Ensino em Re-vista, Uberlândia, n. 1, jul. 2005.

Disponível em:

<http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/viewFile/7921/5027>. Acesso em: 21 fev. 2011.

PETRY, L. C. O conceito ontológico de jogo. In: Jogos digitais e aprendizagem: fundamentos para uma prática baseada em evidências. 1. ed. Campinas: Papirus, 2016.

PIMENTEL, Fernando. Considerações do planejamento da gamificação de uma disciplina no curso de Pedagogia. In: FOFONCA, E.; BRITO, G. S.; ESTEVAM, M.; CAMAS, N. P. V. Metodologias pedagógicas inovadoras: contextos da

educação básica e da educação superior, v. 1, Curitiba: Editora IFPR, 2018.

ROZA, Rodrigo Hipólito. TICs na aprendizagem sob a perspectiva sociointeracionista. Revista on-line de Política e Gestão Educacional. Araraquara, n.2, mai/ago. 2018. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11173>. Acesso em: 12 de dezembro de 2019.

SCHLEMMER, Eliane. Gamificação em espaços de convivência híbridos e multimodais: design e cognição em discussão. Revista FAEEBA – Educação e Contemporaneidade. Salvador, n. 42, jul./dez. 2014. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/ view/1029. Acesso em: 20 de jan. 2019. 15:55:59.

SCHELEMMER, Eliane; LOPES, Daniel de Queiroz. Avaliação da aprendizagem em processos gamificados: desafios para apropriação do método cartográfico. In: ALVES, Lynn; COUTINHO, Isa de Jesus. (Orgs). Jogos digitais e aprendizagem: fundamentos para uma prática baseada em evidências. Campinas: Papirus, 2016.

TOLOMEI, Bianca Vargas. A Gamificação como estratégia de Engajamento e Motivação na Educação. Revista Científica em Educação a Distância. Rio de Janeiro, n.2, jun. 2017. Disponível em: <https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/440>. Acesso em: 12 de Jan. de 2020.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação Social da Mente, 1991. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4626237/mod_resource/content/1/A%20f ormacao%20social%20da%20mente.pdf>. Acesso em: 20 de ago. 2019.

WERBACH, Kevin; HUNTER, Dan. For The Win: How Game Thinking Can

Revolutionize Your Business. Filadélfia: Wharton Digital Press, 2012.

ZICHERMANN, Gabe.; CUNNINGHAM, Christopher. Gamification by Design: Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps. Sebastopol: O'Reilly Media, 2011.

Published

10/06/2021

Issue

Section

Dossiê Temático

How to Cite

Towards a conceptual reflection for the preparation of gamification from the socio-interactional perspective. EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 8, p. 1–18, 2021. DOI: 10.26568/2359-2087.2021.6022. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6022. Acesso em: 10 sep. 2025.