Os arranjos poéticos- políticos de Alberto Pucheu
DOI:
https://doi.org/10.47209/2238-7587.v.15.n.4.7110Keywords:
Arranjos, Poesia, ApropriaçãoAbstract
This paper proposes to discuss how the poet and professor Alberto Pucheu makes use of speeches and other discourses as a matter for his poetic production. Called by him arrangements, these compositions, which appear in his first works, are taken from his original and ordinary space - usually from the daily life of the city and the streets - and released/ recreated in verses. In this sense, would the poet be the spokesman of these inscriptions, dislodging them from their most banal character, or a selector and assembler of excerpts from conversations, tickets, emails, various wiretaps? If part of this pre-existing material, what, after all, is "originality" in poetic writing? As a theoretical basis, we seek to bring up the debates on non-original authorship, by Marjorie Perloff (2013), and the procedures of appropriation of writings in the twenty-first century, such as the assembly practices, problematized by Leonardo Villa-Forte (2019). These gestures of moving, choosing and rearranging texts intensify the interventional dimension of poetry in our time.
References
BARTHES, Rolan. A morte do autor. In: BARTHES, Rolan. O rumor da língua. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004. p.57-64.
FOUCAULT, Michel. O que é um autor? In: FOUCAULT, Michel. Estética: literatura e pintura, música e cinema. Organização e seleção de textos: Manoel Barros da Mota. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001. p.264-298.
GARRAMUÑO, Florencia. Frutos estranhos: sobre a inespecificidade na estética contemporânea. Rio de Janeiro: ROCCO, 2014.
GARRAMUÑO, Florencia. A poesia contemporânea como confim. In: SCRAMIN, Susana; SISCAR, Marcos; PUCHEU, Alberto (org.). Linhas de fuga: poesia, modernidade e contemporaneidade. São Paulo: Iluminuras, 2016. p.11-17.
LUDMER, Josefina. Literaturas pós-autônomas. Tradução de Flávia Cera. Sopro, Florianópolis, n. 20, p.1-4, 2010. Disponível em: http://www.culturaebarbarie.org/sopro/n20.pdf. Acesso em: 10 out. 2022.
PERLOFF, Marjorie. O gênio não original: poesia por outros meios no novo século. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.
PUCHEU, Alberto. A fronteira desguarnecida (poesia reunida 1993-2007). Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2007.
PUCHEU, Alberto. Poema para catástrofe do nosso tempo. In: PUCHEU, Alberto. Vidas rasteiras. São Paulo: Editora Bregantini, 2020. p.95-181.
VILLA-FORTE, Leonardo. Escrever sem escrever: literatura e apropriação no século XXI. Rio de Janeiro: Ed. PUC-RIO, 2019. SISCAR, Marcos. A cisma da poesia brasileira. In: Sibila, v. 8/9, 2005. Disponível em: http://www.germinaliteratura.com.br/sibila2005_acismadapoesia.htm. Acesso em 14 de maio de 2022.
SISCAR, Marcos. Poesia e crise: ensaios sobre a “crise da poesia” como topos da modernidade. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2010.
TODOROV, Tzvetan. A Literatura em Perigo. Rio de Janeiro: DIFEL, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Estudos de Literatura, Cultura e Alteridade - Igarapé

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.