Application of the PhET Simulation Software as a Didactic Tool in Contemporary Physics Teaching: Exploring Concepts of Optical Tweezers"
DOI:
https://doi.org/10.5281/r8wxp135Keywords:
Ensino de Física,, Aprendizagem Significativa, , PhET, , Pinçamento Óptico,, Simulações VirtuaisAbstract
This work presents the development and implementation of a Potentially Meaningful Teaching Unit (UEPS) for high school Physics education, focusing on the phenomenon of optical trapping, using the PhET simulator as a methodological tool. The objective was to facilitate the understanding of complex concepts from Geometrical Optics and Modern Physics through Ausubel’s Theory of Meaningful Learning. The teaching sequence was applied in a public school in Bujari, Acre, and consisted of five sessions with second-year high school students. Activities included videos, images, simulations, and low-cost experiments, creating an interactive and contextualized learning environment. Data collected indicated evidence of meaningful learning, especially after using the PhET simulator, which allowed students to visualize and comprehend the phenomenon in a concrete way. Although initial difficulties were observed—mainly due to learning gaps caused by the COVID-19 pandemic—most students showed significant conceptual progress. The results suggest that virtual simulations, when combined with active and contextualized methodologies, can effectively support the didactic transposition of complex scientific content, making it more accessible and meaningful to basic education students.
References
[1] Lima CHM. Prêmio Nobel de Física: o que são pinças ópticas? South Am J Basic Educ Tech Technol. 2020;7(3):85-98.
[2] Klajn I. Estratégias didáticas no ensino de Física. Rev Bras Ens Cienc. 2002;2:145-150.
[3] Piaget J. A psicologia da inteligência. Rio de Janeiro: Zahar; 1967.
[4] Vygotsky LS. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes; 1934.
[5] Ausubel DP. The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune & Stratton; 1968.
[6] Moreira MA. Teorias de Aprendizagem. 3rd ed. Rio de Janeiro: LTC; 2021.
[7] Wieman CE. Using PhET Simulations to Promote Learning in Physics Education. J Interact Learn. 2008;5:213-218.
[8] Davidovitch N, Parush A, Sood RJ. Simulation-based learning: The importance of conceptual and procedural knowledge in professional education. Int J Educ Res. 2014;62:1-9.
[9] Ashkin A. Nobel Lecture: Optical trapping and manipulation of neutral particles using lasers. Rev Mod Phys. 2018;90:001-045.
Downloads
Published
Data Availability Statement
Os dados gerados e analisados durante o desenvolvimento deste estudo estão disponíveis para consulta pública mediante solicitação aos autores, por meio dos e-mails institucionais fornecidos. As simulações utilizadas pertencem à plataforma PhET Interactive Simulations, de acesso livre, e os materiais aplicados em sala de aula (questionários, roteiros didáticos e registros) podem ser compartilhados com fins acadêmicos e científicos, respeitando os critérios éticos de anonimato dos participantes.
Os autores declaram que os dados de pesquisa utilizados neste estudo estão disponíveis mediante solicitação, podendo ser acessados por meio de contato com os autores pelos e-mails institucionais informados no artigo.
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Amazonian Journal of Physics Teaching

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).