Wei Paasi’s Poetry: reflections on representation
Keywords:
Poetry; Representation; Sony Ferseck.Abstract
This article's central objective is to analyze the representation of indigenous women and indigenous Venezuelan immigrants in two poems by Sony Ferseck: We invisible women, published in the book Weiyamî Mulheres que faz o sol (2022) and Abandonada, published in the book Movejo ( 2020). In this sense, it uses as a reference the vision on representation adopted by Júlio França (2021) and on the representation of minorities, presented by Regina Dalcastagnè (2007). The analyzes carried out also consider the aspects presented by Antonio Candido (2006) regarding the translation of meaning and expression. In addition to the debate on representation and expression, we will also delve into the perspectives of cultural studies, thus authors such as Krenak (2019) and Bensusan (2022) are present in the discursive basis of this text. According to the characteristics presented, the article has a qualitative approach. After the analyzes carried out, it is possible to infer that Ferseck has constructed fruitful representations in his poetry, highlighting to his readers the importance and urgency of debates on interculturality and affective alliances. The poet also converts the bitterness experienced by Venezuelan immigrants in Boa Vista-RR into verses of empathy and solidarity.
Keywords: Poetry; Representation; Sony Ferseck.
References
ALMEIDA, Ana Flávia Ananias; SILVA, Laura Ferreira; LARA, Caio Augusto Souza. Las Ochentas: o preço do refúgio. In: Anais do IV CONLUBRADEC, 2019. Disponível em: https://revista.unicuritiba.edu.br/index.php/percurso/article/view/3619/371371996. Acesso em: 28 de janeiro de 2023.
ANDERSON, B. Imagined communities: reflections on the origin and spread of nationalism. 2.ed. London: Verso, 1989.
BENSUSAN, Nurit. Cartas para Ailton. In: Desnaturada: cultura e natureza. Organização de KRENAK, Ailton; PIÚBA, Fabiano. Fortaleza: Secult/Ce, 2022.
CANDIDO, Antonio. O Estudo Analítico do Poema. São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2006.
DAFLON, Claudete. Comunicação oral. Conectando os fios da vida: poesia e extrativismo na América Latina. In: IV SEMINÁRIO PROCAD-AM, Universidade Federal Fluminense, agosto de 2022. http://www.poslit.uff.br/iv-seminario-procad-am-2022/. Acesso em: 20 de janeiro de 2023.
DALCASTAGNÈ, Regina. Uma voz ao sol: representação e legitimidade na narrativa brasileira contemporânea. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, nº. 20. Brasília, julho/agosto de 2002, pp. 33-87.
DALCASTAGNÈ, Regina. A auto-representação de grupos marginalizados: tensões e estratégias na narrativa contemporânea. Letras de Hoje, UNB, 2007.
FERSECK, Sony. Entrevista. In: Blog Tecido de Vozes. GRAÚNA, Graça. 2021. Disponível em: https://gracagrauna.com/2021/05/21/a-poesia-macuxi-de-sony-ferseck/. Acesso em: 17 de fevereiro de 2024.
FERSECK, Sony. Movejo. Boa Vista, Wei Editora, 2020.
FERSECK, Sony. Weiyami’ mulheres que fazem o sol’. Boa Vista, Wei Editora, 2022.
FRANÇA, Júlio. Representação. In: (Novas) Palavras da Crítica. Organizadores: JOBIM, José Luís; ARAÚJO, Nobil; SASSE, Pedro Puro, 2021. Disponível em: https://www.academia.edu/60878573/Representa%C3%A7%C3%A3o_Verbete_. Acesso: 20 de fevereiro de 2024.
JOBIM, José Luís. A leitura e a produção textual: entre o livro e o computador. Gragoatá (UFF), Niterói, v. 11, p. 241-254, 2002.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
OLIVIERI-GODET, Rita. Comunicação oral. Traduções do eu, acolhimento do outro: a poesia de Sony Ferseck. In: IV SEMINÁRIO PROCAD-AM, Universidade Federal Fluminense, agosto de 2022.
VALÉRIO, Luiz. Sony Ferseck - A força dos versos de uma mulher-poesia. 2021. Disponível em: https://www.roraimanarede.com.br/noticia/8436/sony-ferseck-a-forca-dos-versos-de-uma-mulher-poesia. Acesso em: 17 de fevereiro de 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Estudos de Literatura, Cultura e Alteridade - Igarapé

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.