Song "Roda Viva": unveiling symbolisms

Authors

  • Raquel Rosan Christino Gitahy Doutora em Educação. Docente do programa de Mestrado em Educação da Universidade do Oeste Paulista. Docente da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul. Avaliadora de cursos presenciais e a distância do Mec-INEP. Lider do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Currículo e Tecnologias- GEPECeT. E-mail: raquelgitahy.rg@gmail.com http://orcid.org/0000-0002-5387-9536
  • Artemisa Piai Silva de Fernandez Mestre em Educação. Professora de redação da Escola de Língua Brasileira http://orcid.org/0000-0003-1413-5873
  • Claudia Karina Ladeia Batista Doutora em Direito. Docente do curso de Direito da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul http://orcid.org/0000-0003-3169-399X
  • Alessandro Martins Prado Mestre em Direito. Docente do curso de Direito da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul http://orcid.org/0000-0002-9900-7135

DOI:

https://doi.org/10.26568/2359-2087.2019.3419

Keywords:

Sign. Semiotics. Symbolism. Music.

Abstract

The purpose of this paper is to analyze the song “Roda Viva”, considering the historical moment of the Brazilian military dictatorship in 1967 lived by the author, Francisco Buarque de Holanda, using the semiotic bias of the conceptual theory of Charles Sanders Peirce. The central focus of this analysis lies in the symbolisms and metaphors used by the author in order to circumvent the political and dictatorial context of that time, making a parallel between the semiotic meanings in the song mentioned. From the analysis carried out, the analytical vision of an entire generation is perpetuated in the face of the authoritarian regime of the dictatorial era.

Author Biographies

  • Raquel Rosan Christino Gitahy, Doutora em Educação. Docente do programa de Mestrado em Educação da Universidade do Oeste Paulista. Docente da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul. Avaliadora de cursos presenciais e a distância do Mec-INEP. Lider do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Currículo e Tecnologias- GEPECeT. E-mail: raquelgitahy.rg@gmail.com
    Doutora em Educação. Docente do programa de Mestrado em Educação da Universidade do Oeste Paulista. Docente da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul. Avaliadora de cursos presenciais e a distância do Mec-INEP. Lider do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Currículo e Tecnologias- GEPECeT. E-mail: raquelgitahy.rg@gmail.com
  • Artemisa Piai Silva de Fernandez, Mestre em Educação. Professora de redação da Escola de Língua Brasileira
    Mestre em Educação. Professora de redação da Escola de Língua Brasileira
  • Claudia Karina Ladeia Batista, Doutora em Direito. Docente do curso de Direito da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul
    Doutora em Direito. Docente do curso de Direito da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul
  • Alessandro Martins Prado, Mestre em Direito. Docente do curso de Direito da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul
    Mestre em Direito. Docente do curso de Direito da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul

Published

10/05/2019

Issue

Section

Artigos Científicos

How to Cite

Song "Roda Viva": unveiling symbolisms. EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 6, n. 14, p. 164–177, 2019. DOI: 10.26568/2359-2087.2019.3419. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3419. Acesso em: 10 sep. 2025.

Similar Articles

1-10 of 11

You may also start an advanced similarity search for this article.