Song "Roda Viva": unveiling symbolisms
DOI:
https://doi.org/10.26568/2359-2087.2019.3419Keywords:
Sign. Semiotics. Symbolism. Music.Abstract
The purpose of this paper is to analyze the song “Roda Viva”, considering the historical moment of the Brazilian military dictatorship in 1967 lived by the author, Francisco Buarque de Holanda, using the semiotic bias of the conceptual theory of Charles Sanders Peirce. The central focus of this analysis lies in the symbolisms and metaphors used by the author in order to circumvent the political and dictatorial context of that time, making a parallel between the semiotic meanings in the song mentioned. From the analysis carried out, the analytical vision of an entire generation is perpetuated in the face of the authoritarian regime of the dictatorial era.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).