Educational technologies for the prevention of the use of alcohol and other drugs among adolescents
DOI:
https://doi.org/10.26568/2359-2087.2021.5626Keywords:
Educational Technology. Drugs. Adolescent.Abstract
This study aimed to identify scientific evidence on the application of information and communication technologies in education to prevent the use of alcohol and other drugs among adolescents. This is an integrative review, carried out from February to March 2020 in the CINAHL, Cochrane, Scopus, LILACS, PubMed, PsycINFO databases and in the SciELO virtual library. The sample consisted of 16 articles and the most used technologies in the studies were computer software, computer content in CD-ROM format, videos and games. The use of the technologies brought positive results, because their use allowed the reduction of the intentions of substance use, increased knowledge about the theme and better ability to refuse the use of alcohol and drugs by adolescents. No studies aimed at the use of information and communication technologies for this purpose in Brazil were identified.
References
ARNAUD, N. et al. Effectiveness of a Web-Based Screening and Fully Automated Brief Motivational Intervention for Adolescent Substance Use: A Randomized Controlled Trial. JMRI, v. 18, n. 5, 1-22, 2016.
BALSA, A. I.; GANDELMAN, N.; LAMÉ, D. Lessons from participation in a web-based substance use preventive program in Uruguay. Journal of Child & Adolescent Substance Abuse, v. 23, n. 2, p. 91-100, 2014.
BARBOSA, A. J. G.; PEREIRA, C. E. S.; OLIVEIRA, J. C. Prevenção escolar ao uso de drogas por adolescentes: intervenções que funcionam. Prevenção ao uso de álcool e outras drogas no contexto escolar, p. 49-70, 2014.
BASTOS, I. B. et al. Utilização das tecnologias de informação e comunicação para a saúde do adolescente: uma revisão integrativa. Essentia-Revista de Cultura, Ciência e Tecnologia da UVA, v. 19, n. 2, 2018.
CANAVEZ, M. F.; ALVES, A. R.; CANAVEZ, L. S. Fatores predisponentes para o uso precoce de drogas por adolescentes. Cadernos Unifoa, v. 5, n. 14, p. 57-63, 2017.
CASTRO, R. P. et al. Moderators of outcome in a technology-based intervention to prevent and reduce problem drinking among adolescents. Addictive Behaviors, v. 72, p. 64-71, 2017.
CHAMPION, K. E.; TEESSON, M.; STAPINSKI, L.; NEWTON, N. C. Cluster randomised controlled trial of an online intervention to prevent ecstasy and new psychoactive substance use among adolescents: final results and implications for implementation. BMJ Open, v. 8, n. 11, p. 1-11, 2018.
CRUTZEN, R. et al. An artificially intelligent chat agent that answers adolescents' questions related to sex, drugs, and alcohol: an exploratory study. Journal of Adolescent Health, v. 48, n. 5, p. 514-519, 2011.
DE OLIVEIRA, J. F.; ROMANO, M. C. C.; ARAÚJO, A. et al.. Efeito de softwares educativos em adolescentes. Rev enferm UFPE on line., v. 12, n. 11, p.:3078-88, 2018.
DOURADO, I. F. et al. Uso das TIC no ensino de ciências na educação básica: uma experiência didática. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 15, n.esp, p. 357-365, 2014.
FANG, L.; SCHINKE, S. P.; COLE, K. C. A. Preventing substance use among early Asian–American adolescent girls: Initial evaluation of a web-based, mother–daughter program. Journal of Adolescent Health, v. 47, n. 5, p. 529-532, 2010.
FLORÊNCIO, M. V.; SABÓIA, V. M. Tecnologias educacionais participativas na graduação de enfermagem: um facilitador da aprendizagem?. Journal of Nursing UFPE/Revista de Enfermagem UFPE, 2015.
FREITAS, L. S. et al. Avaliação do conhecimento adquirido por meio da formação de agentes comunitários de saúde sobre crack, álcool e outras drogas. Cadernos Brasileiros de Saúde Mental/Brazilian Journal of Mental Health, v. 8, n. 18, 2016.
GALVÃO, Cristina Maria. Niveles de evidencia. Acta Paulista de Enfermagem, v. 19, n. 2, p. 5-5, 2006.
KEYNES, M. Primary Care Trust. Critical Appraisal Skills Programme (CASP): making sense of evidence. London: Oxford: 2002.
KRUSCHEWSKY, Julie Eloy. Experiências pedagógicas de educação popular em saúde: a pedagogia tradicional versus a problematizadora. Rev Saúde Com, v. 4, n. 2, p. 160-76, 2016.
LEEUWEN, L. V.; RENES, R. J.; LEEUWIS, C. Televised entertainment-education to prevent adolescent alcohol use: Perceived realism, enjoyment, and impact. Health Education & Behavior, v. 40, n. 2, p. 193-205, 2013.
LEMOS, I. C. S. et al. Tecnologia educativa para trabalhar a sexualidadede adolescentes no contexto escolar. Revista Interdisciplinar, v. 8, n. 3, p. 110-118, 2015.
MARSCH, L. A.; BICKEL, W. K.; BADGER, G. J. Applying computer technology to substance abuse prevention science: Results of a preliminary examination. Journal of Child & Adolescent Substance Abuse, v. 16, n. 2, p. 69-94, 2007.
MENDES, K. D. S.; SILVEIRA, R. C. C. P.; GALVÃO, C. M. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto & contexto enfermagem, v. 17, n. 4, p. 758-764, 2008.
NEVES, K. C.; TEIXEIRA, M. L. O.; FERREIRA, M. A. Fatores e motivação para o consumo de bebidas alcoólicas na adolescência. Escola Anna Nery Revista de Enfermagem, v. 19, n. 2, p. 286-291, 2015.
NEWTON, N. C. et al. Delivering prevention for alcohol and cannabis using the internet: A cluster randomised controlled trial. Preventive medicine, v. 48, n. 6, p. 579-584, 2009.
PEREIRA, A. P. D.; SANCHEZ, Z. M. Características dos Programas escolares de Prevenção ao Uso de Drogas no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, v. 25, p. 3131-3142, 2020.
PEREIRA, N. V.; ARAÚJO, M. S. T. Utilização de recursos tecnológicos na Educação: caminhos e perspectivas. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, p. 1-18, 2020.
PINTO, A. C. S. et al. Uso de tecnologias da informação e comunicação na educação em saúde de adolescentes: revisão integrativa. Rev. enferm. UFPE on line, v. 11, n. 2, p. 634-44, 2017.
PROKHOROV, A. V. et al. Impact of A Smoking Prevention Interactive Experience (ASPIRE), an interactive, multimedia smoking prevention and cessation curriculum for culturally diverse high–school students. Nicotine & Tobacco Research, v. 10, n. 9, p. 1477-1485, 2008.
RIBEIRO JÚNIOR, W. A. et al. Prevenção ao uso de drogas no ambiente escolar através do processo de sensibilização e conscientização. Carpe Diem: Revista Cultural e Científica do UNIFACEX, v. 14, n. 1, p. 31-42, 2016.
RICKERT, V. I. et al. A comparison of methods for alcohol and marijuana anticipatory guidance with adolescents. Journal of adolescent health, v. 14, n. 3, p. 225-230, 1993.
SHIN, Y. J. et al. Entertainment–education videos as a persuasive tool in the substance use prevention intervention “keepin’it REAL”. Health communication, v. 33, n. 7, p. 896-906, 2018.
SINKINSON, M. International Journal of Health Promotion & Education. Int J Health Promot Educ, v. 52, n. 5, p. 235-244, 2014.
SKINNER, H. A.; MALEY, O.; NORMAN, C. D. Developing internet-based eHealth promotion programs: the Spiral Technology Action Research (STAR) model. Health Promotion Practice, v. 7, n. 4, p. 406-417, 2006.
STAPINSKI, L. A. et al. Development and evaluation of ‘Pure Rush’: An online serious game for drug education. Drug and alcohol review, v. 37, p. S420-S428, 2018.
SWENDSEN, J. et al. Use and abuse of alcohol and illicit drugs in US adolescents: Results of the National Comorbidity Survey–Adolescent Supplement. Archives of general psychiatry, v. 69, n. 4, p. 390-398, 2012.
TEIXEIRA, A. D.; DE OLIVEIRA, B. R. Geração Z: Problemáticas do uso da internet na educação escolar. Ciclo Revista, v. 3, n. 1, 2018.
UNITED NATIONS OFFICE ON DRUGS AND CRIME (UNODC). “Socioeconomic characteristics and drug use disorders”, 2020.
URSI, E. S.; GAVÃO, C. M. Perioperative prevention of skin injury: an integrative literature review. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 14, n. 1, p. 124-131, 2006.
VASTERS, G. P.; PILLON, S. C. Uso de drogas por adolescentes: sus percepciones sobre adhesión y el abandono del tratamiento especializado. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 19, n. 2, p. 317-324, 2011.
VIEIRA, P. C. et al. Uso de álcool, tabaco e outras drogas por adolescentes escolares em município do Sul do Brasil. Cadernos de Saúde Pública, v. 24, n. 11, p. 2487-2498, 2008.
VOGL, L. E. et al. A universal harm-minimisation approach to preventing psychostimulant and cannabis use in adolescents: a cluster randomised controlled trial. Substance abuse treatment, prevention, and policy, v. 9, n. 1, p. 24, 2014.
WILLIAMS, C. et al. Efficacy of a drug prevention CD-ROM intervention for adolescents. Substance Use & Misuse, v. 40, n. 6, p. 869-878, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).

