FOOD IN THE CONTEXT OF COEXISTENCE WITH THE SEMI-ARID REGION: EXPERIENCE REPORT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26568/2359-2087.2024.7696

Keywords:

Hunger., Food. , Cross theme. , Lecture.

Abstract

The article aimed to report, through a teaching experience, about the different aspects of food in the semi-arid region. Lectures were held with students from the 6th to the 9th grade of three schools in the municipality of Ipaporanga, using a slide with the presentation of different characteristics of food and a QR code with truths and myths. Data collection took place through observations and notes; and the analyzes took place from the students' responses and reactions. The topics followed on the concept of food; the need to vary, balance and balance food; aspects of hunger in Brazil; indigenous and African culture foods; and the origin of the main fruits consumed by Brazilians, in addition to myths and truths. They were surprised to learn about the different aspects, senses and meanings attributed to food, which demonstrates the relevance of knowing more about their living spaces, the semi-arid region.

Author Biographies

  • Francisco Nunes de Sousa Moura, Faculdade de Educação - Universidade Federal do Ceará

    Doutorando e Mestre em Educação. Universidade Federal do Ceará.

  • Maria Greycenny Vieira da Silva, Prefeitura Municipal de Ipaporanga

    Especialista em Docência em Biologia e Práticas Pedagógicas pela Faculdade Única (MG). Prefeitura Municipal de Ipaporanga (PMI)

  • José Arimatea Barros Bezerra, Faculdade de Educação - Universidade Federal do Ceará

    Pós-doutor em História pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Doutor em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Um dos líderes do grupo de pesquisa “Laboratório de Gastronomia: ciência, cultura e arte”.

References

ALVES, G. M.; CUNHA, T. C. O. A importância da alimentação saudável para o desenvolvimento humano. Humanas Sociais & Aplicadas, Campos dos Goytacazes, v. 10, n. 27, p. 46-62, 2020.

BEZERRA, J. A. B. Alimentação e escola: significados e implicações curriculares da merenda escolar. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, p. 103-115, 2009.

BRASIL. Estimativas sobre frequência e distribuição sociodemográfica de fatores de risco e proteção para doenças crônicas nas capitais dos 26 estados brasileiros e no Distrito Federal em 2021. Ministério da Saúde - VIGITEL, 2022.

BRASIL. Marco de referência de educação alimentar e nutricional para as políticas públicas. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome, 2012.

CNBB. Conferência Nacional dos Bispos do Brasil. Fraternidade e Fome. Campanha da fraternidade, 2023.

CORREIA, R. C. et al. A região semiárida brasileira. In: VOLTOLINI, T. V. (org.). Produção de caprinos e ovinos no Semiárido. Embrapa Semiárido, 2011, p. 21-48.

FRIDRICH, T. F. P.; LOSS, A. S.; LORO, A. P. Educação alimentar e nutricional na pedagogia: uma atividade interdisciplinar. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, Mossoró, v. 9, n. 29, p. 276-287, 2023.

IPAPORANGA. Lei nº 353, de 26 de agosto de 2015. Define as diretrizes básicas da política municipal de Educação Contextualizada e de educação do campo, e dá outras providências. Secretaria Municipal de Educação, 2015.

MOURA, F. N. S. et al. Comer para ficar forte e crescer: a educação alimentar e nutricional em sequência didática. Revista Ciência e Desenvolvimento, Vitória da Conquista, v. 13, n. 1, p. 41-65, 2020.

MOURA, F. N. S.; LEITE, R. C. M.; BEZERRA, J. A. B. "Comer é um ato que vai além de nutrir o corpo": a Educação Alimentar e Nutricional em políticas educacionais transversais. Debates em Educação, Alagoas, v. 14, n. 34, p. 302-323, 2022.

PENSSAN. Rede Brasileira de Pesquisa em Soberania e Segurança Alimentar e Nutricional. II inquérito nacional sobre insegurança alimentar no contexto da pandemia da COVID-19 no Brasil – VIGISAN, 2022.

SILVA, A. P. Educação contextualizada, transposição didática, e complexidade: um começo de conversa. In: REIS, E. S.; CARVALHO, L. D. (org.). Educação contextualizada: fundamentos e práticas. BA: Embrapa Semiárido, 2011, p. 21-44.

TEIXEIRA, R. N.; CAMPOS, R. T. Agricultura familiar e a crise hídrica no Sertão Cearense. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. e337172, 2021.

VINHA, T. C. P. Um breve percurso histórico e cultural do alimento: Questionamentos sobre consumo alimentar, cultura e educação. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 11, n. 1, p. 277-290, 2017.

VINHA, T. P. Saberes e sabores do alimento: um breve resgate pela história. Revista Interfaces da Educação, Parnaíba, v. 6, n. 17, p. 289-311, 2015.

Published

21/07/2024

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

FOOD IN THE CONTEXT OF COEXISTENCE WITH THE SEMI-ARID REGION: EXPERIENCE REPORT. EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 11, p. 1–15, 2024. DOI: 10.26568/2359-2087.2024.7696. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7696. Acesso em: 24 oct. 2025.

Similar Articles

1-10 of 49

You may also start an advanced similarity search for this article.