Ambivalences of digital culture and the challenges of education for citizenship

Authors

  • Valdeci Reis Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Fernanda Silva Lino Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Ademilde Silveira Sartori Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.26568/2359-2087.2018.2858

Keywords:

Digital culture. Networks. Ethics.

Abstract

This article uses some metaphors represented in the British series 'Black Mirror' as a background to problematize the challenges that the hyper connected society is demanding for education. Drawing on recent studies that have examined the contradictions of digital culture, as well as surveillance on the web, ubiquitous communication, and hate speech amplified in networks, we bet that the classroom is a privileged space to instigate young people born in the digital age to reflect the ethical and aesthetic dimension of the internet. Our assumption is that education, regardless of level, need to discuss with their students the complex maze that has become digital networks.

Author Biographies

  • Valdeci Reis, Universidade do Estado de Santa Catarina
    Pedagogo, Especialista em Orientação Educacional, Mestre em Educação, Doutorando em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina. Produtor e Editor do Programa Educação em Debate (Emissora 98,3 Campeche FM - Florianópolis). Presidente da Comissão de Ética do IFSC, Membro do Colegiado de Ensino, Pesquisa e Extensão do IFSC. Integrante do Grupo de Pesquisa EDUCOMFLORIPA (UDESC), atuando principalmente nos temas: Educomunicação, Mídia Alternativa, Juventude, Ciberespaço, Cultura Digital. Tem experiência na área Educacional, com ênfase em Educação Tecnológica; Educação e Trabalho; e Mídias em Educação,
  • Fernanda Silva Lino, Universidade do Estado de Santa Catarina
    Doutoranda em Educação pela UDESC. Professora da Rede Municipal de Florianópolis
  • Ademilde Silveira Sartori, Universidade do Estado de Santa Catarina
    Doutora em Comunicação pela USP. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UDESC

Published

04/09/2018

Issue

Section

Artigos Científicos

How to Cite

Ambivalences of digital culture and the challenges of education for citizenship. EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 5, n. 11, p. 180–196, 2018. DOI: 10.26568/2359-2087.2018.2858. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2858. Acesso em: 30 sep. 2025.

Similar Articles

1-10 of 63

You may also start an advanced similarity search for this article.