MUSIC STUDENT WITH EMOTIONAL AND PHYSICAL DISCOMFORT WHILE LISTENING TO MUSIC: MUSIC DIAGNOSTIC EVALUATION ON THE LIGHT OF NEUROEDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26568/2359-2087.2023.5947

Keywords:

Neurosciences. , Neuroeducation. , Diagnostic evaluation.

Abstract

Neuroeducation, as an evaluative tool, dialogues with the trivet: Neuroscience, Education and Psychology. It has as a focus, colecting data on the behavior and cognitive aspects of the individual. The experience related in this article aimed to develop, based on neuroscience, a musical diagnostic evaluation for an adult musician that express physical and emotional discomfort upon hearing the song “Coração de Estudante” by Milton Nascimento. From the results of the evaluation, we promoted a discussion concerning the importance of neuroscience in the docent musical formation and in the evaluative process in general. The evaluation was elaborated on a qualitative approach, through a structured interview with objective and subjective questions. It was applied in the month of January of 2020. The results indicated that the volunteer showed physical and emocional symptoms that he considered to be negative, connected to melodic elements from the song “Coração de Estudante” by Milton Nascimento. However, he didn’t presented the same symptoms regarding the lyrics and rhythm of the song. The discussion and conclusion offer suggested measures for the evaluative musical processes based on neuroeducation for the deepening of the docent practice.

Author Biographies

  • Clara Natureza dos Santos Dourado, Universidade Federal de Pernambuco
      Licenciatura em Música; Especialização em Neurociências, Música e Inclusão. Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Pernambuco, Brasil.
  • Viviane dos Santos Louro, Universidade Federal de Pernambuco
      Doutora em Neurociências, docente do departamento de música da Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Brasil  

References

AALMENDRA, Rita Luís do Carmo. Relação entre indução do humor através da música e evocação de memórias autobiográficas. Dissertação de Mestrado. 55f. Lisboa, Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, 2018.

ANTONIO, Vanderson Esperidião et al. Neurobiologia das emoções. Archives of Clinical Psychiatry. São Paulo, v. 35, n. 2, p. 55-65, 2008.

BARCELLOS, Luiz Cláudio M. Promovendo a “neurogamia” na prática de conjunto. Monografia. 53f. Rio de Janeiro, Universidade Cândido Mendes, 2018.

BARRETO, João Erivan Façanha et al. Sistema límbico e as emoções. Revista neurociências. São Paulo, v. 18, n. 3, p. 386-394, 2010.

BRAGA, Adriana Luísa Pinto. Aluno e professor no contexto de aulas de canto: a voz e a emoção para além do dom e da técnica. Dissertação de Mestrado. 124f. Brasília, Universidade de Brasília, 2009.

CARVALHO, Diego de; BOAS, Cyrus Antônio Villas. Neurociências e formação de professores: reflexos na educação e economia. Ensaio - Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Rio de Janeiro, v. 26, n. 98, p. 231-247, 2018.

FREITAS, Sirley Leite; COSTA, Michele Gomes Noé da; MIRANDA, Flavine Assis de. Avaliação Educacional: formas de uso na prática pedagógica. Revista Meta Avaliação. Rio de Janeiro, v. 6, n. 16, p. 85-98, 2014.

GROSSI, Márcia Gorett Ribeiro; LOPES, Aline Moraes; COUTO, Pablo Alves. A neurociência na formação de professores: um estudo da realidade brasileira. Revista da FAEEBA-Educação e Contemporaneidade. Bahia, v. 23, n. 41, 2014.

IBC. O que é neuroplasticidade? Instituto Brasileiro de Coaching. Abr. 2018. Disponível em: https://www.ibccoaching.com.br/portal/o-que-e-neuroplasticidade/. Acesso em: 19 nov. 2020.

LIMA, Karine Ramires et al. Trabalhando conceitos de neurociência na escola: saúde do cérebro e plasticidade cerebral. Revista Ciência em Extensão. São Paulo, v. 13, n. 2, p. 71-82, 2017.

NOGUEIRA, Guilherme Marcos. Círculos de Construção de Paz à luz da Neurociência. Vídeo do YouTube. 40m55s. Ajuris, 19 jul. 2019. Disponível em: https://www.youtube .com/watch?v=B2GKWazMNus&feature=youtu.be. Acesso em: 23 mar. 2020.

OLIVEIRA, Gilberto Gonçalves de. Neurociências e os processos educativos: um saber necessário na formação de professores. Revista Unisinos. São Leopolso RS, v.18, n. 1, p. 13-24 2014.

RODRIGUES, João Carlos. Avaliação Escolar - Modalidades: Diagnóstica, Formativa e Somativa - Aula 4. Vídeo do Youtube, 6m33s. Prof. João Carlos Rodrigues. 23 maio 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Y6QKkZ6qMuI. Acesso em: 19 mar. 2020.

ROSAT, Renata Menezes et al. Emergência da Neuroeducação: a hora e a vez da neurociência para agregar valor à pesquisa educacional. Ciências & Cognição. Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 199-210, 2010.

SANTOS, Calline Palma dos; SOUSA, Késila Queiroz. A neuroeducação e suas contribuições às práticas pedagógicas contemporâneas. Encontro Internacional de Formação de Professores e Fórum Permanente de Inovação Educacional. v. 9, n. 1, 2016.

SANTOS, Laízi da Silva; PARRA, Cláudia Regina. Música e neurociências-interrelação entre música, emoção, cognição e aprendizagem. Psicologia. pt, mar. 2015.

SILVA, Marinalva de Souza Teixeira; TORRES, Cláudia Regina de Oliveira Vaz. Alterações neuropsicológicas do estresse: contribuições da neuropsicologia. Revista Científica Novas Configurações–Diálogos Plurais. v. 1, n. 2, p. 67-80, 2020.

SOUSA, Aline Batista de; SALGADO, Tania Denise Miskinis. Memória, aprendizagem, emoções e inteligência. Revista Liberato - Educação, Ciência e Tecnologia. Novo Hamburgo. v. 16, n. 26, p. 141-151, jul./dez. 2015.

SOUZA, Lirani Firmo Da Costa et al. A neurociências e suas interfaces com a educação: a neurobiologia das emoções e sua importância no processo de ensino-aprendizagem. Caderno de Graduação-Ciências Humanas e Sociais-UNIT. Alagoas. v. 5, n. 2, p. 29, 2019.

TULVING, Endel et al. Episodic and semantic memory. Organization of memory. v. 1, p. 381-403, 1972.

Published

25/12/2023

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

MUSIC STUDENT WITH EMOTIONAL AND PHYSICAL DISCOMFORT WHILE LISTENING TO MUSIC: MUSIC DIAGNOSTIC EVALUATION ON THE LIGHT OF NEUROEDUCATION . EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 10, p. 1–20, 2023. DOI: 10.26568/2359-2087.2023.5947. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5947. Acesso em: 10 sep. 2025.

Similar Articles

1-10 of 52

You may also start an advanced similarity search for this article.