Teaching the central dogma of molecular biology: difficulties and challenges
DOI:
https://doi.org/10.26568/2359-2087.2020.4142Keywords:
Genetics Teaching. Central Dogma of Biology. Didactic Models.Abstract
The question of the teaching and learning of the Central Dogma of Molecular Biology is extremely complex since it requires of the student a theoretical contribution and a degree of abstraction that goes beyond what he is accustomed to. The research aimed to analyze which alternative methodologies effectively collaborate for the teaching and learning of the Central Dogma for high school students. The research was conducted at the Federal Institute of Amazonas in two classes of the second year of high school that were divided into two groups, one group for the application of alternative models and the other not. Regarding the use of facilitating materials, it was observed that they are of great relevance, since they make these classes more understood and dynamic, being this perceived through the evaluation instrument applied in this research. Therefore, it is up to the teacher, as a mediator of knowledge, to develop skills to identify the different ways of learning of his students and adapt their methodologies to lead them to learn to make the process of teaching and learning much more dynamic and pleasurable, chiefly in the case of a complex subject such as the Central Dogma.
Downloads
References
ALMEIDA, J.M.S. Construindo a célula animal em sala de aula. In: Anais II Encontro Regional de Ensino de Biologia, Niterói, 2003.
AMABIS, J.P.; MARTHO, G.R. Fundamentos da biologia moderna. São Paulo: Moderna, 1990.
ANASTASIOU, L. G. C; ALVES, L. P. Estratégias de ensinagem. In: ANASTASIOU, L. G. C; ALVES, L. P. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: Univille, 2004.
BELTRAMINI, L.M.; ARAÚJO, A. P.; OLIVEIRA, T. H.; SANTOS, A.L.D.; SILVA, A. R.; SANTOS, N. F. A new three-dimensional educational model kit for building DNA and RNA molecules: development and evaluation. Biochem. Mol. Biol. Educ. v. 34, n.3, p. 187-193, 2006.
BRANDÃO, C. R. Participar-pesquisar. In: BRANDÃO, C. R. (org.). Repensando a pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1998.
BREDA, T. V.; PICANÇO, J. L. A educação ambiental a partir de jogos: aprendendo de forma prazerosa e espontânea. In: SIMPÓSIO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL E TRANSDISCIPLINARIDADE, Goiânia. Anais. Goiânia: NUPEAT, 2011.
BROWN, T. A. Genética: um enfoque molecular. Rio de Janeiro: G. Koogan, 1999.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2017.
GRIFFITHS, A. J. F.; WESSLER, S. R.; LEWONTIN, R. C.; CARROLL, S. B. Introdução à genética. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2009.
MANZINI, E. J. Análise de artigos da Revista Brasileira de Educação Especial (1992-2002).Revista Brasileira de Educação Especial. v. 9, n. 1, p. 13-23, 2003.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos da metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2010.
MARTINS, L.A.P. Bateson e o programa de pesquisa mendeliano. Episteme. Filosofia e História da Ciências em Revista, n. 14, p. 27- 55, 2002.
MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
PEDRANCINI, V. D.; CORAZZA, M. J.; GALUCH, M. T. B. Mediação pedagógica e a formação de conceitos científicos sobre hereditariedade. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 10, n. 1, p. 109-132, 2011.
PEDRANCINI, V. D.; CORAZZA, M. J.; GALUCH, M. T. B.; MOREIRA, A. L. O. R.; RIBEIRO, A. C. RIBEIRO. Ensino e aprendizagem de Biologia no ensino médio e a apropriação do saber científico e biotecnológico. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 6, n.2, p. 299-309. 2007.
PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. C. Docência no ensino superior. São Paulo: Editora Cortez, 2002.
ROSA, C. A. de P. História da ciência: a ciência e o triunfo do pensamento científico no mundo contemporâneo. Brasília: FUNAG, 2012.
SNUSTAD, D.P.; SIMMONS, M.J. Fundamentos de genética. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).