Official documents: an analysis of the guidelines for the science teaching of the 9th year of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26568/2359-2087.2020.4327

Keywords:

Science teaching. Official documents. Curriculum. Modernity. Postmodernity.

Abstract

The present research is part of a master's thesis, whose object of research is the curricular practices developed in Science Teaching of the 9th grade of Elementary School, in some schools of a city in south of Rio Grande do Sul, we present in this text, a documentary analysis on National Curricular Parameters, Study Plan of Elementary School - Final Years and National Curricular Common Base. We believe that these documents are the basis of the school curricula and talking from the perspective of a postmodern education and science, we aim to present the general characteristics of the documents in question, discuss skills, abilities and objectives, discuss curricular structures and distributions of the contents of the discipline of Science of the 9th year of Elementary School. The Plan of the municipality structures the teaching of Sciences of the 9th year in the same way that was historically constructed, being divided in the fundamentals of chemistry and physics. In contrast, the National Curricular Parameters does not determine the configuration of the contents. The BNCC points to an attempt to integrate knowledge. We understand that the three official documents present weaknesses and potentialities that are part of the current scenario of Science Teaching.

Author Biographies

  • Keila Reis Pereira, Universidade Federal do Rio Grande - FURG
    Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Atualmente, é integrante da linha de pesquisa Educação Científica: implicações das práticas científicas na constituição dos sujeitos, atuando no Grupo de Pesquisa em Educação em Ciência (PEmCie).
  • Lavínia Schwantes, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
    Graduação em Licenciatura e Bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Doutorado em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande. Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Rio Grande (FURG) no curso de Licenciatura em Ciências Biológicas e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências (PPGEC/FURG).

References

ANDERY, Maria Amalia. Para compreender a ciência: uma perspectiva histórica. Rio de Janeiro: Garamond, 1980.

BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996.

BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases. Lei nº 13.415/17, de 16 de fevereiro de 2017.

BRASIL, Ministério da Educação. Governo Federal. Base Nacional Comum Curricular. MEC, 2018.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretária de Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. MEC, 1997.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José; PERNAMBUCO, Marta. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

GATTI, Bernadete. Pesquisa, educação e pós-modernidade: confrontos e dilemas. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n126, p. 595-608, 2005.

GIL, Antônio. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2014.

LOPES, Cesar. As Ciências Naturais na escola: espaço de integração? In: FILIPONSKI; Ana M. R; SCHAFFER, Neiva O; MARCHI, Diana M. (orgs.). Teorias e fazeres na escola em mudança. Porto Alegre: UFRGS, 2005.

LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. Rio de Janeiro, José Olympio, 2009.

LYOTARD, Jean François. O Pós-Moderno. Rio de Janeiro: José Olympio, 1988.

MAGALHÃES, Joanalira; RIZZA, Juliana; OLIVEIRA, Lucilaine. Metodologias para o ensino de Ciências: (Re) pensando propostas para a construção de conhecimentos. In: RIBEIRO, Paula; MAGALHÃES, Joanalira (orgs.). Ensino de Ciências: outros olhares, outras possibilidades. Rio Grande: FURG, 2014.

PACHECO, José. Área de projecto: Uma componente curricular não-disciplinar. In: LOPES, Alice; MACEDO, Elizabeth (orgs.). Disicplinas e integração curricular: história e políticas. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

RIO GRANDE, Secretária Municipal de Educação. Plano de Estudos – Ensino Fundamental – Anos finais. 2015.

SILVA, Tomas. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

SILVA, Tomaz. O Adeus as metanarrativas educacionais. In: ______ (org.). O Sujeito da Educação: estudos foucaultianos. Petrópolis: Vozes, 2010.

SILVA, Tomaz. O projeto educacional moderno: identidade terminal? In: VEIGA-NETO, Alfredo (org.). Crítica Pós-estruturalista e educação. Porto Alegre: Sulina, 1995.

VEIGA-NETO, Alfredo. De geometrias, currículo e diferenças. Educação & Sociedade, ano XXIII, nº 79, Agosto/2002.

WORTMANN, Maria. Localizando o ensino de Ciências na instrução escolar do Rio Grande do Sul. Episteme, Porto Alegre, n. 9, 1999.

Published

06/09/2020

Issue

Section

Artigos Científicos

How to Cite

Official documents: an analysis of the guidelines for the science teaching of the 9th year of elementary school. EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 7, n. 17, p. 839–860, 2020. DOI: 10.26568/2359-2087.2020.4327. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4327. Acesso em: 10 sep. 2025.

Similar Articles

1-10 of 184

You may also start an advanced similarity search for this article.