CURRICULUM, CURRICULAR JUSTICE AND ITS TRANSFORMING FUNCTION

Authors

Keywords:

Curriculum. , Curriculum ., justice. , BNCC. , Social justice.

Abstract

This article presents the results of the discussions experienced in the classroom, in the discipline of Advanced Studies in Curriculum of the Doctorate in Education: Curriculum, and aims to present the reflections of how we understand the terms curriculum and curriculum justice for the transformation of teaching practice based on the recognition of cultural diversity. The theoretical framework is based on the authors' studies such as: Hamilton (2011); Sacristán (2013); Ponce (2012); Arroyo (2011); Chizzotti and Casali (2016) Grundy (1987 Santomé (1998), Connel (1995), Mészáros, (2005) authors who were inserted according to the discussions demanded other topics such as the study of the Common National Curriculum Base. The methodology has a qualitative approach and uses the analysis of texts and discussions presented in the classroom. The results indicate that it is necessary to broaden discussions within public educational institutions, with regard to the understanding of the concept of curriculum and curriculum justice. This is because education reforms obey the logic of the market for the reproduction of the capitalist system itself. For the curriculum to be really transformative and influence our teaching practice, it is necessary that some processes be modified, considering the existing disputes and power relations. It has been evidenced that the curriculum is never neutral, because it will always perform an intentionality of those who are organizing it.

Author Biographies

  • Maria de Jesus Ferreira César de Albuquerque, Universidade Federal do Amapá

    Professora Assistente no curso de Licenciatura em Geografia da UNIFAP-Campus Binacional. Possui graduação em Geografia e Mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente, ambos pela Universidade Federal de Pernambuco. Doutoranda em Educação: Currículo, na PUC/SP (bolsista CNPq).

  • Domingas Luciene Feitosa Sousa, PUC-SP

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Rondônia (2006), Pós-graduação em Gestão Escolar, Pós graduação em Educação a Distância, pela W Pós de Brasília. Graduação em Teologia pelo Instituto Teológico do Oeste I e II da CNBB (1998), Mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Rondônia (2009). Doutoranda em Educação: Currículo-PUC/SP (Bolsista CNPq).

  • Anderson Monteiro Andrade, Instituto Federal da Paraíba

    Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba, campus Patos. Doutor em Língua Portuguesa pela PUC/SP. Mestre em linguística pela UFPB. Graduado em Licenciatura em Letras com habilitação em Língua Portuguesa pela UEPB. Líder do grupo de pesquisa Metodologias Ativas para o ensino de Línguas- MAEL (CNPq/IFPB).

References

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Published

26/12/2023

Issue

Section

Artigos Científicos

How to Cite

CURRICULUM, CURRICULAR JUSTICE AND ITS TRANSFORMING FUNCTION. EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 10, p. 1–16, 2023. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6012. Acesso em: 10 sep. 2025.

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