MEMORIES OF THE FISHERMAN’S DAUGHTER AND THE HOUSEWIFE WHO ARRIVED AT UNIVERSITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36026/rpgeo.v11i3.8042

Keywords:

Memorial; Geography; Teaching; UEA; Ipixuna-AM.

Abstract

This article is the result of the end-of-course work, an Academic Training Memorial developed during the Degree Course in Modular Geography. It is important because it allowed me to self-evaluate and self-reflect on my personal and academic life, allowing me to recall important events in my life such as the achievements, challenges and difficulties I experienced. The aim of this work is to tell the story of my life as the daughter of a fisherman and housewife from Ipixuna-AM who entered the Amazonas State University. This work has a qualitative approach and the methodological procedures carried out to prepare the memorial and this article were bibliographic and documentary data collected from my personal archives and internship reports and fieldwork using the unstructured interview technique with members of my family and the use of my own oral memory through my recollections to understand my personal and family life history. In this article I present my life story, telling you about my childhood, adolescence and youth. My experiences in basic education and my relationship with geography in primary and secondary school. My academic experiences, my application for the Geography entrance exam and my most important subjects. This article therefore describes experiences from my personal and academic career, important milestones in my life.

 Key words: Memorial; Geography; Teaching; UEA; Ipixuna-AM.

Author Biographies

  • Suane do Nascimento Saraiva, Universidade Federal de Rondônia

    Mestranda em Geografia pelo Programa de Pós-graduação Mestrado e Doutorado em Geografia - PPGG, da Universidade Federal de Rondônia (Unir); Graduada no Curso de Licenciatura em Geografia pela Universidade do Estado do Amazonas - UEA; Bolsista de Mestrado da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES); Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisas em Geografia, Mulher e Relações Sociais de Gênero (GEPGÊNERO).

  • Maria das Graças Silva Nascimento Silva, Universidade Federal de Rondônia

    PhD in Socio-Environmental Sciences and Sustainable Development from the Center for Advanced Studies in the Amazon - NAEA of the Federal University of Pará (2004), Post-Doctorate in Human Geography at the State University of Ponta Grossa - UEPG -PR. MA in Geography (Human Geography) from the University of São Paulo (1996), BA in Geography from the Federal University of Rondônia (1988). Associate Professor in the Department of Geography at the Federal University of Rondônia. Her main research is in the area of Geography and Gender, with an emphasis on Public Policies for rural, forest and water women. She coordinates the Study and Research Group on Geography, Women and Social Gender Relations - GEPGENERO. She is also a permanent member of the Graduate Program in Geography at the Federal University of Rondônia. She is a member of the following research networks: Latin American Network of Geography and Gender - RLAGG, Space and Difference Network - RED# and the Ibero-Latin American Network of Studies on Geography, Gender and Sexualities - REGGILA.

References

AB'SABER, Aziz Nacib. Províncias geológicas e domínios morfoclimáticos no Brasil. Geomorfologia, n. 20, p. 1-26, 1970.

ANDRADE, Manuel Correia. Geografia: ciência da sociedade. Uma introdução à análise do pensamento geográfico Recife: UFPE, 2006.

ARAÚJO, Gabrielly da. S. de; LIRA, Elisandra M. de. A importância do estágio supervisionado para a formação de professores. ARIGÓ - Revista do Grupo PET e Acadêmicos de Geografia da Ufac Vol. 01, N. 01 jul./dez. 2018.

BARROSO, Varcy Herculano. Sentimento Poéticos. Manaus, 1988.

BECKER, B.; STENNER, C. Um Futuro Para Amazônia. São Paulo: Oficina de Textos, 2008.

CARVALHO, C.J.B. (org.) Biogeografia da América do Sul: Padrões e processos. [Reimpr.] – São Paulo: Roca, 2013.

CASTRO, A. P.; SILVA, S. C. P.; PEREIRA, H. S.; FRAXE, T. J. P.; SANTIAGO, J. L. A agricultura familiar: principal fonte de desenvolvimento socioeconômico e cultural das comunidades da área focal do Projeto Piatam. Comunidades ribeirinhas amazônicas: modos de vida e uso dos recursos naturais. Manaus: EDUA, p. 55-88, 2007.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. Anais do I Seminário Nacional: Currículo Em Movimento – Perspectivas Atuais Belo Horizonte, novembro de 2010.

Desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artmed, 8ª edição. 2006.

EDUCAÇÃO E TERRITÓRIO. Em discurso na ONU, Malala diz que “educação é solução”, Educação e Território, disponível em: <https://educacaoeterritorio.org.br/arquivo/em-discurso-na-onu-malala-diz-que-%E2%80%9Ceducacao-e solucao%E2%80%9D/#:~:text=Em%20outubro%20de%202012%2C%20Malala,caneta%20podem%20mudar%20o%20mundo.>. acesso em: 15 jun. 2024.

SILVA, Marcus Vinícius Chagas da; CRISPIM, Andrea Bezerra. Geologia Geral. Fortaleza. EdUECE. 2012.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. Editora Atlas SA, 2008.

JATOBÁ, L.; LINS, R.C. Introdução à Geomorfologia. – Recife: Bagaço, 2008.

LEPSCH, I. F. 19 Lições de pedologia. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.

MAIOR, Izabel. História, conceito e tipos de deficiência. v. 2, 2015.

MIGUEIS, Roberto. Geografia do Amazonas. Editora Valer. Manaus. 2011.

OLIVEIRA, Maria Angela; LIMA, Ricardo Franco de. A Língua Brasileira De Sinais (Libras) na Formação de Professores. Portal dos Psicólogos. São Paulo. 2010.

PEREIRA, H. S.; SOUZA, D. S. R.; RAMOS, M. M. A Diversidade da Pesca nas comunidades da área Focal do Projeto Piatam. Capítulo VIII. Comunidades ribeirinhas amazônicas modos de vida e uso dos recursos naturais. Amazonas, Manaus. EDUA, p. 224, 2007.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência:

diferentes concepções. Revista Poíesis-Volume 3, Números 3 e 4, pp.5-24, 2005/2006.

PRADO, G.; SOLIGO, R. Memorial de Formação. Quando as memórias narram a história da formação. In: PRADO, G.; SOLIGO, R. (Orgs.). Porque escrever é fazer história: revelações, subversões, superações. Campinas, São Paulo, Graf, 2005.

REIGOTA, Marcos. O que é educação ambiental. Coleção primeiros passos. São Paulo: Brasiliense, 2006.

SANTOS, Milton. O espaço do cidadão. São Paulo: Nobel, 1998.

SARAIVA, Suane do Nascimento. Memórias da Filha do Pescador e da Dona de Casa que chegou à Universidade. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso – Licenciatura em Geografia, Universidade do Estado do Amazonas, Ipixuna, 2023.

SARAIVA, Suane do Nascimento. Estágio Supervisionado no Ensino de Geografia I, II e III. 2021. Relatório de Estagio Supervisionado – Curso de Geografia, Universidade do Estado do Amazonas, Ipixuna, 2021 - 2023.

SPÓSITO, M.da.B. Capitalismo e Urbanização. São Paulo: Contexto, 2000.

Published

04/10/2024

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MEMORIES OF THE FISHERMAN’S DAUGHTER AND THE HOUSEWIFE WHO ARRIVED AT UNIVERSITY. (2024). Revista Presença Geográfica, 11(3), 22-40. https://doi.org/10.36026/rpgeo.v11i3.8042

Similar Articles

1-10 of 72

You may also start an advanced similarity search for this article.