Children body perception in the development of graphic marks and designs: motor, aesthetic and expressive elements to think school education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26568/2359-2087.2020.4628

Keywords:

Childhood. Corporeality. Creation. Visual literacy.

Abstract

This paper discusses the body perception of the child expressed in plastic productions from the elaborations of the first gestures and graphic signs to the constitution of the drawing that highlights knowledge and imagination through symbolic representation and visual writing. Illustrates and discusses the genesis of the human figure from plastic productions of children and presents some questions regarding the perception of their own corporeality as challenges for those concerned with instruction and school education.

Author Biography

  • Maria Regina Johann, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, UNIJUI, Unijuí

    Maria Regina Johann é graduada em Educação Artística, Mestrado e Doutorado em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – UNIJUI. Professora do Departamento de Humanidades e Educação, da UNIJUI. Participa dos grupos de pesquisa Teorias Pedagógicas e Dimensões Éticas e Políticas da Educação e Mongaba tematizando, respectivamente, questões como: linguagem, arte e educação, currículo, cultura digital na educação escolar e a Área das Linguagens no Ensino Médio. 

References

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte: anos oitenta e novos tempos. São Paulo: Perspectiva; Porto Alegre: Fundação Iochpe, 1991.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB – Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

DERDYK, E. Formas de pensar o desenho: desenvolvimento do grafismo infantil. 5. ed. Porto Alegre: Zouk, 2015.

DERDYK, E. Linha de horizonte. Por uma poética do ato criador. São Paulo: Escuta, 2001.

DERDYK, E. O desenho da figura humana. São Paulo: Scipione, 1990.

FERREIRA, S. Imaginação e linguagem no desenho da criança. 2. ed. Campinas, SP: Papirus, 1998.

HERMANN, N. Autocriação e horizonte comum: ensaios sobre educação ético-estética. Ijuí: Editora Unijuí, 2010.

IAVELBERG, R. O desenho cultivado da criança. 1993. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo, Ciências da Comunicação, São Paulo, 1993.

KELLOGG, R. Analisis da la expresión plastica del preescolar. Madrid: Cincel, 1985.

LOWENFELD, V. A criança e sua arte. São Paulo: Mestre Jou, 1977.

MARTINS, M.; PICOSQUE, G.; GUERRA, M. T. T. Didática do ensino da arte: a língua do mundo: poetizar, fruir e conhecer arte. São Paulo: FTD, 1998.

MÈREDIEU, F. de. O desenho infantil. Trad. Alvaro Lorencini e Sandra M. Nitrino. São Paulo: Cultrix, 1974.

PERONDI, J. D.; TRONCA, D. S.; TRONCA, F. Z. Processo de alfabetização e desenvolvimento do grafismo infantil. Caxias do Sul: Educs, 2001.

PILLAR, A. D. Desenho e construção de conhecimento na criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

ROSSI, M. H. W. Imagens que falam. Leitura da arte na escola. 3. ed. Porto Alegre: Mediação, 2006.

Published

21/12/2020

Issue

Section

Artigos Científicos

How to Cite

Children body perception in the development of graphic marks and designs: motor, aesthetic and expressive elements to think school education. EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 7, n. 17, p. 1336–1356, 2020. DOI: 10.26568/2359-2087.2020.4628. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4628. Acesso em: 25 dec. 2025.

Similar Articles

1-10 of 61

You may also start an advanced similarity search for this article.