Burnout and techno-stress in university teaching work in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.26568/2359-2087.2021.6560Keywords:
Burnout. Techno-stress. Communication and Information Technologies.Abstract
This study aims to understand the state of the art through studies developed on Burnout and technostress in university teaching work in Brazil. To this end, a bibliographic survey was made on the themes based on Brazilian Theses and Dissertations within the scope of the Sucupira Platform, in the last ten years as well as on periodicals and publications that are available on Google Scholar and Scielo repositories, which are publicly accessible and consider the discomfort of the professor. The results show that, despite the conceptual difficulties involved in Burnout and technostress, the changes in the world of work, uncertainty in the face of productivist pressure, competition and the precariousness of industrial relations form the contemporary background, which point to the manifestation indicators of impairment of mental health of higher education professors observed from the multiple methodological approaches of the studies analyzed, associated with the stress induced by the use of Communication and Information Technologies (ICT). The material surveyed is particularly relevant in view of the greater use of technological tools, the intensification of remote work or teleworking and the general picture of changing variables in the work environment - salary, workload, number of students and their relationship with the suffering and illness of university professors.
References
AL-FUDAIL, Mohammed; MELLAR, Harvey. Investigating Teacher Stress when using Technology. Computer & Education, vol. 51, n. 3, nov. 2008, pp. 1103-1110. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360131507001352. Acesso em: 15 dez. 2020.
BARROS, Marilisa Berti de Azevedo et. al. Relato de tristeza/depressão, nervosismo/ansiedade e problemas de sono na população adulta brasileira durante a pandemia de COVID-19. Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, v. 29, n. 4, 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php? script=sci_arttext&pid=S2237-96222020000400311&lng=en&nrm=iso. Acesso em 21 Dez. 2020.
BESSA, Sonia; CASTRO, Elton; RODRIGUES, Jadir. Representações sociais de “bom professor”: o que pensam os estudantes de licenciatura. EDUCA – Revista Multidisciplinar em Educação. Porto Velho, v. 6, n. 16, p. 5-26, out./dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4003/3092. Acesso em: 10 Dez. 2020.
DUBAR, Claude. A Crise das Identidades: a interpretação de uma mutação. Porto: Melhoramentos, 2006.
CARLOTTO, Mary Sandra; CAMARA, Sheila Gonçalves. Tradução, adaptação e exploração de propriedades psicométricas da escala de tecnoestresse (RED/TIC). Psicologia em Estudo. 2010, vol.15, n.1, pp.171-178. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-73722010000100018&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 16 dez. 2020.
CARLOTTO, Mary Sandra; CAMARA, Sheila Gonçalves; OLIVEIRA, Michelle Engers Taube de. Intenção de abandono profissional entre professores: o papel dos estressores ocupacionais. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 24, 2019. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782019000100223&lng=en&nrm=iso. Acesso em 21 Dez. 2020.
CHRISTIAN, Michael; PURWANTO, Edi; WIBOWO, Suryo. Technostress Creators on Teaching Performance of Private Universities in Jakarta during Covid-19 Pandemic. Technology Reports of Kansai University, vol. 62, nº 6, jul. 2020. Disponível em: https://www.kansaiuniversityreports.com/article/technostress-creators-on-teaching-performance-of-private-universities-in-jakarta-during-covid-19-pandemic. Acesso em 20 dez. 2020.
BOYER-DAVIS, Stacy. Technostress in Higher Education: an examination of faculty perceptions before and during the COVID-19 pandemic. Journal of Business and Accounting, vol. 13, n. 1, 2020. Disponível em: http://asbbs.org/files/2020/JBA_Vol_13.1_Fall_2020.pdf#page=42. Acesso em: 21 dez. 2021.
DUQUE, Alba Patricia Guzmán; PAREDES, Javier Mauricio Mendoza. La calidad en la educación superior como requisito para la acreditación de las IES. EDUCA – Revista Multidisciplinar em Educação. Porto Velho, v. 6, n. 16, p. 389-482, out./dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4592/3110. Acesso em: 15 Dez. 2020.
FONTES, Flávio Fernandes. Teorização e conceitualização em psicologia: o caso do Burnout. 2016. 127f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/21535#:~:text=FONTES%2C%20Fl%C3%A1vio%20Fernandes.,psicologia%3A%20o%20caso%20do%20Burnout.&text=Defendemos%20como%20abordagem%20levar%20em,desenrolar%20de%20transforma%C3%A7%C3%B5es%20pela%20hist%C3%B3ria. Acesso em: 5 dez. 2020.
IBGE. Coordenação de População e Indicadores Sociais. Síntese de Indicadores Sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2101760. Acesso em: 3 dez. 2020.
INEP. Censo da Educação Superior 2019: divulgação dos resultados. Brasília: INEP, 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2020/Apresentacao_Censo_da_Educacao_Superior_2019.pdf. Acesso em: 8 dez. 2020.
INEP. Instrumento de Avaliação de Cursos de Graduação Presencial e a Distância: reconhecimento e renovação de reconhecimento. Brasília: INEP, 2017a. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_cursos_graduacao/instrumentos/2017/curso_reconhecimento.pdf. Acesso em: 8 dez. 2020.
INEP. Instrumento de Avaliação de Cursos de Graduação Presencial e a Distância: reconhecimento e renovação de reconhecimento. Brasília: INEP, 2017b. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_cursos_graduacao/instrumentos/2017/curso_autorizacao.pdf. Acesso em: 8 dez. 2020.
INEP. Instrumento de Avaliação Institucional Externa Presencial e a Distância: credenciamento. Brasília: INEP, 2017c. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_institucional/instrumentos/2017/IES_credenciamento.pdf. Acesso em: 8 dez. 2020.
INEP. Instrumento de Avaliação Institucional Externa Presencial e a Distância: recredenciamento e transformação de organização acadêmica. Brasília: INEP, 2017d. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_institucional/instrumentos/2017/IES_recredenciamento.pdf. Acesso em: 8 dez. 2020.
KAZEKAMI, Sachiko. Mechanisms to Improve Labor Productivity by Performing telewor. Telecommunication Policy, vol. 44, n. 2, mar. 2020. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308596119301120?casa_token=hG9p1r1Key4AAAAA:Gn7RVA3cnsbXjLzkADQ8zvxh8jnk-HUDRv55PRUCEVg42APZfCMvvp2wZNhiaU5tfflGKKimFII#sec6. Acesso em: 21 dez. 2020.
LEMOS, Maria Cecilia de Almeida Monteiro. O dano existencial nas relações de trabalho intermitentes: reflexões na perspectiva do direito fundamental ao trabalho digno. 2018. 315 f. Tese (Doutorado) - Universidade de Brasília, Brasília, 2018. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/34531. Acesso em: 4 dez. 2020.
LI, Lu; WANG, Xinghua. Technostress Inhibitors and Creators and their Impacts on University Teachers’ Work Performance in Higher Education. Cognition, Technology & Work. 2020. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10111-020-00625-0#citeas. Acesso em: 20 dez. 2020.
LIM, Byung Ro. Analysis of the Elementary School Teacher’ needs on digital textbooks and its implications on the policy making. Korean Journal of Educational Technology, vol. 28, n. 2, 2012, pp. 317-346. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/34531. Acesso em: 4 dez. 2020.
MASLACH, C.P; LEITER, P.M. Fonte de Prazer ou Desgaste? Guia para vencer o estresse na empresa. Campinas: Papirus, 1999.
NÓVOA, António. Professores: Imagens do Futuro Presente. Lisboa: Educa, 2009.
OLIVEIRA, D. A.; GONÇALVES, G. B. B.; MELO, S. D. G.; FARDIN, V.; MILL, D. Transformações na Organização do Processo de Trabalho Docente e suas Consequências para os Professores. Trabalho & Educação, v. 11, p. 51–65, 2002. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/8991. Acesso em: 9 dez. 2020.
PEREIRA, Suzy Mara Aidar. A Síndrome de Burnout: o estresse em docentes das instituições de ensino superior privadas de Porto Velho. 2008. 87 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Saúde) —Universidade de Brasília, Brasília, 2008. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/2089. Acesso em: 4 dez. 2020.
PANISOARA, Ion Ovidiu; LAZAR, Iulia; PANISOARA, Georgeta; CHIRCA, Ruxandra; URSU, Anca Simona. Motivation and Continuance Intention towards Online Instruction among Teacher during the COVID-19 Pandemic: the mediating effect of Burnout and technostress. International Journal of Environmental Research and Public Health, vol 17, n. 21, 2020. Disponível em: https://www.mdpi.com/1660-4601/17/21/8002. Acesso em: 20 dez. 2020.
PASCHOALINO, J. B. D. Q. A complexidade do trabalho docente na atualidade. UFMG, Belo Horizonte, 2009.
PIMENTEL, Fernando Hugo Portela. Afinal, o que é Burnout? 2015. 264f. Tese (Doutorado em Psicologia) -Universidade de Fortaleza, Fortaleza, 2015. Disponível em: https://uol.unifor.br/oul/ObraBdtdSiteTrazer.do?method=trazer&ns=true&obraCodigo=98239. Acesso em: 5 dez. 2020.
QUEEN, Douglas; HARDING, Keith. Societal Pandemic Burnout: a COVID legacy. International Wound Journal, vol. 17, nº 4, pp. 873-874. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7362153/. Acesso em: 21 dez. 2021.
RIEDL, René; KINDERMANN, Harald; AUINGER, Andreas; JAVOR, Andrija. Technostress from a Neurobiological Perspective. Business & Information Systems Engineering. 2012, n. 4, pp. 61.69. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s12599-012-0207-7#citeas. Acesso em: 19 dez. 2020.
SALANOVA, Marisa; LLORENS, Susana; CIFRE, Eva. Tecnoestrés: concepto, medida e intervención psicossocial. Disponível em: https://www.insst.es/documents/94886/327446/ntp_730.pdf/55c1d085-13e9-4a24-9fae-349d98deeb8a. Acesso em: 18 dez. 2020.
SILVA, Lady Daiana Oliveira da. MOREIRA, Núbia Regina. Uma revisão da cultura da performatividade no trabalho docente. EDUCA – Revista Multidisciplinar em Educação. Porto Velho, v. 5, n. 10, p. 94-111, jan./abr. 2018. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2431/2313. Acesso em: 10 Dez. 2020.
SOKAL, Laura; TRUDEL, Lesley Eblie; BABB, Jeff. Canadian Teachers’ Attitudes Toward Change, Efficacy, and Burnout during the COVID-19 Pandemic. International Journal of Educational Research open, vol. 1, 2020. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666374020300169#sec0017. Acesso em: 21 dez. 2020.
TARAFDAR, Monideepa; TU, Qiang; RAGU-NATHAN, Bhanu S.; RAGU-NATHAN, T. S. The Impact of Technostress on Role Stress and Productivity. Journal of Management Information Systems, vol. 24, n. 1, pp. 301-328. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.2753/MIS0742-1222240109?needAccess=true. Acesso em: 12 dez. 2020.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O Trabalho Docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2008.
VIEIRA, Isabela. Conceito(s) de burnout: questões atuais da pesquisa e a contribuição da clínica. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional. 2010, vol.35, n.122, pp.269-276. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S0303-76572010000200009&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 16 dez. 2020.
WEIL, Michele M.; ROSEN, Larry D. TechnoStress: coping with technology @work @home @play. New York: Wiley, 1997.
WERNECK, André O. et. al. The Mediation Role of Sleep Quality in the Association between the Incidence of Unhealthy Movement Behaviors during the COVID-19 Quarantine and Mental Health. Sleep Medicine, vol. 76, dez. 2020, pp. 10-15. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S138994572030424X?via%3Dihub. Acesso em 21 dez. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).

