Burnout and techno-stress in university teaching work in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26568/2359-2087.2021.6560

Keywords:

Burnout. Techno-stress. Communication and Information Technologies.

Abstract

This study aims to understand the state of the art through studies developed on Burnout and technostress in university teaching work in Brazil. To this end, a bibliographic survey was made on the themes based on Brazilian Theses and Dissertations within the scope of the Sucupira Platform, in the last ten years as well as on periodicals and publications that are available on Google Scholar and Scielo repositories, which are publicly accessible and consider the discomfort of the professor. The results show that, despite the conceptual difficulties involved in Burnout and  technostress,  the changes in the world of work, uncertainty in the face of productivist pressure, competition and the precariousness of industrial relations form the contemporary background, which point to the manifestation indicators of impairment of mental health of higher education professors observed from the multiple methodological approaches of the studies analyzed, associated with the stress induced by the use of Communication and Information Technologies (ICT). The material surveyed is particularly relevant in view of the greater use of technological tools, the intensification of remote work or teleworking and the general picture of changing variables in the work environment - salary, workload, number of students and their relationship with the suffering and illness of university professors.

Author Biographies

  • Suzy Mara Aidar Pereira, Fundação Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho

    Doutoranda em Educação (DINTER UNIVALI-FCR), Mestrado em Ciências da Saúde (UnB). Atualmente é Docente da Universidade Federal de Rondônia no Departamento de Filosofia e ministra as disciplinas de Didática, Legislação Educacional,Psicologia Educacional e Estágio Supervisionado I e II. É pesquisadora na área de Educação Ambiental, Epistemologia Genética, práticas educativas e Síndrome de Burnout em Docentes.

  • Fábio Rychecki Hecktheuer, Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Porto Velho
    Doutorado em Desarrollo Psicológico y Aprendizaje pela Universidad Autónoma de Madrid (2001),apostilado pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) na área de Ciência do MovimentoHumano (área da Educação Física).Atualmente atua como Professor no Magistério Superior naUniversidade Federal de Rondônia (UNIR) no Departamento de Educação Física
  • Francisco Estácio Neto, Universidade Federal Fluminense (UFF), Campos dos Goytacazes

    Doutor em Educação (UNESP) e Mestre em Ciências Sociais (PUC-SP). Atualmente é Professor do Magistério Superior em Campos dos Goytacazes, Coordenador de disciplina do Consórcio Cederj (Curso de Pedagogia da UENF) e membro do Comitê Intersetorial de Acompanhamento e Monitoramento para População em Situação de Rua de Campos (CIAMP-RUA)\Campos dos Goytacazes. Coordena os seguintes Grupos de Pesquisa "Núcleo de Estudos, pesquisa e extensão em desencarceramento e antiproibicionismo - UFF" e Núcleo de Estudos, pesquisa e extensão em Esquizoanálise e Análise Institucional - UFF. Atua principalmente nas seguintes áreas: Esquizoanálise, Psicologia Social, Clínica Social, Psicologia Institucional, História da Psicologia, História Social do Trabalho, Psicologia Política, Didática, História da Educação, Currículo, Gestão do Ensino Superior, Ensino e Crise.

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Published

31/12/2021

Issue

Section

Artigos Científicos

How to Cite

Burnout and techno-stress in university teaching work in Brazil. EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 8, p. 1–15, 2021. DOI: 10.26568/2359-2087.2021.6560. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6560. Acesso em: 24 oct. 2025.

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