CINEMATOGRAPHIC ART IN HUMAN FORMATION: ANALYSIS OF A CINECLUB IN THE COVID-19 PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26568/2359-2087.2024.7692

Keywords:

Cinematic art, Formation, Cineclub

Abstract

This research had the general objective of analyzing cinematographic art and its formative potential based on the debate activities of the Cine Cena Social film club, of the Federal University of Ceará, during the period of the Covid-19 Pandemic. With regard to methodology, we adopted qualitative research with a case study. Initially, we observed the activities of the film club; later we conducted a semi-structured interview and applied a questionnaire. The results indicate that the use of the remote format during the Pandemic favored a significant increase in the number of participants, maintaining the quality of the debates, but even so, the researched subjects evaluated that the face-to-face model was richer in some aspects, especially in terms of refers to interactivity.

Author Biographies

  • Rister Saulo Machado Rocha, Universidade Federal do Ceará

    Graduado em Sistemas e Mídias Digitais na Universidade Federal do Ceará (UFC), especialista em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e mestrando em artes no Programa de Pós Graduação em Artes (UFC).

  • Adriano Anunciação Oliveira, Universidade Federal da Bahia

    Graduado em Psicologia (UFBA), com doutorado em Teorias e Crítica da Literatura e da Cultura pelo Instituto de Letras da Universidade Federal da Bahia. Atuou como professor do curso de Cinema e Audiovisual da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB).

References

ALMEIDA JÚNIOR, João Baptista de. Extensão ou comunicação. In: CARVALHO, Maria Cecília Maringoni. (org.). Construindo o saber: técnica de metodologia científica. 2. ed. Campinas, SP: Papirus, 1989.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre: Rio Grande do Sul: L&PM, 2017.

BERNARDET, Jean-Claude. O que é cinema. São Paulo: Brasiliense, 2012.

BERTI, A.; CARVALHO, R. M. O Cine Debate promovendo encontros do cinema com a escola. Rio de Janeiro: Pro-Posições, 2013.

CARVALHO, C. A. Cineclube e cinema no Brasil: traços de uma história. São Paulo: UNESP, 2008.

CLAIR, Rose. Cineclubismo: memórias dos anos de chumbo. Rio de Janeiro: Luminária Academia, 2008.

FERRARI, Alfonso. Metodologia da pesquisa científica. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1982.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1996.

GUSMÃO, Milene de Cássia Silveira. Dinâmicas do cinema no Brasil e na Bahia: trajetórias e práticas do século XX a XXI. 2008. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2008.

LAKATOS, Eva Maria. MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1991.

MACEDO, Felipe. História do Cineclubismo: manual do cineclube. São Paulo: Mimeo, 2008.

MOGADOURO Cláudia de Almeida. Educomunicação e escola: o cinema como mediação possível (desafios, práticas e proposta). Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

ORSOLINI, A. V. P.; OLIVEIRA, S. F. P. Estudo de caso como método de investigação qualitativa: uma abordagem bibliográfica. São Paulo: FACEF, s.d.

REIS, Thiago. Brasil precisa triplicar cidades com cineclubes em 5 anos para bater meta. G1, São Paulo, 26 jul. 2015. Seção Cinema. Disponível em: https://g1.globo.com/pop-arte/cinema/noticia/2015/07/brasil-precisa-triplicar-cidades-com-cineclubes-em-5-anos-para-bater-meta.html. Acesso em: 25 out. 2023.

SILVA, V. A. S. Cinema e cineclubismo como processos de significação pessoal. Domínios da Imagem, v. 3, n. 4, p. 137-148, 2009. DOI: https://doi.org/10.5433/2237-9126.2009v3n4p137. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/dominiosdaimagem/article/view/19320. Acesso em: 25 out. 2023.

SILVA, V. A. S. Universidade Federal do Ceará. Relatório de Extensão Cine Cena Social: discutindo trabalho, educação e sociabilidade. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2020.

UNIVERSIDADE Federal do Ceará. Projeto de Extensão Cine Cena Social: discutindo trabalho, educação e sociabilidade. Fortaleza, 2021.

XAVIER, I. Sétima arte, um culto moderno: o idealismo estético e o cinema. São Paulo: Sesc 2017.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

21/07/2024

Issue

Section

Artigos Científicos

How to Cite

CINEMATOGRAPHIC ART IN HUMAN FORMATION: ANALYSIS OF A CINECLUB IN THE COVID-19 PANDEMIC. EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 11, p. 1–17, 2024. DOI: 10.26568/2359-2087.2024.7692. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7692. Acesso em: 9 sep. 2025.

Similar Articles

1-10 of 103

You may also start an advanced similarity search for this article.