HISTORY HAMPERS: FROM THE “MUSEOLOGICAL INDIAN” TO THE DIVERSITY OF BRASILIAN INDIGENOUS PEOPLES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26568/2359-2087.2024.7699

Keywords:

Indigenous peoples. , Deconstruction of stereotypes. , Respect for diversity.

Abstract

This work presents an experience report lived in the curricular component History through a project that took several activities to the classes 6º Years A and B from the School Professora Maurina Rodrigues dos Santos on Brazilian indigenous peoples, aiming to deconstruct the stereotyped view of indigenous peoples and build recognition of the historical and cultural diversity in the past and present. Reference in Law 11.645/2008, which makes the teaching of Afro-Brazilian and indigenous History and culture mandatory, in the writings of Edson Silva (2013), etc., to recognize the idea of ​​the stereotyped “museological Indian”, working its deconstruction and move on to new knowledge through the study of texts, images, paradidactics, lectures with representatives of the Indigenous People Atikum de Salgueiros, among others. At the end, the work carried out was positively evaluated, noting that there was an awakening to the appreciation and respect of human diversity and indigenous peoples.

Author Biography

  • Alexsandra Flávia Bezerra de Oliveira, EREFEM Professora Maurina Rodrigues dos Santos, Salgueiro, PE, Brasil

    Mestra e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Graduada em Pedagogia pela Faculdade Educacional da Lapa.

References

Referências

ARAÚJO, Adriana Ribeiro de. Ensino de História e Culturas Indígenas: desafios e propostas para abordagem da temática indígena na sala de aula. In: ENCONTRO ESTADUAL DE HISTÓRIA. HISTÓRIA E MÍDIAS:NARRATIVAS EM DISPUTA, 12, 2020, Evento virtual. Anais [...]. Disponível em: https://www.encontro2020.pe.anpuh.org/resources/anais/22/anpuh-pe-eeh2020/1602112960_ARQUIVO_b989ebe5bf53db3070b2fda690f317ac.pdf Acesso em: 30 mar. 2023.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A Reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio: ciências humanas e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, 1999.

BRASIL. Lei n. 11.645, de 10 de março de 2008. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREITAS, Itamar. A Experiência Indígena no Ensino de História. In: OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de (coord.). História: ensino fundamental. Brasília, DF: Ministério da Educação: Secretaria de Educação Básica, 2010.

GIROUX, H. Teoria Crítica e resistência em educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1986.

NOVAK, Éder da Silva; MENDES, Luís César Castrillon. Ensino de História e Cultura Indígena na Escola e o papel do Professor/Historiador. Revista Eletrônica do Mestrado Acadêmico de História da Uece, v. 8, n. 15, jan.-jun., 2020.

PERNAMBUCO. Currículo de Pernambuco: ensino fundamental: anos finais. Recife, Secretaria de Educação, 2018.

SILVA, Edson. Dia do Índio: entre a “tribo curunais” e a “tribo carochinha”: a continuidade da folclorização da temática indígena na escola. Revista Construir Notícias, Recife, v. 72, p. 35-41, 2013.

Published

21/07/2024

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

HISTORY HAMPERS: FROM THE “MUSEOLOGICAL INDIAN” TO THE DIVERSITY OF BRASILIAN INDIGENOUS PEOPLES. EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 11, p. 1–9, 2024. DOI: 10.26568/2359-2087.2024.7699. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7699. Acesso em: 25 dec. 2025.

Similar Articles

1-10 of 45

You may also start an advanced similarity search for this article.