Dialectics, a plural concept: The Criticism of Leftist Theoretical Rationalism Aiming at Overcoming Political Sectarianism in Academic Studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26568/2359-2087.2022.6613

Keywords:

Dialectics. Epistemology. Critic Theory. Subjectivity. Unconscious.

Abstract

This essay develops a critique of the traditional perspective of Dialectics. Departing from the general characteristics of dialectics, the author presents the historical development and world spread of the theory as deriving from the political parties that were the very nests of the theory. The political dispute, for that reason, was placed in the centre of supposed theoretical and methodological conflicts among leftist groups. The paper also presents the author’s version of an enriched and enlarged perspective of an epistemologic theory that could put together the achievements of the ‘classical’ dialectics and the contributions of the theories of ‘psique’ brought through the Critical Theory of ‘The Frankfurt School’ and the studies of ‘psique’ and unconscious developed by psychoanalysis and other theories of psychology.

Author Biographies

  • Eneas de Araújo Arrais Neto, Instituto Federal do Ceará - IFCE
    Doutorado Sanduiche pelo Institute of Education da University of London - Uk (1998), Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (1999); Pós-doutorado em Filosofia da Arte e Subjetividade pela Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales-Fr;Pós-Doutorado na UNINOVE em São Paulo, Brasil, em 2013. Docente de Graduação nos cursos de Licenciatura em Matemática, Licenciatura em Letras e Licenciatura em Física, e docente e pesquisador de pós-graduação no PPGArtes/IFCe.
  • Jerciano Pinheiro Feijó, Instituto Federal do Ceará - IFCE
    É doutorando e possui Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Ceará, Especialização em Estudos Clássicos (Cultura greco-romana) e graduação em História pela Universidade Regional do Cariri. Atualmente é professor de educação básica e tecnológica do Instituto Federal do Ceará - Campus Caucaia. Tem experiência na área de Sociologia, Antropologia História e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, educação profissional, capitalismo, cultura popular, literatura popular e cariri.
  • Antonia de Abreu Sousa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE
    Doutora em Educação com ênfase em Financiamento da Educação, pela Universidade Federal do Ceará. Atualmente desenvolve suas atividades de docência no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE. É integrante do Núcleo de Pesquisa em Educação Profissional (NUPEP) e do Laboratório de Estudos sobre o Trabalho e Qualificação Profissional (LABOR). Professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira da Universidade Federal do Ceará (UFC), possui experiência na área de Educação, escrevendo principalmente sobre os seguintes temas: trabalho-educação, políticas educacionais, legislação da educação brasileira, estado e financiamento.

References

ADORNO, Theodor. Dialética Negativa. Rio de Janeiro, Zahar, 2009.

NETO, E. A.; ARRAIS, R. H. Dialética, marxismo multidiscipinar e os estudos da psique. Revista Labor, v. 1, n. 12, p. 21-40, Jun. 2014. Acesso em: 26/10/19

ASSOUN, Paul-Laurent. A escola de Frankfurt. São Paulo, Ática, 1991.

ATTALI, Jacques. Karl Marx ou L’esprit du monde. Paris, Fayard, 2005.

BENSAID, Daniel. Marx, manual de instruções. São Paulo, Boitempo, 2014

FREUD, Sigmund. O mal-estar na Cultura. Porto Alegre, LP/M, 2011.

GRAMSCI. Antonio. Concepção Dialética da História. Trad. Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro-RJ, Editora Civilização Brasileira, 1987. 7ª ed.

ILYENKOV, Evald. Dialectics of the Abstract and the Concrete in Marx’s Capital. Moscou, Progress Publishers, 1982.

IANNI, Octávio (org). Marx. São Paulo, Ática, 1992.

KOSIK, Karel. Dialética do Concreto. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1976.

LEFEBVRE, Henri. Marxismo. Porto Alegre, LPM, 2011.

LUKÁCS, Georg. História e Consciência de Classe. São Paulo, Martins Fontes, 2003.

MATTHEWS, Eric. Compreender Merleau-Ponty. Petrópolis, Vozes, 2010.

McLELLAN, David. Karl Marx – Vida e Pensamento. Petrópolis, Vozes, 1990.

MERLEAU-PONTY, Maurice. As Aventuras da Dialética. São Paulo, Martins Fontes, 2006.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O Visível e o Invisível.São Paulo, Perspectiva, 2012.

SARTRE, Jean-Paul. Critique de la Raison Dialectique. Paris, Gallimard, 1985.

Published

23/01/2022

Issue

Section

Dossiê Temático

How to Cite

Dialectics, a plural concept: The Criticism of Leftist Theoretical Rationalism Aiming at Overcoming Political Sectarianism in Academic Studies. EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 9, p. 1–17, 2022. DOI: 10.26568/2359-2087.2022.6613. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6613. Acesso em: 24 oct. 2025.

Similar Articles

1-10 of 89

You may also start an advanced similarity search for this article.