The hermeneutic perspective in teachers’ practices: the syllabus in the teacher-student dialogic process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26568/2359-2087.2020.4423

Keywords:

Hermeneutic. Syllabus. Teachers’ Practice.

Abstract

The article aims at analyzing from a hermeneutic perspective, the teacher’s practice of implementation of syllabus by the teacher-student dialogic process, from a qualitative research of bibliographic kind. The results indicate that the teachers’ practice and the syllabus can be thought as a hermeneutic relation, so that, a relation that produces meanings and, this way, as a practice that understands and interprets, discovers and produces meaning, contributing for the amplification of the comprehensive horizon concerning the dialogue between teacher and student (s) in the context of the teachers’ practice in the syllabus implementation. Taking into consideration that comprehension is interpretation, thus, the experience of the human being in the world is primarily interpretative, from what it is deduced that through dialogues it is possible to establish a relationship, of historical and linguistic natures, with the life experiences of students and teachers, opening the horizons for reflection, interpretation and comprehension. It is concluded, then, that the hermeneutic dialogue can be a way to the construction of knowledge in the teachers’ practice by the syllabus implementation.

Author Biographies

  • Paulo César Ausani, Universidade Franciscana.

    Bacharel em Direito. Mestrado do Curso de Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens

     

  • Fernanda Figueira Marquezan, Universidade Franciscana
    Pedagogia (Universidade Franciscana). Mestre em Educação (Universidade de Passo Fundo). Doutora em Educação (Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul). Professora Adjunta da Universidade Franciscana. Docente do Curso de Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens (MEHL)
  • Eliane Aparecida Galvão dos Santos, Universidade Franciscana
    Pedagogia (Universidade Franciscana). Mestre e Doutora em Educação (Universidade Federal de Santa Maria). Professora Adjunta da Universidade Franciscana. Docente do Curso de Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens (MEHL)

References

ALMEIDA, M. L. Como elaborar monografias. Belém: CEJUP, 1992.

APPLE, M. W. Ideologia e currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

BEHRENS, M. A. O paradigma emergente e a prática pedagógica. Curitiba: Champagnat, 1999.

BERTICELLI, I. A. Currículo como prática nas reentrâncias da hermenêutica, Educação e Realidade. V. 30, n. 1, p. 23-48, jan/jun, 2005.

CRUZ, R. J. B. Hermenêutica e educação: o sentido gadameriano de diálogo ressignificando as relações pedagógicas. Revista Espaço Acadêmico, v. 10, n. 112, p. 43-50, 2010.

DOMINICÉ, P. “La formation continue est aussi un règlement de compte avec sa scolarité”. Éducation et Recherche, 3/86, 1986, pp. 63-72.

FERRY, G. Pedagogia de la formación. Buenos Aires: UBA. Ediciones Novedades Educativas, 2004.

GADAMER. H.-G. Verdade e método II: complementos e índice. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

GADAMER. H.-G. Verdade e método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

HERMANN, N. Hermenêutica e educação. Rio de Janeiro: DP & A, 2002.

L’ABATE, L. A theory of personality development. New York: John Wiley & Sons, 1994.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. N.º 19, Jan/Fev/Mar/Abril, 2002.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011. p. 19-42/70-93.

MARCELO GARCÍA, C. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora,1999.

MARQUES, M. O. Formação do profissional da educação. 4. ed. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 2003.

MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

MOITA, M. C. Percursos de formação e de trans-formação. In: NÓVOA, A. Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 2002. p. 111-140.

NÓVOA, A. Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1999.

SCHMIDT, L. K. Hermenêutica. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, T. T. da. Os novos mapas culturais e o lugar do currículo numa paisagem pós-moderna. In: SILVA, T. T. da & MOREIRA, A. F. (orgs.). Territórios contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. Petrópolis: Vozes, 1995, p. 184-202.

SILVA, T. T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2001.

VEIGA, I. P. A. (org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. 22. ed. Campinas, SP: Papirus, 2006.

Published

31/08/2020

Issue

Section

Artigos Científicos

How to Cite

The hermeneutic perspective in teachers’ practices: the syllabus in the teacher-student dialogic process. EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 7, n. 17, p. 730–748, 2020. DOI: 10.26568/2359-2087.2020.4423. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4423. Acesso em: 25 dec. 2025.

Similar Articles

1-10 of 155

You may also start an advanced similarity search for this article.