Children's right to participation: between achievements and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26568/2359-2087.2020.4508

Keywords:

Children. Right. Participation.

Abstract

In this article, we discuss the right to participation as a right of all children. Although ensured worldwide through international agreements, the variety of social, political and economic conditions experienced by children around the world, especially in Brazil, make it difficult to secure such a right. Working childhood and the large migratory flows with refugee children are worldwide phenomena that invite us to reflect on how much the childhood model who studies, plays and learns cannot handle the diversity of experiences of those who live in poverty, wars or conflicts. Interlocution between historical-political aspects and educational processes is necessary to recognize and guarantee the participation of children in the social spaces they occupy, so perspectives are presented for the construction of a teaching that respects children and allows them to have powerful educational spaces in the creation of conditions for children’s participation.

Author Biographies

  • Daliana Loffler, Universidade Federal de Santa Maria

    Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas e Professora de Ensino Básico Tecnico e Tecnológico na Unidade de Educação Infantil Ipê Amarelo/Universidade Federal de Santa Maria 

     

  • Ana Cristina Coll Delgado, Universidade do Oeste de Santa Catarina
    Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense com Pós Doutorado na Universidade de Caen/Centro de Ciências da Educação/França e Professora Permanente do PPGEd da Universidade do Oeste de Santa Catarina.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: . Acesso em: 15 jan. 2020.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei 8069/90. Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2008.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei no 9394/96. Brasília, 1996. Disponível em <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm>. Acesso em: 27 jan. 2019.

BRASIL. Política Nacional de Educação Infantil: pelo direito das crianças de zero a seis anos à educação. Brasília: MEC/ SEB, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pol_inf_eduinf.pdf>. Acesso em: 01 maio 2018.

BRASIL. Critérios para atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais da criança. 2 ed. Ministério da Educação/Secretaria da Educação Básica – Brasília: MEC/SEB, 2009a. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/direitosfundamentais.pdf.>. Acesso em: 17 dez. 2018.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil, fixadas pela Resolução Nº 5/2009. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2009b. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb005_09.pdf>. Acesso em: 01 maio 2018.

CASTELLI, C.M. “Agora quando eu olho pra ele, ele sorri pra mim, porque a gente começou a ser amigo”: o que fazem juntos bebês e crianças mais velhas em uma escola de Educação Infantil. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Pelotas: Pelotas, 2015.

CAMPOS, M. M. Por que é importante ouvir as crianças? A participação das crianças pequenas na pesquisa científica. In CRUZ, S. H. V. (Org.). A criança fala: a escuta das crianças na pesquisa. São Paulo: Cortez, 2008, p. 35 – 42.

CASTRO, L. R. Crianças e jovens na construção da cultura. 1. ed. Rio de Janeiro: NAU Editora, FAPERJ, 2001.

ONU. Convenção das Nações Unidas sobre os Direitos da Criança, 1989.

ONU. Declaração Universal dos Direitos da Criança, 1959.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

HUMANIUM. Mapa sobre o respeito aos direitos das crianças no mundo, 2016. Disponível em: <https://www.humanium.org/en/presentation/>. Acesso em: 15 nov. 2018.

GENEBRA. Declaração de Genebra, 1924.

GOLDSCHMIED, E. Educar en la escuela infantil. Barcelona: Octaedro, 2005.

ISAIA, C. V. A participação infantil nos processos de gestão na escola da primeira infância. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.

KORCZAK, J. Quando eu voltar a ser criança. Tradução de Yan Michalski. São Paulo: Summus Editorial, 1981.

LANSDOWN, G. Me haces caso? El derecho de los niños pequeños a participar en las decisiones que los afectan. Cuadernos de desarrollo infantil temprano, n. 36, Fundacion Bernard van Leer, La Haya, Paises Bajos, 2005.

LEE, N. Vozes das crianças, tomada de decisão e mudanças. In: MÜLLER, F. (Org.). Infância em perspectiva: politicas, pesquisas e instituições. São Paulo: Cortez, 2010, p. 42-64.

LIEBEL, M. Infancias latinoamericanas: Civilización racista y limpieza social. Ensayo sobre violencias coloniales y postcoloniales. Sociedad e Infancias. Diversidad en la infancia. Ediciones Complutense. Universidad Complutense de Madrid, v. 1, p. 19-38, 2017.

LIEBEL, M. Infancia y trabajo. Lima: IFEJANT, 2003.

LLOBET, V. Pensar la infância desde América Latina: un estado de la questión. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO, 2013.

LOPES, J. J. M. Espaço, lugar e territórios de identidade: a invisibilidade das crianças migrantes. In Vasconcellos, V. M. R.; Sarmento, M. J. (Org.) Infância (in)visível. Araraquara, SP: Junqueira e Martins, 2007, p. 151-172.

MOSS, P. Introduzindo a política na creche: a educação infantil como prática democrática. Psicologia USP, São Paulo, jul./set., 20(3), p. 417-436, 2009.

QUVORTRUP, J. O trabalho infantil tem valor? A colonização das crianças pelo trabalho escolar. In: CASTRO, L. R. de (Org.). Crianças e jovens na construção da cultura. Rio de Janeiro: Nau; Faperj, 2001, p.129-152.

ROSEMBERG, F.; MARIANO, C. L. S. A Convenção Internacional sobre os Direitos da Criança: debates e tensões. Cadernos de Pesquisa, v. 40, n. 141, São Paulo, 2010.

MARCHI, R. C.; SARMENTO, M. J. Radicalização da infância na segunda modernidade. Para uma Sociologia da Infância crítica, Configurações. Revista do Centro de Investigação em Ciências Sociais da Universidade do Minho, n. 4, p. 91-113, 2008.

SOARES, N. F. Infância e direitos: participação das crianças nos contextos de vida – Representações, práticas e poderes. Tese de Doutoramento. Universidade do Minho. Braga, 2005.

TOMÁS, C. Participação não tem idade. Participação das crianças e cidadania da infância. Revista Contexto e Educação. Editora Unijuí, Ano 22, n. 78, jul./dez., p. 45-68, 2007.

TOMÁS, C. “Há muitos mundos no mundo”. Cosmopolitismo, participação e direitos das crianças. Porto: Edições Afrontamento, 2011.

TONUCCI, F. La ciudad de los niños. 2. ed. Barcelona: Editora Graó, 2015.

VIOLANTE, M. L. O dilema do decente malandro. São Paulo: Cortez, 1982.

Published

18/03/2020

Issue

Section

Artigos Científicos

How to Cite

Children’s right to participation: between achievements and challenges. EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 7, n. 17, p. 82–101, 2020. DOI: 10.26568/2359-2087.2020.4508. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4508. Acesso em: 24 oct. 2025.

Similar Articles

1-10 of 56

You may also start an advanced similarity search for this article.