Autobiographic narratives: contribution to training and teaching practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26568/2359-2087.2021.4840

Keywords:

Autobiographical report. Teaching practice. Parfor.

Abstract

This research purpose is to report the life stories of two academics of the Pedagogy course of the National Plan for Training of Basic Education Teachers / Parfor, of the Universidade Federal do Acre, this research originates from a course conclusion work of said students. This report is the result of the investigative question: “how did the difficulties, in the educational field, along the trajectory of the subjects, contribute to their teaching practice?”. Based on this question, the objective of the work was formulated: “to analyze how the difficulties that occur in the school routine can contribute to the development of teaching practice”. The method used in data collection was autobiographical, the kind of research was of a qualitative nature, using the reports of students' life stories as a technique. The conclusion is that this reflective analysis enables the construction and development of a professional capable of dealing with the existing difficulties in the educational area and reveals that the teaching professionalization has been taking place according to the experiences and perceptions developed inside and outside the classroom.

Author Biographies

  • Pierre André Garcia Pires, Universidade Federal do Acre, UFAC, Rio Branco.
    Professor Ajunto III da Universidade Federal do Acre/UFAC. Programa de Pós Graduação, Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática- MPECIM Lider do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação e Cultura. Professor da área de Didática e Investigação e Prática Pedagógica. Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná/UFPR. Avaliador para (Re)Credenciamento Institucional EAD e presencial pelo INEP.
  • Pelegrino Santos Verçosa, Universidade Federal do Acre, UFAC, Rio Branco.

    Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná/UFPR. Professor Adjunto III da Universidade Federal do Acre da área de Políticas, Financiamento e Gestão da Educação. Vice-Lider do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Cultura. Avaliador para (Re) Credenciamento dos Cursos de Graduação pelo INEP.

References

AMBROSETTI, Neusa Banhara; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albeiri de. Profissionalidade docente: uma análise a partir das relações constituintes entre os professores e a escola. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 90, n. 226, p. 592-608, set./dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.24109/2176- 6681.rbep.90i226.475 . Acesso em: 10 mar. 2017.

CARVALHO, Mark Clark Assen. Boletim. Gestão de processos educacionais. Rio Branco: Editora da UFAC, nº 20, maio 2017.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisas em ciências humanas e sociais: da pesquisa qualitativa e coleta de dados qualitativos. São Paulo: Cortez, 2008.

FONSECA, Selma Guimarães. O prazer de viver e ensinar história. In: VASCONCELOS, Geni Amélia Nader. (org.) Como me fiz professora. Rio de Janeiro: DP&A, p.113-149, 2003.

LUDKE, Menga; BOING, Luiz Alberto. Caminhos da profissão e da profissionalidade docentes. Educação & Sociedade, Campinas, v.25, n. 89, p. 1159-1180, set./dez. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000400005. Acesso em: 13 mar. 2017.

LUDKE, Menga. Formação inicial e construção da identidade profissional de professores de 1º grau. In: CANDAU, Vera Maria. Magistério: construção coletiva. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

NÓVOA, António (org.). Profissão professor. Porto, Portugal: Ed. Porto, 1995.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação & Sociedade, Campinas, v.25, n. 89, p. 1127-1144, set./dez. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000400003. Acesso em: 15 mar. 2017.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de; VICENTINI, Paula Perin. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto) biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 27, n.01, p.369-386, abr. 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982011000100017. Acesso em: 15 mar. 2017.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Nuances, v.3, p. 5-13, set. 1997. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v3i3.50. Acesso em: 02 de abr. 2017.

RODRIGUES, Hellen Cris de Almeida; GABRIEL, Gilvete Lima. Narrativas autobiográficas e identidade docente: a configuração da experiência formadora por meio do estágio supervisionado. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Pedagogia) – Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2013. 23 fl. Disponível em: https://ufrr.br/pedagogia/index.php?option=com_phocadownload&view=category&download=107:hellen-cris-de-almeida-rodrigues&id=18:2013-2&Itemid=211. Acesso em: 15 mar. 2017.

SANTOS, Margarida. Como tenho me tornado professora. In: VASCONCELOS, Geni Amélia Nader. (org.) Como me fiz professora. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p.61-79.

SHIROMA, Eneida Oto; SCHNEIDER, Mara Cristina. Certificação e gestão de professores. Temas e Matizes, n. 13, p. 39-48, jan/jul. 2008. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/2483. Acesso em: 10 de abr.2017.

Published

28/01/2021

Issue

Section

Artigos Científicos

How to Cite

Autobiographic narratives: contribution to training and teaching practice. EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 8, p. 1–21, 2021. DOI: 10.26568/2359-2087.2021.4840. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4840. Acesso em: 1 oct. 2025.

Similar Articles

1-10 of 223

You may also start an advanced similarity search for this article.