STUDENT REPRESENTATIONS ON TEACHING METHODOLOGIES AT THE UNIVERSITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26568/2359-2087.2023.6590

Keywords:

Methodologies. , Teacher and student relationship., Representations.

Abstract

The way in which professors design teaching is made present in the relationship between professor and student, a relationship that becomes central in the production of knowledge at the university. Thematizing teaching methodologies and the relationship between teachers and students within the State University of Feira de Santana, this article aims to understand how teaching methodologies are conceived in the representations of students. The study relied on contributions from Freire (2015); Ribeiro (2010); Pozo (2002), among others. A qualitative research based on Minayo et al (2009) was used. For the collection of information, a semi-structured interview was carried out as a research device. Based on the contributions of Moscovici (2003), we seek to anchor the analyzes in the paradigms of the concept of representations. We use the content analysis technique, as recommended by Bardin (2011). The conclusion of this research showed that students perceive that teaching methodologies imply the relationship between teacher and student. Furthermore, they highlight the importance of the teacher-student relationship being dialogic and communicative, expressing that the work of these two subjects together is important for the teaching and learning processes.

Author Biographies

  • Fabrício Oliveira da Silva, Universidade Estadual de Feira de Santana

    Pós-doutor e Doutor em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB (2017). Mestre em Filologia e Língua Portuguesa pela Universidade de São Paulo (2003). Especialista em Gestão de Pessoas com ênfase em Competências no setor público pela Universidade Federal da Bahia - UFBA (2019). Especialista em Gestão Escolar pela Faculdade de Tecnologia e Ciências - FTC - (2009). Especialista em Linguística Aplicada ao Ensino de Língua Portuguesa pela Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS (1998). Possui graduação em Licenciatura em Letras Vernáculas pela Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS (1997). É Professor Adjunto da Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS, lotado no Departamento de Educação. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE da UEFS. Líder e Professor pesquisador do Grupo de Pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade na Educação Básica ? DIVERSO. Líder e Coordenador do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária - NEPPU da Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS. Coordenador de Área do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID (2010-2014). Membro da Rede de Formação Docente: Narrativas e Experiências - (Rede Formad/ Brasil), vinculada a Red de Formación Docente y Narrativa (Argentina). Pesquisador do Fórum Nacional de Pesquisa Narrativa. É membro do GT 4 - Didática da Associação Nacional de Pesquisadores da Educação - ANPEd. Membro da Associação Nacional de Didática e Prática de Ensino - ANDIPE. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Superior (graduação e pós-graduação), atuando como professor e pesquisador nos seguintes temas: formação do educador, identidade docente, didática, leitura e produção textual, ensino de língua portuguesa, pesquisa em educação, docência universitária e na Educação Básica. Desenvolve estudos com narrativas nas perspetivas metodológicas da (auto)biografia, pesquisa narrativa e Documentação Narrativa de Experiências Pedagógicas.

  • Laiane Alencar Bastos, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS.

    Graduanda em Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Ex-bolsista do Programa de Iniciação Científica FAPESB/UEFS. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária (NEPPU).

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Published

25/12/2023

Issue

Section

Artigos Científicos

How to Cite

STUDENT REPRESENTATIONS ON TEACHING METHODOLOGIES AT THE UNIVERSITY. EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 10, p. 1–19, 2023. DOI: 10.26568/2359-2087.2023.6590. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6590. Acesso em: 4 dec. 2025.

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