STUDENT REPRESENTATIONS ON TEACHING METHODOLOGIES AT THE UNIVERSITY
DOI:
https://doi.org/10.26568/2359-2087.2023.6590Keywords:
Methodologies. , Teacher and student relationship., Representations.Abstract
The way in which professors design teaching is made present in the relationship between professor and student, a relationship that becomes central in the production of knowledge at the university. Thematizing teaching methodologies and the relationship between teachers and students within the State University of Feira de Santana, this article aims to understand how teaching methodologies are conceived in the representations of students. The study relied on contributions from Freire (2015); Ribeiro (2010); Pozo (2002), among others. A qualitative research based on Minayo et al (2009) was used. For the collection of information, a semi-structured interview was carried out as a research device. Based on the contributions of Moscovici (2003), we seek to anchor the analyzes in the paradigms of the concept of representations. We use the content analysis technique, as recommended by Bardin (2011). The conclusion of this research showed that students perceive that teaching methodologies imply the relationship between teacher and student. Furthermore, they highlight the importance of the teacher-student relationship being dialogic and communicative, expressing that the work of these two subjects together is important for the teaching and learning processes.
References
ALTRÃO, F.; NEZ, E. Metodologia de ensino: um repensar do processo de ensino e aprendizagem. Mato Grosso: Panorâmica, vol. 20, p. 83- 113, jan./jul. 2016.
ALVES-MAZZOTTI, A. Representações sociais: aspectos teóricos e aplicações à educação. Em Aberto, v. 14, n. 61, 1994.
ANASTASIOU, L. das G. C. Metodologia de ensino: primeiras aproximações. Educar em Revista, n. 13, p. 93-100, 1997
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011, 229 p.
MINAYO, M. C de S.; DESLANDES, S. F.; G., R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Editora Vozes Limitada, 2009
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2015.
GATTI, B. A. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, São Paulo, n. 100 p. 33-46, dez. 2013/fev. 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i100p33-46.
MIZUKAMI, M. G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.
MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003. 404 p.
POZO, J. I. Aprendizes e mestres: a nova cultura da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002.
RIBEIRO, M. L; SALES, T. de L. S. Diálogo: desafios da docência diante do papel social da universidade. Revista Diálogo Educacional, v. 20, n. 65, 2020.
SAMPAIO, M. Quando a rotina é o imprevisto, ou o diálogo entre o pré-estabelecido e o contexto dos acontecimentos na sala de aula. TEIAS: Rio de Janeiro, ano 5, nº 9-10, jan./dez 2004
SANTOS, C.; SOARES, S. Aprendizagem e relação professor aluno na universidade: duas faces da mesma moeda. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 22, n. 49, p. 353-370, maio/ago. 2011
SILVA, F. O. Formação docente no PIBID: temporalidades, trajetórias e constituição identitária. 2017. 220 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2017.
SILVA, F. O. da; RIOS, J. A. V. P. Aprendizagem experiencial da iniciação à docência no PIBID. Práxis Educativa (UEPG. Online), v. 13, p. 202-218, 2018. Ponta Grossa-PR.
SILVA, F. O. da; RIBEIRO, M. L.; ALMEIDA, L. R. de M. A avaliação “é a bola girando na roda”: reflexões sobre práticas avaliativas na universidade. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 4, n. 3, p. 664–684, 2018. DOI: 10.20396/riesup.v4i3.8652413. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8652413.
.
SILVA, F. O. da; OLIVEIRA, A. S. de. Ensino e aprendizagem da escrita acadêmica na universidade: o que narram professores e estudantes? Dialogia, São Paulo, n. 37, p. 1-13, e19451, jan./abr. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5585/dialogia.n37.19451.
SOUZA, N. A. de; BORUCHOVITCH, E. Mapas conceituais: estratégia de ensino/aprendizagem e ferramenta avaliativa. Educação em Revista, v. 26, p. 195-217, 2010.
VERDUM, P. DE L. Prática Pedagógica: o que é? O que envolve? Educação Por Escrito, v. 4, n. 1, p. 91-105, 30 jul. 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).

