PRESENTATION - THEMATIC DOSSIER: IBERO-AMERICAN PEDAGOGICAL EXCHANG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26568/2359-2087.2023.6941

Keywords:

THEMATIC DOSSIER, BEROAMERICAN, PEDAGOGICAL EXCHANG

Abstract

Since Antiquity and in later centuries, the exchange between peoples took place in different circumstances due to wars, invasions, conquests, trade and pilgrimages. These civilizational encounters provided opportunities for and “accommodations, recreations and assimilations” as well as “discontinuities, tensions or antagonisms”, that is, they promoted and provoked “the recreation of the original elements, often in new, really original solutions” (IANNI, p. 77). The correlation of “social forces involved” is responsible for engendering “manifestations of conviviality, understanding, exchange and creativity” (IANNI, p. 84), since civilization is understood as having a configuration that is not “ready, finished , fixed or crystallized”, which can be modified “not only by the internal dynamics of its elements and nexuses, comprising institutions, ways of being, acting, thinking, feeling and imagining”. It is also transformed by its “exchange with the constitutive elements and nexuses of other forms of civilization” (IANNI, p. 90). This interlocution will take place in the modern and contemporary world at all levels of human knowledge and education will also be the stage of this exchange that gave rise to the production, transfer and international circulation of theories, discourses, knowledge, experiences and pedagogical models, especially from of the late 19th and early 20th centuries. The closer relations will be verified at the level of knowledge, teacher training, articulation between intellectuals, institutional cooperation, fostering fraternity between different countries, peace through school and education, Pan-Americanism, the promotion of travel improvement of teachers, researchers and technicians in education and the pedagogical press. These are some of the axes that make up the proposal of this Dossier whose studies will contribute to highlighting the dialogues that have been established and are still established today between the countries that make up the Ibero-American universe.

Author Biographies

  • Jussara Santos Pimenta, Universidade Federal de Rondônia

    Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) com bolsa do CNPq, Bolsa Nota 10 da Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ) e CAPES - Programa de Doutorado no País com Estágio no Exterior (PDEE), na Universidade de Lisboa (UL). Mestra em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio) com bolsa do CNPq. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Autora do livro Leitura, arte e educação: a Biblioteca do Pavilhão Mourisco (2011) e uma das organizadoras da coletânea Diálogos sem Fronteiras: Educação, História e Interculturalidade (2012). Possui capítulos publicados nos livros: Cecília Meireles: a poética da Educação (2001), Viagens Pedagógicas (2007) e IX LUSOCOM: Lusofonia e Interculturalidade (2012). Autora do Prefácio - O Diário de Uma Viagem - e do Posfácio do livro Diário de Bordo, de Cecília Meireles (2015). É Professora do Curso de Pedagogia do Departamento de Ciências da Educação (DED) da Universidade Federal de Rondônia-UNIR, Campus Porto Velho. Membro Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar - PPGEE/MEPE na Linha de Pesquisa Práticas Pedagógicas, Inovações Curriculares e Tecnológicas. Editora Assistente, Avaliadora e Membro do Conselho Editorial da EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação (UNIR). Avaliadora da Revista Educação e Cultura Contemporânea (UNESA); da Caminho Aberto: Revista de Extensão do IFSC; da Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) e da Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP). Consultora ad hoc da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Acre (FAPAC). Líder do Grupo de Estudos Interdisciplinares em Educação, História e Memória - MNEMOS; Coordenadora das Linhas de Pesquisa Memórias e Histórias das Instituições Escolares e Bibliotecas Escolares-Espaço de Ação Pedagógica. Integrante do Grupo de Pesquisa EDUCA - Linha de Pesquisa: Práticas pedagógicas, inovações curriculares e tecnológicas. Projeto de Pesquisa Aprovado na Chamada Universal FAPERO n° 003/2015 e Programa para Iniciação Científica IC/FAPERO/CAPES Nº. 08/2016. Membro do Comitê Técnico Científico do Programa Institucional de Bolsas e Trabalho Voluntário de Iniciação Científica - CTC/PIBIC/UNIR/CNPq (Biênio 2017-2019). Acadêmica Correspondente da ALTO - Academia de Letras de Teófilo Otoni (MG). Medalha Comemorativa Alzira Reis Vieira Ferreira-Dia do Escritor Teófilo-Otonense - (ALTO -2016).

  • Hélder Henriques, Instituto Politécnico de Portalegre

    Pós-doutor em Educação, Doutor em Ciências da Educação. Instituto Politécnico de Portalegre. Ceis20 – Universidade de Coimbra, Portugal. Orcid: <http://orcid.org/0000-0002-0519-0304>. E-mail: helderhenriques@ipportalegre.pt.

  • Amélia Marchão, Instituto Politécnico de Portalegre

    Pós-Doutorada em Educação e Doutora em Ciências da Educação. É professora Coordenadora do Instituto Politécnico de Portalegre (IPP) (Portugal) e é investigadora do VALORIZA-IPP na linha de Educação, Educação de Infância, Currículo, Género. Orcid: <https://orcid.org/0000-0003-3424-9392>. E-mail: ameliamarchao@ipportalegre.pt

References

HENRIQUES, Helder; MARCHÃO, Amélia; ALMEIDA, Aline. A viagem pedagógica de Alves dos Santos (1866-1942): motivações, observações e incorporações. Lima da Silva, Alexandra (Orgs.). Sujeitos em Movimento. Instituições, Cirulação de saberes, práticas educativas e culturais. Curitiba, Editora e Livraria Appris, Ltda, p. 169-182, 2018.

IANNI, Otávio. Enigmas da Modernidade-Mundo. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

Published

30/12/2023

Issue

Section

Dossiê Temático

How to Cite

PRESENTATION - THEMATIC DOSSIER: IBERO-AMERICAN PEDAGOGICAL EXCHANG. EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 10, p. 1–5, 2023. DOI: 10.26568/2359-2087.2023.6941. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6941. Acesso em: 10 sep. 2025.

Similar Articles

1-10 of 37

You may also start an advanced similarity search for this article.