THE FUNDAMENTAL EDUCATION AND THE PRESENCE OF BRAZILIAN STUDENTS’ MONOGRAPHS IN THE LIBRARY OF CREFAL/MEXICO (1952 - 1956)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26568/2359-2087.2023.7230

Keywords:

Brazil, Mexico, CREFAL

Abstract

This text aims to identify the presence of Brazilian students in the first Regional Center for Fundamental Education for Latin America (Crefal) in Pátzcuaro, Michoacán, Mexico, between 1952 and 1956. As a result of the passage of these students, monographs were produced that compose the collection of the “Lucas Ortiz” Library. Crefal, during this period, formed leaders and educators based on the assumptions of Elementary Education. It is a historical work with Connected History methodology, centered on documentary research of sources found in the “Lucas Ortiz” Library. It can be concluded that the presence of Brazilian students at Crefal is due to a network of relationships established by Lourenço Filho with Mexican intellectuals, mediated by Unesco and Crefal.

Author Biographies

  • Rony Rei do Nascimento Silva, Universidade Estadual Paulista (Unesp)
    Doutorando em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho"- Unesp, Campus Marília, com bolsa CNPq, com estágio de Doutorado Sanduíche (bolsa PDSE-CapesPrint) junto ao El Colegio San Luis (COLSAN), San Luis Potosi, México. Graduando em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho" - Unesp, Campus Marília. Mestre em Educação pela Universidade Tiradentes - UNIT (2016) com Bolsa Capes/FAPITEC/SE. Possui Graduação em Serviço Social pela Universidade Tiradentes - UNIT (2014).
  • Ana Clara Bortoleto Nery , Universidade Estadual Paulista (Unesp), Marília

    Professora Titularda Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp),atuando na Graduação e naPós-graduação.Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Administração daEducação eFormaçãode Educadores (GEPAEFE).Autora do livro A Sociedade de Educação de São Paulo (1923-1931), Editora Unesp. ÉbolsistaPq/CNPq. É editoraassociadada RBHEe da Cadernos CEDES. 

  • Ilka Miglio Mesquita
    é doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Coordenadora do gT de Comunicação do Portal do Bicentenário da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). É líder do grupo de Pesquisa História, Memória, Educação e Identidade (GPHMEI).

References

AZEVEDO, Fernanda Vicente de. A educação de adultos no itinerário intelectual de Jaime Torres Bodet e Lourenço Filho: mediações entre campanhas locais e o debate transnacional (1944-1949). 2019. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Estadual de Santa Catarina (UDESC), Santa Catarina, 2019.

BENÍTEZ, L. O. Exhortos y rememoraciones. 1. ed. Centro de Cooperación Regional para la Educación de Adultos en América Latina y el Caribe, México, 2004.

BODET, J. T. [Correspondência]. Destinatário: Lucas Ortiz, México, 16 ago. 1951. 1 cartão pessoal.

BODET, Jaime Torres. [Correspondência]. 28 mai. de 1952, Paris [para] LOURENÇO FILHO, Manuel Bergström, Rio de Janeiro. Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil (CPDOC). 1f. 1952.

BRASIL. Revista da Campanha Nacional de Educação Rural. Brasília (DF): Campanha Nacional de Educação Rural, 1959. Ano 6, n. 8.

CREFAL. Centro Regional de Educación Fundamental para la América Latina. Educación Fundamental: Ideario, Principios, Orientaciones Metodológicas. Pátzcuaro, Michoacán. México, 1952.

DÍAZ, J. R. ¿A qué llamamos la Escuela de Pátzcuaro? Decisio. Saberes para la Acción en Educación de Adultos. Pátzcuaro, n. 52, p. 22-28, ene./abr. 2020.

GRUZINSKI, S. O historiador, o macaco e a centaura: a “história cultural” no novo milênio. Estudos Avançados, São Paulo, v. 17, n. 49, p. 321-342, set./dez. 2003.

LOURENÇO FILHO, M. B. A educação rural no México. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, v. 17, n. 45, p. 108-198, jan./mar. 1952.

LOURENÇO FILHO, M. B. Educación comparada. Secretatia de Educacion Publica, México, v. 1, n. 21. 1963.

LOURENÇO FILHO, M. B. O ensino no México. In: LOURENÇO FILHO, R.; MONARCHA, C. (orgs.). Educação comparada. 3. ed. Brasília: MEC/Inep, 2004.

MÁXIMO, G. G. Años contra el tiempo: bibliografía comentada de las tesis de los alumnos del CREFAL (1952-1978). Centro de Cooperación Regional para la Educación de Adultos en América Latina y el Caribe (CREFAL). Pátzcuaro, Mich. (México), 2006.

MIRANDA, Federico Lazarín. México, la UNESCO y el Proyecto de Educación Fundamental para América Latina, 1945-1951. Signos Históricos, núm. 31, ene.-jun., 2014, 88-115.

SALGUERO, Leticia Vargas. La Escuela Rural Mexicana como antecedente de la Educación Fundamental. Decisio. Saberes para la Acción en Educación de Adultos. Pátzcuaro, n. 52, p. 16-21, ene.-abr. 2020.

SILVA, Rony Rei do Nascimento. “El CREFAL como ejemplo”: la contribución de Lourenço Filho a la Educación Fundamental en Brasil (1947-1951). Decisio. Saberes para la Acción en Educación de Adultos. Pátzcuaro, n. 52, p. 29-34, ene.-abr. 2020.

SILVA, Rony Rei do Nascimento; MESQUITA, Ilka Miglio de. “Educación rural con un espíritu social más que pedagógico”? O Crefal e as experiências de Educação Fundamental no México e Brasil (1950-1960) In: CHALOBA, Rosa Fátima de Souza; CELESTE FILHO, Macioniro; MESQUITA, Ilka Miglio (orgs.). História e memória da educação rural no século XX. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2020. p. 191-230.

UNESCO. Educación fundamental Descripción y Programa. Decisio. Saberes para la Acción en Educación de Adultos, Pátzcuaro, n. 52, p. 40-69, ene./abr. 2020.

UNESCO, Comité México. Estudio acerca de la educación fundamental en México, México, Secretaría de Educación Pública, 1947, Biblioteca Enciclopédica Popular, 183.

Published

30/12/2023

Issue

Section

Dossiê Temático

How to Cite

THE FUNDAMENTAL EDUCATION AND THE PRESENCE OF BRAZILIAN STUDENTS’ MONOGRAPHS IN THE LIBRARY OF CREFAL/MEXICO (1952 - 1956). EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 10, p. 1–15, 2023. DOI: 10.26568/2359-2087.2023.7230. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7230. Acesso em: 20 aug. 2025.

Similar Articles

1-10 of 62

You may also start an advanced similarity search for this article.