Epistemological narratives on the curriculum field: reflections of a master's student

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26568/2359-2087.2020.4529

Keywords:

Epistemology Curriculum. Narrative. Storyteller.

Abstract

This theoretical-epistemological essay came from discussions conducted in the discipline Epistemology and Education of the Postgraduate Course in Education of a Public University of Rio de Janeiro. The objective was to reflect and problematize through the narrative of himself, the place of speech and the epistemic path of a Master student from his readings, perceptions, dialogues and questions about the thematic axes: knowledge/rationality, reality/representation and universality difference. We start from the concept of craft activity, the act of narrating and experience of Walter Benjamin, thinking about the theoretical epistemological intersections in the epistemological and curricular field. It is concluded that this effort was configured as a craft activity that breaks with the structures and favors the construction of different discursive arenas reflected in the text by the concepts, contexts and articulations. The report, mobilized by the narrative itself, also favored the reinterpretation of innumerable curricular epistemic interpretations, translating different forms of entry into the sources and the recognition that it is possible to be an author in a globality marked by consumer information.

Author Biographies

  • João Augusto Galvão Rosa Costa, Universidade Federal Fluminense/ Mestrando
    Licenciado em Educação Física pela UFF. Especialista em educação física escolar pela UFF. Especialista em Educação Básica pelo Colégio Pedro II. Professor  da rede municipal de Duque de Caxias. Mestrando em Educação pela UFF. Membro do Grupo de Pesquisa Currículo, Docência e Cultura (CDC) - PPGEd/UFF.
  • Dinah Vasconcellos Terra, Universidade Federal Fluminense/ UFF
    Doutorado em Ciências da Educação - Universidade de Barcelona- Espanha (2004). Mestrado em Educação Física pela Universidade Gama Filho (1996); Graduação em Educação Física pela Universidade Castelo Branco (1984). Professora Associada IV da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense (Departamento SSE) e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense. Tem experiência na área Formação Profissional, atuando principalmente nos seguintes temas: educação física escolar, formação profissional, planejamento e currículo. Vice-presidente Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte gestão 2007-2009. Coordenadora de Área do PIBID/UFF de Educação Física 2011-2013. Coordenadora de Gestão de Processos Educacionais do Pibid/UFF 2013-2018. Atualmente é Editora da Revista Movimento - Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense (início 2017). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Currículo, Docência e Cultura (CDC) - PPGEd/UFF.

References

BACON, Francis. Novo organum. 2 ed. São Paulo: Abril Cultural, 1979.

BECKER, Howard Saul. Falando da sociedade: ensaios sobre as diferentes maneiras de representar o social. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas magia e técnica arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BOURDIEU, Pierre. Meditações pascalianas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

BRAH, Avtar. Diferenca, diversidade, diferenciação. Cadernos Pagu. Campinas, p.329-376, jan./jun., 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cpa/n26/30396.pdf. Acesso em: 12 de junho 2019.

CABO Verde - A educação entre línguas. Direção de Paulo Carrano & Javier Lifschitz. Realização de Núcleo de Comunicação do Ecoss/Unilab. Roteiro: Paulo Carrano & Javier Lifschitz. 2013. (32 min.), son., color. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=-vAZpccXkeU&t=27s. Acesso em: 05 de abril 2019.

CORAZZA, Sandra, Mara. O que quer um currículo? Pesquisas pós-críticas em educação. Petrópolis: Vozes, 2002.

ESCOLAS de Guine-Bissau. Direção de Paulo Carrano & Javier Lifschitz. Realização de Núcleo de Comunicação do Ecoss/unilab. Roteiro: Paulo Carrano & Javier Lifschitz. Niterói: Observatório Jovem do Rio de Janeiro/Programa de Pós-graduação em Educação/UFF e Núcleo Dispositivos Pedagógicos/programa de Pós-graduação em Memoria Social - Unirio, 2013. (20 min.), Digital, son., color. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Ihsy0u-w6nU. Acesso em: 05 de abril 2019.

GINZBURG, Carlo. Estranhamento: pré-história de um procedimento literário. In: Olhos de madeira: nove reflexões sobre a distância. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

MACEDO, Elizabeth; LOPES, Alice. Currículo. In: MACEDO, Elizabeth. LOPES, Alice. Teorias de Currículo. São Paulo; Cortez, 2011.

MATOS, Olegária. Chain. Féres. A narrativa: metáfora e liberdade. Disponível em: https://artepensamento.com.br/item/a-narrativa-metafora-e-liberdade/. Acesso em: 3 de dezembro 2019.

MENESES, Maria. Paula. Os sentidos da descolonização: uma análise a partir de Moçambique. In: SANTOS, Boaventura. de Souza (org.). Epistemologias do Sul. Ciudad Autonoma de Buenos Aires: CLACSO, 2018.

MOREIRA, Antônio Flávio. A configuração atual dos estudos curriculares: a crise da teoria crítica. In: PARAISO, M. A. (org.). O currículo nos limiares contemporâneos. Belo Horizonte: Autêntica, p. 95-116, 2001.

SAMIAN, Etienne (org.). Como pensam as imagens. Campinas: Unicamp, 2012.

SANTOS, Boaventura de Souza Santos. Um discurso sobre as ciências. 16. ed. Porto:

B. Sousa Santos e Edições Afrontamento, 2010.

SANTOS, Boaventura. de Souza (org.). Epistemologias do Sul. Ciudad Autonoma de Buenos Aires: CLACSO, 2018.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: UFMG, 2014.

Published

27/05/2020

Issue

Section

Ensaios

How to Cite

Epistemological narratives on the curriculum field: reflections of a master’s student. EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 7, n. 17, p. 435–451, 2020. DOI: 10.26568/2359-2087.2020.4529. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4529. Acesso em: 14 nov. 2025.

Similar Articles

1-10 of 76

You may also start an advanced similarity search for this article.