An indivisible whole: reflections on the five aspects that interfer in learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26568/2359-2087.2022.5020

Keywords:

Genesis of learning, Aspects of learning, Neuropsychology

Abstract

The present study has the general objective of investigating the genesis of non-learning in school-aged individuals, paying attention to aspects that may interfere in the learning process. The study is configured as a qualitative research and was conducted through a literature review with theoretical foundations on the assumptions of Psychopedagogy (WEISS, 1992), Neuroeducation (CONSENZA; GUERRA, 2011), Relvas (2009; 2011), Maia (2011) and Genetic Epistemology (PIAGET, 1975). As a result, the study highlights that, although it is an innate process for human beings, learning is also conditioned to different organic, cognitive, socio-environmental, emotional and pedagogical aspects. By pointing out that there are several aspects that can influence learning both positively and negatively, the study indicates that it is up to Education professionals to be aware of these aspects in order to provide different learning opportunities for students in the classroom.

Author Biographies

  • Claucida Silva de Oliveira Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

    Doutoranda em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Mestra em Educação em Ciências  pela mesma instituição (2020). Possui Graduação em Pedagogia pela Faculdade Adventista de Educação do Nordeste - FAENE (2010) e Pós-graduação em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Pontífica Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS (2015). Bolsista de produtividade Capes de 2018 a 2020. Atua no Colégio Adventista de Porto Alegre. Possui interesse de pesquusa nas seguintes áreas: Neuroeducação, Epistemologia Genética, Educação Infantil, Dificuldade de Aprendizagem e Desenvolvimento Humano.

  • Márcia Finimundi Nóbile, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Doutora em Educação em Ciências (Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS, 2012). Mestre em Ensino de Ciências e Matemática (Universidade Luterana do Brasil, ULBRA, 2008). Licenciatura Plena em Ciências: Habilitação Matemática (Universidade Luterana do Brasil, ULBRA, 2005). Bacharel em Administração de Empresas (Centro de Ensino Superior de Farroupilha, CESF, 2001). Professora de Ensino Fundamental da rede pública municipal de Farroupilha/RS. Supervisora Educacional da Secretaria Municipal de Educação de Farroupilha/RS. Coordenadora Local do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa - PNAIC de Farroupilha/RS (2013 - 2016). Membro do Conselho Municipal de Educação de Farroupilha/RS e do Meio Ambiente. Tutora do Programa Formação pela Escola - FNDE. Professora e orientadora do Programa de Pós-graduação Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS.

  • Livia Crespi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Doutora (2020) e Mestra em Educação em Ciências (2017) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Desenvolve pesquisas sobre a relação entre as Neurociências, a formação docente e a prática pedagógica na Educação Infantil e Ensino Fundamental I. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Castelo Branco (2012), especialização em Gestão Escolar pela Universidade Positivo (2015) e especialização em Neuroeducação e Primeira Infância junto à Universidade de Pernambuco - UPE e Instituto Cerebrum (2019). No Ensino Superior, lecionou para turmas de pós-graduação em Neurociências e Gestão Escolar na Faculdade São Marcos de Caxias do Sul/RS e na Educação Básica, leciona para séries iniciais do Ensino Fundamental no Colégio Santa Rosa de Carlos Barbosa/RS. Atua como orientadora colaboradora na pós-graduação em Práticas Pedagógicas do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais (IFNMG). Tem experiência nas áreas de Educação, Primeira Infância, Neuroeducação, Alfabetização, Ensino de Língua Inglesa, Processos de Ensino e Aprendizagem e Formação Docente. 

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Published

30/12/2022

Issue

Section

Artigos Científicos

How to Cite

An indivisible whole: reflections on the five aspects that interfer in learning. EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 9, p. 1–19, 2022. DOI: 10.26568/2359-2087.2022.5020. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5020. Acesso em: 24 oct. 2025.

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