THE ROLE OF THE ENVIRONMENT IN CHILDHOOD EDUCATION: WHAT IS IT AND HOW IS IT DONE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26568/2359-2087.2024.6119

Keywords:

Environment, Experience, Learning, Development

Abstract

This article approaches the Historical-Cultural Theory to discuss the relationship between human development and school environment, as well as its constitution as a space for children's experiences and development. Therefore, part of the perceptions of four teachers of Early Childhood Education regarding the role and exploration of the environment for the development of students from 3 to 5 years old. The data - generated through semi-structured interviews - showed that, to a great extent, there is a prevalence of the perception of the environment as a physical element, especially in the internal spaces of the school, as well as the superficial exploration of the cultural elements contained in these spaces.

Author Biographies

  • Moisés José Rosa Souza, Universidade Estadual Paulista - UNESP; Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia - IFRO

    Doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP – (2020). Mestrado em Educação (2015); Especialização em Língua Portuguesa (2002) e Graduação em Letras (1999), pela Universidade Federal de Rondônia - UNIR. E-mail: moisesjoserosasouza@hotmail.com

  • Dioneia Foschiani Helbel, Universidade Estadual Paulista - UNESP; Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia - IFRO

    Possui graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Luterano de Ji-Paraná/ULBRA e Letras Português/Literatura Brasileira pela mesma instituição. É especialista em Psicopedagogia e Linguística pelo Instituto Cuiabano de Educação/ICE, em Metodologia do Ensino Superior e Inovações Curriculares pela Faculdade da Amazônia/FAMA, mestre em Educação Agrícola pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro UFRRJ e doutoranda em Educação pela Universidade Estadual Paulista UNESP Marília . Atualmente é professora de Língua Portuguesa no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia/IFRO - Câmpus Ji-Paraná. Pesquisadora nas áreas de leitura e escrita, como foco na reescrita de textos e vice-líder do Grupo de Estudos em Leitura, Linguagens e Identidade cultural/GELLIC.

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Published

21/07/2024

Issue

Section

Artigos Científicos

How to Cite

THE ROLE OF THE ENVIRONMENT IN CHILDHOOD EDUCATION: WHAT IS IT AND HOW IS IT DONE. EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 11, p. 1–17, 2024. DOI: 10.26568/2359-2087.2024.6119. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6119. Acesso em: 24 oct. 2025.

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