“NO MORE REBULIÇOES”: PROBLEMATIZATIONS ABOUT GENDER AND SEXUALITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26568/2359-2087.2023.6434

Keywords:

Gender, Sexuality, Curriculum

Abstract

This work aimed to problematize discourses about sexuality and gender, encompassing knowledge and practices incorporated in Sexual Education developed, directly and / or indirectly, at school. Here we analyze 12 semi-structured interviews conducted with teachers of Basic Education in the public school system, through Foucault's discourse analysis. The results emphasize that, between limits and possibilities, the socio-cultural approaches to sexuality and gender encourage the problematization and deconstruction of taboos and prejudices, through a sexual education “beyond the biological”. Thus, in the school curricula, a multiplicity of discourses are (re) produced that constitute us as transitory subjects in this changing culture.

Author Biographies

  • Elaine de Jesus Souza, Universidade Federal do Cariri, Brasil

    Professora Adjunta do Instituto de Formação de Educadores da Universidade Federal do Cariri/IFE/UFCA, Brasil. Doutorado em Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDU) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil (2018)

  • Eugerbia Paula da Rocha, Universidade Federal do Cariri, Brasil

    Graduada em Licenciatura Interdisciplinar em Ciências Naturais e Matemática pela Universidade Federal do Cariri (UFCA) e é graduanda em licenciatura em Biologia pela UFCA. Professora da Educação Básica municipal no Ceará. Atuou como bolsista de iniciação científica CNPq até fevereiro de 2021.

  • Elânia Franscisca da Silva, Universidade Federal do Cariri, Brasil

    Graduada em Licenciatura Interdisciplinar em Ciências Naturais e Matemática pela Universidade Federal do Cariri (UFCA) e é graduanda em licenciatura em Biologia pela UFCA. Atuou como bolsista de iniciação científica pela PRPI/UFCA em 2020 e 2021.

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Published

25/12/2023

Issue

Section

Artigos Científicos

How to Cite

“NO MORE REBULIÇOES”: PROBLEMATIZATIONS ABOUT GENDER AND SEXUALITY. EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 10, p. 1–25, 2023. DOI: 10.26568/2359-2087.2023.6434. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6434. Acesso em: 14 nov. 2025.

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