Use of the powtoon web tool for the development of didactic animations in chemistry teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26568/2359-2087.2021.6099

Keywords:

Learning Objects, Instructional Design, Anime.

Abstract

This study investigates the following problem: How can the use of dynamic teaching tools contribute as a pedagogical proposal for the teaching of science in the classroom and in the development of cognitive skills? In this context, the discussion of the possibility of using a learning object created through the online tool PowToon was outlined, supported by a constructivist approach, with the aim of awakening in the student a critical awareness that provides the problematization of issues related to science, technology and society (CTS) approach. The work was designed as participatory research for generating knowledge and changes based on knowledge linked to the students' social reality. The study was formatted through the previous development of a script that contextualizes a basic education syllabus to a daily situation, the central idea was to launch a problem situation for the subject, and through this situation he should seek solutions to the issues made explicit and thus build their own knowledge.

Author Biographies

  • Caio Victor Gomes de Sena Rosa, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM) Universidade Federal de Alagoas (UFAL), Maceió

    Professor de Química na Rede Estadual de Ensino do Estado de Alagoas e membro do Grupo de Pesquisa em Ensino e Extensão em Química - QuiCiência -IQB/UFAL.

  • Monique Gabriella Angelo da Silva, Universidade Federal de Alagoas - UFAL Instituto de Química e Biotecnologia - IQB, Maceió
    Doutora em Química Inorgânica pelo Instituto de Química e Biotecnologia (IQB) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL), Maceió/AL, Brasil.
  • Carla Juliana Silva Soares, Graduanda em Licenciatura em Química pela Universidade Federal de Alagoas - UFAL, Maceió

    Instituto de Química e Biotecnologia 

    Universidade Federal de Alagoas 

References

FILATRO, Andrea; PICONEZ, Stela Conceição Bertholo. Design Instrucional Contextualizado. São Paulo, 2014.

RAMOS, Andréia Ferreira; SANTOS, PricilaKohls. A contribuição do Design Instrucional e das Dimensões da Educação para o desenvolvimento de Objetos de Aprendizagem. Campo Grande, 2006.

TAROUCO, Liane Margarida Rockenbach; CUNHA, Silvio Luiz Souza. Aplicação de teorias cognitivas ao projeto de objetos de aprendizagem. Porto Alegre, 2006.

BRAGA, Juliana. Objetos de Aprendizagem: Introdução e Fundamentos. Santo André: UFABC, 2014.

SILVA, Ivanderson Pereira da. Práticas experimentais mediadas por interfaces da internet na formação de professores de física. 2016. 262 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Alagoas, Maceió.

MOREIRA, Marco Antônio. Teorias da Aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999.

BATISTA, Márcia Luiza França da Silva; MENEZES, Marizilda dos Santos. O Design gráfico e o design instrucional na educação a distância. São Paulo, 2008.

FREIRE, Karina Xavier. Design Instrucional: Aplicabilidade dos desenhos pedagógicos na ead on-line. Brasília, 2009.

NEVES, Marcus; CENTENO, Claúdia; FRUET, Fabiane; OTTE, Janete; ORTH, Miguel. Design educacional construtivista: O papel do design como planejamento na educação a distância. São Paulo, 2012.

AMARAL, P. D. F.; SABOTA, B. PowToon: análise do aplicativo web e seu potencial mediador na aprendizagem. R. Tecnol. Soc., Curitiba, v. 13, n. 28, p. 72-89, mai./ago. 2017.

Published

10/06/2021

Issue

Section

Dossiê Temático

How to Cite

Use of the powtoon web tool for the development of didactic animations in chemistry teaching. EDUCA - Multidisciplinary Journal in Education, [S. l.], v. 8, p. 1–12, 2021. DOI: 10.26568/2359-2087.2021.6099. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6099. Acesso em: 30 sep. 2025.

Similar Articles

1-10 of 389

You may also start an advanced similarity search for this article.