Use of the powtoon web tool for the development of didactic animations in chemistry teaching
DOI:
https://doi.org/10.26568/2359-2087.2021.6099Keywords:
Learning Objects, Instructional Design, Anime.Abstract
This study investigates the following problem: How can the use of dynamic teaching tools contribute as a pedagogical proposal for the teaching of science in the classroom and in the development of cognitive skills? In this context, the discussion of the possibility of using a learning object created through the online tool PowToon was outlined, supported by a constructivist approach, with the aim of awakening in the student a critical awareness that provides the problematization of issues related to science, technology and society (CTS) approach. The work was designed as participatory research for generating knowledge and changes based on knowledge linked to the students' social reality. The study was formatted through the previous development of a script that contextualizes a basic education syllabus to a daily situation, the central idea was to launch a problem situation for the subject, and through this situation he should seek solutions to the issues made explicit and thus build their own knowledge.References
FILATRO, Andrea; PICONEZ, Stela Conceição Bertholo. Design Instrucional Contextualizado. São Paulo, 2014.
RAMOS, Andréia Ferreira; SANTOS, PricilaKohls. A contribuição do Design Instrucional e das Dimensões da Educação para o desenvolvimento de Objetos de Aprendizagem. Campo Grande, 2006.
TAROUCO, Liane Margarida Rockenbach; CUNHA, Silvio Luiz Souza. Aplicação de teorias cognitivas ao projeto de objetos de aprendizagem. Porto Alegre, 2006.
BRAGA, Juliana. Objetos de Aprendizagem: Introdução e Fundamentos. Santo André: UFABC, 2014.
SILVA, Ivanderson Pereira da. Práticas experimentais mediadas por interfaces da internet na formação de professores de física. 2016. 262 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Alagoas, Maceió.
MOREIRA, Marco Antônio. Teorias da Aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999.
BATISTA, Márcia Luiza França da Silva; MENEZES, Marizilda dos Santos. O Design gráfico e o design instrucional na educação a distância. São Paulo, 2008.
FREIRE, Karina Xavier. Design Instrucional: Aplicabilidade dos desenhos pedagógicos na ead on-line. Brasília, 2009.
NEVES, Marcus; CENTENO, Claúdia; FRUET, Fabiane; OTTE, Janete; ORTH, Miguel. Design educacional construtivista: O papel do design como planejamento na educação a distância. São Paulo, 2012.
AMARAL, P. D. F.; SABOTA, B. PowToon: análise do aplicativo web e seu potencial mediador na aprendizagem. R. Tecnol. Soc., Curitiba, v. 13, n. 28, p. 72-89, mai./ago. 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).